Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hadde nylig lignende problem som deg, funket ikke helt opptimalt på turtall mella 2000 og 4000. Ble konstatert at enne coilen var defekt så byttet en coil på sylinder to og alt fungerte utmerket etterpå. :)

Det skal 90% av gangene merkes på diagnose som misfire, og oppgitt sylinder.

• 2 weeks later...
  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hadde selv problemer med min 96 modell, kjøpte Biltema sin og det funker knall :) ikke dyr heller ca 6-700,-
Jeg har samme problem på min, og fikk beskjed fra et verksted her i byen som har spesialisert seg på BMW at det er 99% sikkert katalysator som var gåen. Var visst mye problemer med de på 97 - 99 modellene.

Før jeg skjærer i eksosen lurer jeg på om det var noen merkbare symptomer utenom, brent lukt, ekstremt varm eksos før kat/ varm motor ellers?

Hva menes med "gåen katalysator", smeltet? tetter den eksosflyten?

Takker!

Skrevet

Når katalysator er gåen så kan det som er foran den bli ekstremt varmt, manifolder kan i verste fall bli rødglødende.

Andre symptomer er at det ikke er noe særlig trykk i eksosen der bak.

Når katalysatoren ryker så løsner innmaten (er sånn bikubeformet porselens materiale) og dette kan snu seg og tette for eksosen.

Jeg fant det ut ved å dunke litt forsiktig på katalysatoren og hørte at det var løst inni der.

Skrevet

Hos meg blåser det bra bak og den begynner og nøle hvis jeg blokkerer pottene, har varm eksos hele veien bak, og det er ingen lyd når jeg dunker på katalysator(ene),

Dette utelukker kanksje problemet hos meg?

Skrevet

Jeg setter en finger på katten jeg.

Lignede problem med min 520i.

Løsnet eksosen fra manifoilen. Da gikk den merkbart bedre.

Skiftet kat, så var den god som gull.

Edit: min drog som "normalt" opptil ca. 3000rpm og ca. 0 effekt videre oppover før 4500+

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet
Jeg setter en finger på katten jeg.

Lignede problem med min 520i.

Løsnet eksosen fra manifoilen. Da gikk den merkbart bedre.

Skiftet kat, så var den god som gull.

Edit: min drog som "normalt" opptil ca. 3000rpm og ca. 0 effekt videre oppover før 4500+

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Husker du om du hadde noen av disse defekt-kat symptomene? dårlig lukt ect.

Er vel to katalysatorer, ihvertfall hos meg.

• 2 weeks later...
Skrevet

Har prøvd å kjøre uten kat nå, bilen er det samme.

Skal i neste omgang prøve en annen TPS, etter det vet jeg sannelig ikke, tenne fyr på bilen? :P

Skrevet

Oppdaterer videre her selv om responsen avtar, kan være folk får bruk for erfaringen min.

Anyways,

Ny TPS prøvd! (throttle position sensor) Men som antatt, ingen forskjell, derimot har en feilkode begynt å vise seg; Vanos: mechanical jam

Skal grave den opp i løpet av uken og se hva som har skjedd :o

Skrevet
Min 1998 528ia føles veldig lite frisk for tiden og sliter med effekt mellom 2000 til ca 3500-4000 rpm, dette passer meg veldig dårlig ettersom det er vanligvis på dette turtallet jeg ønsker å kjøre på.

Den er altså kvikk opp til 2000, så daffer den helt av, og får kraften tilbake nærmere 4000 (veldig irriterende når det i tillegg er automat).

Jeg har nøyaktig samme problem med min 528ia som du beskriver her.

Er forbaska irriterans.

Skrevet
Min 1998 528ia føles veldig lite frisk for tiden og sliter med effekt mellom 2000 til ca 3500-4000 rpm, dette passer meg veldig dårlig ettersom det er vanligvis på dette turtallet jeg ønsker å kjøre på.

Den er altså kvikk opp til 2000, så daffer den helt av, og får kraften tilbake nærmere 4000 (veldig irriterende når det i tillegg er automat).

Jeg har nøyaktig samme problem med min 528ia som du beskriver her.

Er forbaska irriterans.

Har du sjekka feilkoder og de "vanlige" feilene?

Skrevet

Nei, har ikke tatt noen diagnose, heller ikke fått sjekka over noe annet enda.

Håper å få gjort noe denne uka.

• 3 weeks later...
Skrevet

Vanos og kammer justert på nytt og bensinforbruket er blitt en del bedre (nå en liter på mila langkjøring), men effekt tapet mellom 2 og 3500 er urokkelig :(

Det neste blir å sette opp INPA på nytt og analysere live verdier.

The hunt continues..

Skrevet

Hei,

Har du sjekket bensintrykket? I teorien burde det gi feilkode da men.. Kan jo være greit å sjekke likavel om du har muligheten :)

Gjelder dette på full gass, eller er det uansett hvor mye du gasser? :)

Skrevet
Hei,

Har du sjekket bensintrykket? I teorien burde det gi feilkode da men.. Kan jo være greit å sjekke likavel om du har muligheten :)

Gjelder dette på full gass, eller er det uansett hvor mye du gasser? :)

Har ikke satt måler på, men dysene blåser halveis gjennom rommet når railen er tatt av, men skal prøve dette, takker

Det gjelder uansett hvor tung foten er :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...