Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag.

+1 Helt ENIG!

Er vel dette som er det negative av å kjøpe av privatpersoner vs. forhandlere med garanti :)

Men ja, knall bra kvalitet når turboen ryker før 100.000km... :lol:

Med idiotkjøring på kald motor ut av kjøpesenter, evnt stoppe bilen etter hardkjør. Så dør alle turboer fort...Dumme eiere er den største gjengangerfeilen.

Den idiotkjøringen på kald motor ut fra et kjøpesenter kommer du ingen vei med her :wink: Hadde vært kjøranes før jeg dro til kjøpesenteret,der sprang jeg inn og hentet en pakke og rett ut igjen,med andre ord var motor varm.Og ikke kom å fortell meg at du "slurer" deg ut av et kryss når det er rushtid.Enkelte ganger må man gi gass for å ikke bli stående!

Hvordan bilen ellers har vært kjørt kan ikke jeg svare på da jeg bare har vært eier i 2mnd på bilen.

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Har akkurat samme problem på min 06' 320d E91 nå. Til meg kom feilen etter en lengre tur der motor/turbo ble presset litt hardt og jeg glemte å kjøle den ned når jeg stoppet hjemme. Regner egentlig med det ville skjedd uansett, men ved noe lengre km stand enn 132' som den står på nå.

Ser at du har fått litt olje i slanger. Er dette noe man MÅ få helt oljefritt før man monterer ny turbo?

Billigste jeg har fått tilbud på er 18000,-. Dette er da med skifte av original turbo, motorolje/filter og veivhusventilasjon (som de sier er årsaken til at turbo kan ryke selv om den så bra ut i mitt tilfelle).

Jeg er også svært usikker på om jeg skal gjøre dette selv eller ikke, men tror jeg overlater det til ett verksted mtp garanti og feil jeg selv kan gjøre med montering.

Se der ja,begynner å dukke opp en del turbohavari på e90/91 nu..

Det anbefales på det sterkeste å rengjøre alt som er nedgromset av olje.Det så ikke så ille ut først,men jaggu var det kommet en god del olje i IC.

18.000,- + moms eller?Hvis ikke var det svinbillig(såfremst alt av deler + arbeid er tatt med).

BMW ga meg et prisoverslag på 25.000-28.000 en plass..(med rabatt) :P

PS.Det anbefales også å skifte luftfilter hvis det ikke nylig har blitt skiftet.

Skrevet

Dette er inkludert mva og fikk så og si samme prisen til ett annet BMW verksted i Trondheim. Den største kostnaden ligger jo i delepris for selve turboen. Din pris hørtes veldig høy ut, men mulig de har beregnet med rens av IC, rør, DPF etc ?

Får du det ikke billigere, ville jeg som du antyder prøvd å byttet selv. Det er veldig trangt der nede som du sikkert har merket, men det skal ligge en tekst-DIY på internett på inn og utmontering, men finner den ikke i farta.

Til meg inlkuderte prisen:

- Ny turbo

- Ny veivhusventilasjon

- Oljeskift + filter

- Luftfilter

- Arbeidspenger

Dette var til Strandveien Auto i Trondheim, men dessverre så kvier jeg meg for å bruke de av tidligere erfaringer.

Skrevet

Det var bare grovregning jeg fikk i farta når jeg var å pratet med de.Det var kun selve turbo + arbeid hvis jeg husker rett.

Det var på ca 25.000,- men så kommer jo alt av delene i tillegg.Selve turboen var på ca. 14.000+moms (1200kr av de var pant på bytteturbo). Jeg fikk de til å printe ut "diy" på det :) Var ikke den beste,men den hjalp.

Jeg har allerede skiftet ut turboen,Jeg har bare noen deksler + kinning igjen så er jeg ferdig :)

• 2 months later...
Skrevet

Hei!

Fikk selv turbohavari for noen dager siden.

Bilen er rundet 180 000 nå da, 320 D 163 HK.

Ble levert inn til Bavaria, pris 28 000 for ny turbo + bytte.

De byttet også veivhusfilter idet dette var vist helt for jævlig.

Tok det på forsikring som dekket 50% uten bonustap.

Skrevet

Hei,

Din var iaf gått noen km..2006 modell din også?

hvilken foriskring har du som dekket dette?

Jeg byttet turboen,olje+filter,veivhusventilasjonsfilter og luftfilter.Trur jeg kom totalt på ca. 15.000,-

Skrevet
Hei,

Din var iaf gått noen km..2006 modell din også?

hvilken foriskring har du som dekket dette?

Jeg byttet turboen,olje+filter,veivhusventilasjonsfilter og luftfilter.Trur jeg kom totalt på ca. 15.000,-

Ja, men du gjorde det vel selv?

Fant ut at det var like greit å la verkstedet gjøre det siden jeg fikk leiebil og 50%.

Sparebank 1 Toppkasko forsikring, dekker motorskader på bil opp til 8 år.

(Dekker i den forstand at den dekker % alt etter hvor mang km bilen har gått)

Bil som på skadedagen har kjørt: Fradrag:
inntil 40 000 km 0% minimum kr 3 000
inntil 70 000 km 20% minimum kr 3 000
inntil 100 000 km 30% minimum kr 3 000
inntil 150 000 km 40% minimum kr 3 000
inntil 200 000 km 50% minimum kr 3 000
inntil 250 000 km 60% minimum kr 3 000
over 250 000 km 70% minimum kr 3 000

Skrevet

på hvilken måte slites turboen såfremst oljen er som den skal være?Ser da bort fra lange oljeintervaller,ikke nedbakking etter kjøring,hardt pådrag på kald motor osv.

Jeg gjorde dette selv ja :)

akkurat,jeg tenkte ikke at bilen din hadde passert 100.000km,derav 50% :)

Etter dette ordnet jeg meg IF sin superforsikring :lol:

Skrevet

Alt som er i bevegelse slites i en viss grad. En turbo snurrer veldig fort,blir varm\kald hele tiden. Visst du da legger til at folk ikke vet å behandle de, samt bytte veivhusventilasjonsfilter. Så er det komplett.

Skrevet
på hvilken måte slites turboen såfremst oljen er som den skal være?Ser da bort fra lange oljeintervaller,ikke nedbakking etter kjøring,hardt pådrag på kald motor osv.

Jeg gjorde dette selv ja :)

akkurat,jeg tenkte ikke at bilen din hadde passert 100.000km,derav 50% :)

Etter dette ordnet jeg meg IF sin superforsikring :lol:

Jeg kjøpte jo bilen for 1 år siden, byttet olje to ganger.

Har serviceheftet, men var nok et filter som var "tett", skulle akkurat til å forske på det siden den brukte litt olje

Ja det er da man finner ut at forsikringen er verdt pengene :P

Skrevet

Tror det blir syndet mye med veivhusventil-filteret. Byttefrekvens på min bil er hver 90.000 km, men har blitt anbefalt å bytte hver 60.000 km av tysk BMW verksted. Min har nå gått 170.000 km uten turbohavari...

Bilen har også vært chippet de siste 110.000 km :)

Skrevet
Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag.

+1 Helt ENIG!

Er vel dette som er det negative av å kjøpe av privatpersoner vs. forhandlere med garanti :)

Men ja, knall bra kvalitet når turboen ryker før 100.000km... :lol:

Hjelpe kje me garanti e normal slitasje de;) Det seie jaffal bmw :)

Ja de er fantastisk god kvalitet når den ryker før 100.000km

Det er nå typisk etter du har kjøpt deg ny bil og...

Skrevet

min turbo havarerte på 107.000km. skjedde nå i sommer når vi var på ferie. morsomt.. :? Regningen kom på 26.000,- for ny turbo, rens av innsug,slanger + IC, nytt luftfilter, nytt veivhusventilasjonsfilter og ny olje+filter på motor.

måtte bare betale 6.000,- siden jeg hadde if super(?)forsikring :D Straffen var jo allikevell hard, da familien måtte tilbringe bilferien i en Ford Focus...

Skrevet

Jeg er helt enig i "ingenting varer evig" prinsippet.Men i og med at den ikke er i direkte kontakt med noe inne i huset lurte jeg på dette av ren nyskjerrighet.Om det er lageret som er slitedelen,evt pakningene?

Veivhusventilasjonsfilteret skal skiftes ved hvert 3 oljeskift(I følge BMW). Det største problemet her er at BMW har ingen info om når dette skal gjøres hvis det ikke er det samme firmaet som har tatt alle servicene.feks,hvis min bil har tatt 3 servicer sørpå,og de ikke skiftet dette pga uvitenskap,så har ikke firmaet nordpå kontroll på dette,og bilen går sikkert 3 nye servicer før de skifter dette.

haha hardeste straffen var forden :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...