Zaphod Skrevet Juni 12, 2012 Share Skrevet Juni 12, 2012 Er i disse dager på utkikk etter ny bil og har vel i bunn å grunn bestemt meg for 02-03 E39 525 diesel touring. Ser mange har en del km på telleren og blir da litt skeptisk grunnet automatkassa Noen som har erfaringer med disse, holdbar? Og er det samme kasse på 525 facelift som 530? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 12, 2012 Share Skrevet Juni 12, 2012 De er påstått å være gode, her inne ihvertfal. Men det er visstnok veldig anbefalt å skifte olje på girkassen på hver 100000km, selv om BMW sier "limited lifetime oil" Det ikke samme kassen, men veldig lik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Juni 12, 2012 Share Skrevet Juni 12, 2012 Ingen fordel om bilen har vært chippa, men kan selvfølgelig holde fint likevel. Helt enig med det som blir sagt om oljeskift på kassa her. Dersom det blir til at du kjøper en slik, så skift olje på kassa dersom det ikke har vært gjort på en stund, eller dersom du ikke finner ut om det har vært gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zaphod Skrevet Juni 12, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2012 Ok, takker for tipset ser man finner greie 530dat å med en km stand på rundt 200 000 km så da får man eventuelt ta en flush av automatkassa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 12, 2012 Share Skrevet Juni 12, 2012 Mye synsing om disse automatkassene så der er litt vondt å vite hva som er fakta og hva som er rykter og ikke minst hva som er et stort problem og hva som har hendt med 2-3 stykker her inne på Bimmers. Det som imidlertidig er et faktum er at ca 90% av automathavarier kommer av for varm olje i kassen. Når olja blir gammel og slitt og filteret tetter seg så blir det mer sluring og mer varmgang og dette aksellerer fort og blir en ond sirkel. Dette ender med brent olje og havari. Derfor er det viktig å skifte olje og filter jevnlig, gjerne på hver 60.000km Unngå så rivstarter når bilen står stille og spinning og herjing så er det god mulighet for at dette går bra. Personlig har jeg en 2000 530Dat som har rulla 245000km nå. Flusha girkassen når jeg kjøpte bilen og har nå flusha den for 2. gang etter ca 60.000km. Bilen har vært tunet de siste 60.000km med 218hk og 450Nm fra Flissundet og jeg bruker disse kreftene uten å tenke på girkassen men unngår rivstarter og spinning og herjing. Jeg for min del hadde vært reddere for å ha kjøpt en bil hvor girkassen aldri har fått en service enn en som er trimma og hvor girkassen har fått litt stell men hva som er fasiten her vet jeg ikke. Uansett lykke til med ny bil, dette er herlige kjøremaskiner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå