Gå til innhold

Problem etter bilkjøp hos brukforhandler.

patves
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for rundt 1år siden (2011) en BMW 318i touring, 2002 mod. Bilen ble kjøpt via bruktbilforhandler, (ikke hos bmw.) Har i ettertid blitt SVÆRT plaget med denne bilen, hvor jeg blandt annet har måttet skifte kammen med tilhørende utbedringer! #-o

Jeg har nå bestemt meg for å bytte bil, og har funnet meg en nyere BMW, og det er her de virkelige problemene oppstår! Etter takst, gjort av bmw-forhandler, viser det seg at det ligger reprasjoner for rundt 37.000 på bilen som MÅ gjøres for å få denne EU-ok. Etter litt research finner jeg ut at ALLE disse feilene ble funnet på bilen allerede i !!2009!! og da ikke utbedret av tidligere eier! Disse feilene ble ikke opplyst om av selgeren, hos bruktbilforhandler, og det ble heller ikke opplyst om at bilen var importert! På toppen av det hele, ble bilen EU-ok hos nevnte forhandler, før jeg overtok bilen! :evil:

Noen som har tips, råd til hva jeg kan gjøre? Noe regelverk som kan være på min side??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

snakk først med denne forhandleren og vær hard!! Kommer dere ikke til noen løsning er enten advokat eller evt forbrukerrådet (http://forbrukerportalen.no/) en løsning.

Og skaff alt av dokumentasjon på dette du nevner, både fra BMW, fra forrige EU og dokumentasjon fra 2009 hvor disse feilene ble funnet. Du kommer mye lengre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU kontroll er nok ingen garanti for at bilen er 100% ok. Snakk med de du kjøpte den av, er de litt seriøse kan det hende de tar den tilbake. Men du burde ha sjekket bilen nøyere når du kjøpte den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU kontroll er nok ingen garanti for at bilen er 100% ok. Snakk med de du kjøpte den av, er de litt seriøse kan det hende de tar den tilbake. Men du burde ha sjekket bilen nøyere når du kjøpte den!!

Det du sier er et godt poeng, men når det gjelder folk som har relativ lite erfaring innom bil-eie så fungerer det som regel ikke. Jeg ble lurt på samme måte av en forhandler ifra Fredrikstad, var min første bil og jeg visste absolutt ikke noe om bil. Ender nå for tiden hos forbrukerrådet, de sa de kunne hjelpe meg med denne saken.

PS: Etterhvert fikk jeg bedre kjenning til biler, og kan derfor nå mer enn jeg kunne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har lite erfaring bør man ta med noen som har det, eller sette på verksted for en egen sjekk før man kjøper/har kjøpt.

Forstår at situasjonen er kjip, har opplevd lignende selv. Men jeg mener man fortsatt har litt ansvar selv her. Er litt seint å komme 1 år etter å klage..

Men for all del, kan forbrukerrådet hjelpe er det bare å kjøre på.

Men vi snakker om en 11 år gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ønsker å påpeke i forhold til at bilen ble meldt EU-ok i fjor, hos denne forhandleren, er at feilene som ble oppdaget allerede i 2009 skulle tilsi at bilen ikke ble godkjent i en kontroll! Har fått meg en lærepenge i denne saken, helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har lite erfaring bør man ta med noen som har det, eller sette på verksted for en egen sjekk før man kjøper/har kjøpt.

Forstår at situasjonen er kjip, har opplevd lignende selv. Men jeg mener man fortsatt har litt ansvar selv her. Er litt seint å komme 1 år etter å klage..

Men for all del, kan forbrukerrådet hjelpe er det bare å kjøre på.

Men vi snakker om en 11 år gammel bil.

Sant nok. Min var 7 år gammel, men jeg fikk den med gåen bensinpumpe som forhandleren ikke nevnte i kontrakten. Dette var nok kun begynnerfasen av hele dritten som skjedd med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke at det heller ikke er snakk om reprasjoner for småpenger her! Verkstedjobb + deler for å få utbedret bilen nå er beregnet til ca 37.000... Er vel litt mer enn man kan forvente av en bil som tross alt har vært innom en forhandler ETTER at "skadene" ble oppdaget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...