Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1998 528ia føles veldig lite frisk for tiden og sliter med effekt mellom 2000 til ca 3500-4000 rpm, dette passer meg veldig dårlig ettersom det er vanligvis på dette turtallet jeg ønsker å kjøre på.

Den er altså kvikk opp til 2000, så daffer den helt av, og får kraften tilbake nærmere 4000 (veldig irriterende når det i tillegg er automat).

Den kan virke kvikkere de 5-10 første minuttene jeg kjører.

Uansett, har vært igjennom det meste føler jeg:

Alt av vanlige slitedeler byttet

Ny topp pakning og pakningsett

Ny veivhusvent. med slanger og alt

bytta alle vakumslanger

bytta vanos pakninger + prøvd andre solenoider

prøvd andre kamsensorer

ny Luftmassemåler, + prøvd andre brukte

komp testa (var bra)

edit: Ny veivsensor

edit:

Det skal også være sagt at bilen nylig var innom på nermeste MECA

hvor de tok feilsøking og jeg fikk beskjed om at den fikk feil blanding

og at LMM var sannsynligvis defekt, fikk til og med låne en brukt de

hadde på lur, men bilen var akkurat lik.

Har siden da prøvd med en ny uoriginal LMM og en ny original som nå står i,

fremdeles ingen forbedring. Nå hater pengeboka meg like mye som bilen gjør.

Tar i tillegg til dette jevnlig diagnose og får ingen feil på motor.

Tar gledelig imot tips :D

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jepp, som Kapitalisten sier, så tror jeg også det er veivsensoren. Man får ikke opp denne feilkoden på diagnose. Koster rett under 500 lappen på GS.

Stikk innom og bytt, enkelt er det også;-)!

Skrevet
Jepp, som Kapitalisten sier, så tror jeg også det er veivsensoren. Man får ikke opp denne feilkoden på diagnose. Koster rett under 500 lappen på GS.

Stikk innom og bytt, enkelt er det også;-)!

Rett under 500 lappen? 1253,- koster det på GS, dette er for en orginal, bør ikke kjøpe uorginale veiv eller kamsensorer.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Ny original veivsensor montert, men fremdeles ingen kjærlighet fra bilen :(

Eneste jeg ikke har vært innom nå er nye lambdasonder, gir ikke disse feilmelding evt?

Skrevet

Kompis var innom Tan (en som har peil på bmw) med samma problemer som deg og han byttet 2 sensorer, husker ikke hva de het, men den ene satt i innsuget mener jeg å huske. Er faktisk ikke så lenge siden heller. Jeg kan selfølgelig undersøke hva de het, men må få tak i han kompisen min først. Bilen gikk som en kule igjen rett etter det :) Tror han slapp unna med 3k ink jobb.

PS. Vi trodde først det var luftmengdemåleren.

Skrevet
Kompis var innom Tan (en som har peil på bmw) med samma problemer som deg og han byttet 2 sensorer, husker ikke hva de het, men den ene satt i innsuget mener jeg å huske. Er faktisk ikke så lenge siden heller. Jeg kan selfølgelig undersøke hva de het, men må få tak i han kompisen min først. Bilen gikk som en kule igjen rett etter det :) Tror han slapp unna med 3k ink jobb.

PS. Vi trodde først det var luftmengdemåleren.

I innsuget? Kan det har vært kamsensoren som står i toppen rett framfor innsuget?

Flott om du finner utav det :P

Skrevet
du sier du har prøvd andre kamsensorer.. var disse originale.. har du original montert nå?

oppfører bilen seg likt i sportmodus?

Kamsensor har krepert før, fikk da feilkode og den ble byttet med en brukt original som står i nå, den gir ikke feilkode og vanos fungerer i følge diagnosen.

bilen er lik i sportsmodus, da jeg ønsker og akselerere (uten kickdown) og den girer ned, havner den på rundt 3400 omd. da er den ekstremt! lat før den nermer seg 4000, og da livner den til.

Har du sjekket katalysatorer,bank på dem for å høre om innholdet har løsnet.

Har gjort det og kan ikke høre noe, men den saken som ligger bak katalysatorene (liten lyddemper?) der er det litt klirrelyd når jeg banker litt på den.

Skrevet

Hei, vil anbefale deg å skifte luftfilter + eventuelt bensinfilter hvis det er en stund siden dette ble gjort.

Høres ut som problemet er på lambda sensorene og luftmassemåleren.

Feiler en av dem så må du ruse motoren opp i høyt turtall.

Det kan også være en feil med flere dårlige komponenter.

Feil på kamsensor er også noe som gir deg en slapp motor.

Burde være mulig å kjøre en diagnose og se om lambda sensorene gir fornuftige signaler.

Skrevet

De luft filtra og bensin filtra må være potte tett hvis det skal være så ille. Men igjen, er ikke mange kr de koster. Anyways, ringte han kompisen min og hørte nuh nettopp. Han sa det var 3 deler de byttet. En av de er jo lambdasondene. Så de er det bare å bytte. Men så snakka han om de 2 sensorne, men husket seff ikke navnet på den. Jeg mener bestemt den var i innsuget eller noe i den dure. throttle position sensor eller noe sånt no... Jeg husker helt ærlig ikke jeg heller. Luftmengde måleren var helt i orden, og han Tan viste akk hva det var. Han sa at de aller fleste tror det er luft mengde måleren, men det er feil da dette var kjente problem på e39. Jeg håper det ga deg et lite pekepinne hvor du skal skru og fikle/feilsøke. Lykke til.

Skrevet

Hvilket program bruker du for diagnose? Bruker du Carsoft, prøv et annet.

Ellers, har du noen ulyd når motoren er i gang? O-ringene i vanosen kan være gåene. De gir akkurat disse symptomene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...