Gå til innhold

Oljeforvirring

sandalius
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt opp ned i vinkel på diverse forum, men klarer ikke å finne ut hvilke olje jeg skal ha på bilen.

Bilen er en 2005 E87 120d, med M47 motor.

Ser av tidligere service papirer at det er brukt 5w30 LL-04, men går jeg inn på Castrol sine sider og bruker guide for å finne oljetype, anbefaler de Castrol Edge pro 0w30 LL-04.

Har også funnet noen som bruker 0w40 osv.

Noen som vet hvilke oljetype jeg skal bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke brukt LL hvis det er ment som long life. pga er ikke bra hvis det er mye små kjøring. denne oljen egner seg mer hvis man pendler mye eller kjører lange distangser når man er ute og kjører. mener det har noe med smøringen og si etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendler mye, så det er stort sett langkjøring. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har tenkt å legge inn et ekstra oljeskift mellom servicene. Synes intervaller på nesten 35.000 km er noe i lengste laget.

Er mange som anbefaler litt hyppigere skift.

Men da er det altså greit å gå for Castrol Edge pro 0w30 LongLife-04?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at Castrol Edge pro 0w30 LongLife-04 er en av de beste valgene.

Som det nevnes over så er det vell liten forskjell på 0 og 5 olje, her bør man velge litt med bakgrunn i hvor man bor (vinterkulte), jeg selv bor ved kysten og vil fortsatt gå for en 0 olje.

Når det gjelder LL olje så må denne type brukes grunnet de lange skifteintervallene hos BMW, denne olje må brukes uavhengig om du kjører korte eller lange distanser, eller om du bytter hvert eller annenhvert år.

På min nye F11 så vil jeg bytte olje en gang pr år uavhengig av alt det andre og da vil jeg bruke Castrol Edge pro 0w30 LongLife-04.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...