Gå til innhold

E30: Tannstang med kortest utveksling rundt SENTER

Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvilken tannstang som gir mest utslag med lite sving rundt senter?

Har E36 tannstang, men syns den er slapp rundt senter.

Har lest at Z3 1,9 tannstang osv gir færrest runder fra ende til ende, men det viktigste er jo hva som skjer rundt senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også med å gjøre at Z3 er 2,7 runder og vanlig E36 er 3,5 lock to lock?

Er det ikke bare M3 3L stanga som er progressiv? 3.2 har vel vanlig lineær (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere er sikre på at E36 M3 3,0 tannstanga er progressiv i den forstand at den er slakkere rundt midten? Ikke strammere rundt midten?

Lurer også på om innfestningene til styreleddene på spindlene til E30 er noe lenger forskjøvet fra bærekula enn f.eks E36 og E46 som deler den samme forstillingskonstruksjonen.

Dermed vil korte utslag på tannstang gi mindre styreutslag ved spindelen og selv med E36 tannstang vil utvekslingen ikke bli den samme. Er dette noe noen vet?

Jeg er på jakt etter en tannstang/styregeometri som ligner BMW E90. De som har kjørt E90 vet nok like godt som meg hvor nydelig styringen på denne bilen er.

Z3 høres ut som et bedre alternativ, men så jeg hadde håpet på å høre flere erfaringer med tannstenger på E30. Virker jo som ''alle'' har oppgradert styringen og flere burde vite hva som fungerer best?

Og hva er forresten forskjellen på tannstang på Z3 1,9 og de øvrige modellene?

E90 har jo en helt annen type forstilling (typ E39, E60 osv) og derfor spørs det vel om en slik tannstang er like enkelt å tilpasse i E30 uten å herje for mye med f.eks bumpsteer og andre ulumskheter. Tro om det finnes noen som har prøvd dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere er sikre på at E36 M3 3,0 tannstanga er progressiv i den forstand at den er slakkere rundt midten? Ikke strammere rundt midten?

kan bekrefte det ja. monterte en ny slik på min. den er SLAKKERE. for å ha bedre stabilitet i høy fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er isåfall E36 M3 3,0 tannstang uaktuelt.

Delefilm av tannstang fra E90 uten servotronic:

30257.gif

E36 servotannstang:

11479.gif

Ser ut som E90 tannstanga er mye høyere og har festene på baksiden kontra forsiden på E36.

Ingenting er umulig, men det er nok en del mer modifisering enn E36/E46 tannstang på E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...