oddis Skrevet September 10, 2012 Skrevet September 10, 2012 på hvilken måte slites turboen såfremst oljen er som den skal være?Ser da bort fra lange oljeintervaller,ikke nedbakking etter kjøring,hardt pådrag på kald motor osv. En liten turbo som er konstruert for å levere optimalt rundt 1500-2500/3000rpm vil jobbe steinhard når du drar den mot turtallsperra, blir ekstra varm, bli mindre effektiv og slites mye hurtigere. En turbobil skal også alltid kjøles ned før du skrur den av, noe nok 99.9 % av alle dieselbiler ikke gjør. Tenker spesielt på de som svinger av motorveien etter full gass, og rett i garasjen. Eller har bratte bakker som krever pådrag/belastning rett før avslukk. Monter en oljetempmåler på turboen så blir du jævlig overrasket over forskjellen. En annen ting er å ha lekasje i trykksystemet til innsuget. Da slites turboen i megafart, fordi den konstant surger etter mer luft og spinner fortere enn den burde. Kan lett ta kvelden på noen måneder ved betydelig lekasje. Spyl, rengjør og trykktest alltid systemet ved turboskift, det er en fin prosedyre. Og prime turboen før oppstart, om det ikke er gjort. Noen turboer vet jeg kommer med et eget magasin med olje som man spyler inn før montering.
CrZyWiz Skrevet September 10, 2012 Skrevet September 10, 2012 Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag. +1 Helt ENIG! Er vel dette som er det negative av å kjøpe av privatpersoner vs. forhandlere med garanti Men ja, knall bra kvalitet når turboen ryker før 100.000km... Hjelpe kje me garanti e normal slitasje de;) Det seie jaffal bmw Ja de er fantastisk god kvalitet når den ryker før 100.000km Det er nå typisk etter du har kjøpt deg ny bil og... Som du tydeligvis vil oppleve mange ganger i livet, som man reder ligger man.
JHS Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Turboen havarerte på min E91 320D 2008 mod for ca en måned siden, den hadde da gått ca 130000. Leverte den på Bavaria en mandag rundt lunsjtider og hentet den igjen torsdag ettermiddag, dekket på garanti.
Z1 Skrevet September 17, 2012 Skrevet September 17, 2012 2010 320 d turbobytte på 69000 km . Kjørt av roli voksen mann som lar den gå på tomgang 1 min før han stopper bilen . Byttet på garanti . Men med 30000 km mellom servicer så kan man ikke forlange alt. Bytt olje. Det samme kommer på aut gearkasser . Bytt olje og filter på ca 60000 km .
kalleballe Skrevet April 16, 2014 Skrevet April 16, 2014 En annen ting er å ha lekasje i trykksystemet til innsuget. Da slites turboen i megafart, fordi den konstant surger etter mer luft og spinner fortere enn den burde. Kan lett ta kvelden på noen måneder ved betydelig lekasje. Spyl, rengjør og trykktest alltid systemet ved turboskift, det er en fin prosedyre. Hva er enkleste måten å teste for om det er lekkasje i trykksystemet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå