Bellen Skrevet Mai 24, 2012 Share Skrevet Mai 24, 2012 Har fått store problemer med min E46. Eg merket dette først i fjord vinter når vinterdekkene var på at det var noko rart begynte å skje med forrstillingen. Og når eg satte på sommardekkene så blei det nesten helt umulig å kjøre bilen. Den begynte å spore noko heilt forferdelig og rive i rattet ved hver minste ugjevnhet i vegbanen. Eg gjorde ikkje meir med dette før ut på høsten, for då begynte det å bli så galt at antiskrens slo seg inn i kraftige svinger når eg hadde litt fart (ikkje råkjøring). Rett før eg reiste på sjø, så satte eg den på merkeverksted og ga beskjed om at dei skulle sjekke både forrstilling og bakstilling og ta firhjulskontroll på bilen. Det som da blei gjort på verkstedet var å skifte foringene på bærearmene framme pluss firhjulskontroll, noko annet galt fant dem ikkje. Eg fekk en kompis til å hente bilen frå verksted sidan eg var på sjø, og når eg kom heim frå sjø, så blei vinterdekkene montert på bilen, så eg fekk ikkje prøvd den med sommardekkene etter verkstedet. Eg følte at bilen var blitt litt bedre, men ikkje helt bra ennå. En uke før eg satte på sommardekkene nå, så skifta eg også stabilisatorleddene med nye originale ledd. Den blei også nå litt bedre, men fortsatt ikkje bra. Nå har eg satt på sommardekkene igjen, og bilen sporer nå helt grønforjævligt og eg føler at den er trafikkfarlig å kjøre med den sporingen som er i bilen. Min amerikanske Trans Am frå 1979 er faktisk meir behagelig å kjøre enn min 2002 modell 325. Det blei langt dette, men er det nokon som kan hjelpe meg med kva som kan vere galt med bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripper87 Skrevet Mai 24, 2012 Share Skrevet Mai 24, 2012 profil på sommer å vinterdek? jeg hadde 255 i bredde på 7eren min å det var ubehagelig;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2012 235. Men det er ikkje det som er problemet. Sommeren før dette problemet oppstod, så fantes det ikkje sporing i bilen i det heile tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2012 Den sporer også med mine hakka 4 som er 205 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Mai 24, 2012 Share Skrevet Mai 24, 2012 bytta du bare endeleddene i stab staget eller foringene også..? er disse foringene veldig slitt blir stivheten redusert.. hvis ikke har du kanskje slakk i styreleddene men da burde vel verksted funnet det.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Mai 24, 2012 Share Skrevet Mai 24, 2012 Gamle dekk ? Hadde sånn sporing som du beskriver her med mine 12 år gamle falken dekk. 235.17" Sporte sånn at eg måtte streve med å halde bilen på veien og ikkje i grøfta. Skifta dekk og sporinga forsvant nesten, men er litt igjen. Viss dekka har firkanta dekk skulder så får du fort sporing. Mine gamle dekk hadde stor firkanta dekk skulder. Billig dekk pleier å ha firkanta dekk skulder. Riktig med lufttrykk er også viktig. Breie dekk pleier å ha bra med luft, står på sida av dekka. Ha i maks luftrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trygveee Skrevet Mai 24, 2012 Share Skrevet Mai 24, 2012 Er ikke bare dekka som forårsaker sporing på disse modellene. finner ikke så voldsomt mye info på norsk, men om du tar et google søk på BMW E46 tramlining så får du opp masse. Har selv en som sporer, men har ikke begynt å undersøke enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2012 Nei, foringene til stabstaget har ikkje blitt skifta. Dei ser ikkje så værst ut, men kansje eg bare skal skifte dei. Noko anna som kan forårsake den kraftige sporingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet Mai 24, 2012 Share Skrevet Mai 24, 2012 Har og en voldsom sporing i e36'n min :S det er 225 dekk. Men ikke nært slik du beskriver! Men var jeg deg ville jeg funne meg noe smalere dekk å satt på bare for å prøve å se om det forsvinner da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet Mai 25, 2012 Share Skrevet Mai 25, 2012 Er hjulene avbalanserte da? Frem til nå har jeg lest at du har gjort ting riktig, men er hjulene skjeive så hjelper det lite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2012 Som sagt, så fantes det ikkje sporing i bilen før den vinteren eg merka at styrefølelsen forandra seg. Bilen har hatt desse hjula i 6-7 år uten nokon form for sporing. Sporingen startet å komme i fjord vinter med vinterdekkene på, som er 205 bredde, så å sette på smalere sommardekk har eg ingen tru på at det vil hjelpe på problemet. Denne sporingen er eg sikker på at den er forårsaka av noko mekanisk i hjulstillingen. Av og til hører eg eit dunk når eg bremser, så kanskje det kan vere slark i ett styreledd? Det er også en svak risting i rattet under nedbremsing, men ingen risting under vanlig kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet Mai 25, 2012 Share Skrevet Mai 25, 2012 Risting under nedbremsing pleier å være caster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Juni 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2012 Skifta til nye dekk framme på bilen i går og sporingen blei betraktlig bedre, så eg tror at dekkene var største synderen her. Men helt 100% bra er det ikkje, skal inn igjen på verksted om nokon dager for å gå over forrhjulsstillingen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30-328 Skrevet Juni 6, 2012 Share Skrevet Juni 6, 2012 Sliten tannstang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW__e30 Skrevet Juni 8, 2012 Share Skrevet Juni 8, 2012 innpress på felgene da? er det forandra mye vil du få en annen skrubberadius og bilen vil spore å trekke mye. er jo bare å få sjekka understellet for slakk og eventuelt en hjulstilling. så lenge lufttrykk og dekka er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå