Gå til innhold

Bmw E46 sporer ekstremt

Bellen
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått store problemer med min E46. Eg merket dette først i fjord vinter når vinterdekkene var på at det var noko rart begynte å skje med forrstillingen. Og når eg satte på sommardekkene så blei det nesten helt umulig å kjøre bilen. Den begynte å spore noko heilt forferdelig og rive i rattet ved hver minste ugjevnhet i vegbanen.

Eg gjorde ikkje meir med dette før ut på høsten, for då begynte det å bli så galt at antiskrens slo seg inn i kraftige svinger når eg hadde litt fart (ikkje råkjøring). Rett før eg reiste på sjø, så satte eg den på merkeverksted og ga beskjed om at dei skulle sjekke både forrstilling og bakstilling og ta firhjulskontroll på bilen. Det som da blei gjort på verkstedet var å skifte foringene på bærearmene framme pluss firhjulskontroll, noko annet galt fant dem ikkje.

Eg fekk en kompis til å hente bilen frå verksted sidan eg var på sjø, og når eg kom heim frå sjø, så blei vinterdekkene montert på bilen, så eg fekk ikkje prøvd den med sommardekkene etter verkstedet. Eg følte at bilen var blitt litt bedre, men ikkje helt bra ennå.

En uke før eg satte på sommardekkene nå, så skifta eg også stabilisatorleddene med nye originale ledd. Den blei også nå litt bedre, men fortsatt ikkje bra. Nå har eg satt på sommardekkene igjen, og bilen sporer nå helt grønforjævligt og eg føler at den er trafikkfarlig å kjøre med den sporingen som er i bilen. Min amerikanske Trans Am frå 1979 er faktisk meir behagelig å kjøre enn min 2002 modell 325.

Det blei langt dette, men er det nokon som kan hjelpe meg med kva som kan vere galt med bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle dekk ?

Hadde sånn sporing som du beskriver her med mine 12 år gamle falken dekk. 235.17"

Sporte sånn at eg måtte streve med å halde bilen på veien og ikkje i grøfta.

Skifta dekk og sporinga forsvant nesten, men er litt igjen.

Viss dekka har firkanta dekk skulder så får du fort sporing.

Mine gamle dekk hadde stor firkanta dekk skulder.

Billig dekk pleier å ha firkanta dekk skulder.

Riktig med lufttrykk er også viktig. Breie dekk pleier å ha bra med luft, står på sida av dekka. Ha i maks luftrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare dekka som forårsaker sporing på disse modellene. finner ikke så voldsomt mye info på norsk, men om du tar et google søk på BMW E46 tramlining så får du opp masse. Har selv en som sporer, men har ikke begynt å undersøke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og en voldsom sporing i e36'n min :S det er 225 dekk. Men ikke nært slik du beskriver!

Men var jeg deg ville jeg funne meg noe smalere dekk å satt på bare for å prøve å se om det forsvinner da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så fantes det ikkje sporing i bilen før den vinteren eg merka at styrefølelsen forandra seg. Bilen har hatt desse hjula i 6-7 år uten nokon form for sporing. Sporingen startet å komme i fjord vinter med vinterdekkene på, som er 205 bredde, så å sette på smalere sommardekk har eg ingen tru på at det vil hjelpe på problemet. Denne sporingen er eg sikker på at den er forårsaka av noko mekanisk i hjulstillingen. Av og til hører eg eit dunk når eg bremser, så kanskje det kan vere slark i ett styreledd? Det er også en svak risting i rattet under nedbremsing, men ingen risting under vanlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Skifta til nye dekk framme på bilen i går og sporingen blei betraktlig bedre, så eg tror at dekkene var største synderen her. Men helt 100% bra er det ikkje, skal inn igjen på verksted om nokon dager for å gå over forrhjulsstillingen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innpress på felgene da? er det forandra mye vil du få en annen skrubberadius og bilen vil spore å trekke mye.

er jo bare å få sjekka understellet for slakk og eventuelt en hjulstilling. så lenge lufttrykk og dekka er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...