Gjest Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 Som topicen sier... Må teste litt forskjellige løsninger da jeg har NULL lyd i anlegget. Det er den største pakken med DSP. Spørsmålet mitt er hvilken kabel jeg må bruke fra 4:3 navien til feks standard ISO kontakt. Det er en 1999 modell E39 540i. Og, vet dere om forsterkeren i bagasjerommet blir brukt til noe om jeg bytter til en vanlig 1 eller 2 din spiller? Jeg mistenker at det er den som gjør at jeg ikke får lyd - men det kan være mye annet også. Uanset.. Forslag til ISO kabel som passer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 Tror dessverre ikke det er så enkelt når du har DSP. Lyden fra spiller til DSP forsterker går via de små coax kablene. DSP forsterkeren har 12 utganger som går til 3 høytalere i hver fremdør, 1 høytaler i hver bakdør, 2 høytalere i taket bak og 2 stk originale Nokia subber. Forsterkeren har også innebygget delefilter. Du får ikke hverken plugger eller forsterker som enkelt kan erstatte det du allerede har. Du må klippe å koble deg inn på alle 12 høytalerene der hvor de går ut fra forsterker. Så må du ha delefilter til hver enkelt høytaler. Skal du bytte spiller må du trekke nye phono fra ny spiller og bak til den/de nye forsterkerne og så koble deg inn på de 12 høytalerene. DSP er greit så lenge det funker og du er fornøyd med lyden men et sant hel..... om noe skal endres. Her er en oversikt over pluggene: http://www.m5board.com/vbulletin/m5-e39 ... inout.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 Takk for nyttig info. Da tror jeg at jeg begynner med å bytte ut forsterkeren. Selv om det litt bingo så har jeg sett rundt på andre forum at den pleier å ryke på biler med DSP. Men det sitter vel også enda en boks helt oppe bak lykta, over forsterkeren.. Er det en egen DSP-boks eller noe? Har kontaktet tidligere eier i håp om å få noe informasjon om hvordan problemet oppsto, men hittil har jeg ikke hørt noe fra den kanten. Se på bildet her.. De ledningene som er løse.. Den coax(?) ledningen lurer jeg litt på hvor skal.. (bilder kommer) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 Du trenger ikke nødvendigvis bytte spilleren hvis feilen ligger et annet sted. Spilleren kan boote i 2 forskjellige modus, med eller uten DSP tilkoblet. Hvis den oppdager en DSP forsterker i andre enden så booter den i DSP modus og bruker fast 4V signal og så coax til å styre volum. Hvis du kobler vekk bilbatteriet og så DSP forsterkeren så vil spiller boote i vanlig non DSP modus når du kobler til strømmen i bilen igjen og da tror jeg du sitter med høyre/venstre høynivå signal som går bakover. Da kan du koble til en høy/lavnivå konverter og gå videre til en normal forsterker. Da sparer du deg ihvertfall for noe kabeltrekking og utgifter. Dette er bare noe jeg har lest en gang da jeg vurderte å bygge om noe lyd i en E39 med DSP. Det ble aldri noe av så ta for sikkerhets skyld å kvalitetssjekk mine påstander på M5 board eller andre Bmw Siter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 Ja det høres logisk ut. Jeg vet at feilen ikke ligger i spilleren, jeg har nemlig både en 16:9 og en 4:3 navi - får nøyaktig samme feil med begge. Coax til å styre volum sier du.. her ligger problemet tror jeg. Har en coax-kabel som henger og dingler. Må finne ut hvordan alt skal kobles sammen. Føler at noen har vært å rota til baki der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 17, 2012 Share Skrevet Juni 17, 2012 Skjermen foran er ingen "spiller" sånn sett. Det er kun en monitor med kassett leser. Radio, forsterker, tv tuner osv ligger bak. Sjekk på bruktbil/vrakbil sider etter en brukt DSP forsterker kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå