Gå til innhold

Ny BMW eier - Hva er det jeg har gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for ros for valgt rett. Bensin er gull, kjøpte meg en alfa med diesel men angrer nå. Bilen fortjener en bedre lyd.

Dro på banekjøring i går med to MC bak på hengeren. Merket knapt at jeg hadde noe der. Fantastisk bil føler jeg med den motoren og kassa.

Takk for gode råd om motor.

Ut fra hva jeg skjønner så bør jeg ta hyppigere oljeskift enn det bilen sier fra om. Vet at forrige eiere har kjørt mye langt (pendlebil) med den men fulgt intervallene som bilen tilsier.

Hva koster det å bytte veivhusventilasjon på verksted?

Går ut fra det er noe sånt det er snakk om:

viewtopic.php?f=1&t=78585

Er enig i at vedlikehold er alfa og omega. Derfor melde seg inn i forum å møte likesinnende slik at man blir i stand til å ta vare på det ma eier. Bilen var dyr og fikk solgt inn en tre liter til kona så nå er det bare å sørge for at kjerra fungerer.

Geir

Skrevet

Det stemmer, olje med filter byttes hver 10 000km.

Veivhusventilasjonen koster ikke så mye, men kan bli litt arbeidspenger. Dvs kan du skru selv kommer du billig unna :)

Skrevet

På verksted koster det fort nærmere 10k inkl oljeskift, men gjør man jobben selv kommer det ikke på mer enn 1-1500kr.

Men det blir nok sikkert ikke et tema så lenge du er nøye med oljeskift osv.

Skrevet

Må nok det da, være nøye altså. Man kan altså ikke merke dette før toppen begynner å svette. Alternativt ta opp å se. Hva ser man det på da? Virker som disse moterene ble erstattet med en sterkere en i 2007. Svakheten følger flere modeller?

Skrevet

Fikk pris på 6000 for bytte hos BMW i Tromsø, så 10k høres i overkant ut.

Det er ikke ett veldig utbredt problem, og det er helst på vinteren under sprengkulden du vil merke det.

Slå deg til ro med bilen, og kjøre oljeskift hver 10 000km. Så tenker du ikke mer på det, før du trenger.

Skrevet
Nei, ikke grunnet slitasjen, men hvis du småkjører mye så får du også mye kondens i olja i likhet med alle andre biler.

Problemet da er at blandingen av olje og kondens vil tette seg i rørene til veivhusventilasjonen og fryse.

Resultatet av det blir at motoren må "puste" fra ett eller annet sted, og da ryker det svake punktet som er toppdekselpakning.

Ingen krise, men det kan bli en del oljesøl. Dette er en svakhet på disse motorene.

Foruten denne feilen er det en meget slitesterk og god motor, så ikke ta til sorgen.

Hva med å heller sørge for at veivhusventilasjonen ikke er gammel og "utslitt". Så slipper man og tenke på dette, istedet for jallaløsningen "ikke småkjør".

Det er ikke noen generell svakhet på denne motoren kontra andre motorer.

M54B30 er en skuddsikker motor.

Kondens og veivhusfilter er ikke noe stort problem om man følger litt med på det, ikke er det noe dyrt å skifte heller, tror jeg betalte ca 2-300,- for min ferdig levert på døra fra Ebay :)

Da skiftet jeg den og renset alle rør og slanger som den var i forbindelse med, like godt som nytt.

Ja jeg skjønner bare ikke hvorfor man heller ikke bare steller\vedlikeholder bilen, så slipper man slike problemer. Det gjelder jo alle biler! Største gjenganger feilen er late\dumme eiere, og det gjelder ikke bare BMW.

For det første, jo veivhusventilasjon er en svakhet på M54, M52TU og N42. Disse tåler ikke like mye småkjøring som andre bmw motorer (N45, N52, M50, M43++).

Men som OLEZZ sier, bytt olje oftere så er ikke dette noe problem, anbefaler å bytte minst en gang i året.

For det andre så finnes det ikke noe skiftintervaller på veivhusventilasjon på bensinmotorer Den skal egentlig vare ut motorens levetid, og det gjør det også såfremst motoren er vedlikeholdt ihht forholdene den brukes i. Det sier seg selv at oljen får mere "juling" i Norge(skiftende temperaturer konstant, vanlig med småkjøring) kontra Tyskland (ganske stødig klima, autobahnpendling, stortsett alltid varm motor). Og derfor må/bør du bytte olje oftere i Norge enn det som er spesifisert fra den tyske fabrikken, nettopp for å unngå den kleimete miksen av olje og kondens som tetter igjen veivhusventil og slanger.

Skrevet
Fikk pris på 6000 for bytte hos BMW i Tromsø, så 10k høres i overkant ut.

Det er ikke ett veldig utbredt problem, og det er helst på vinteren under sprengkulden du vil merke det.

Slå deg til ro med bilen, og kjøre oljeskift hver 10 000km. Så tenker du ikke mer på det, før du trenger.

Kommer på nærmere 10k både hos oss, og hos alf lie. Dog inkl. oljeskift.

6000kr var ikke ille.

Skrevet

Takk for god informasjon. Dette skal følges og satser da på et bra eierskap av BMW. Olje en gang i året er da minimum synes jeg. Høst og vår, ideelt sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...