Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hoi!

Etter jeg kjøpe bimmern i fjor sommer har jeg oppdaget en god del rust på/i tilknytning til understellet.

Den har, vistnok, vært understellsbehandlet for noen år tilbake, men det må vært et stykke dårlig arbeid.

I stedet for å sette den bort, tenkte jeg å prøve å gjøre noe med det selv, både for synsskyld og egenfølelse (da tanken på rust er kvalmende, og lammende).

Uten å være så altfor sikker på betegnelsen på alle delene er det vell bakakselen og kardangen (heter det det? hmm) som er verst.

90e3fbyohbgcf73q11lg_thumb.jpg

Dette dekselet har vel kanskje ingen annen funksjon enn å beskytte eksosen?

6kc3g333y70qoo7xxqx1_thumb.jpg

Et eller anna slag av bærestag, eller?

j67yunhkhb1cmodht42j_thumb.jpg

Så spørsmålet mitt da, er det noen som har noen gode, enkle tips og triks for slikt arbeid?

Jeg tenker stålbørste, evt på drill, og bare gå løs på det jeg klarer.

For så smøre på noe rustetende. Hammerright, rustkiller eller lignende?

-> Male over så det ser litt bedre ut, men dette går vel kanskje i punktet ovenfor..

Og såklart skru ut og bytte skruer, bolter og det jeg klarer som ser ille ut uten å demontere for mye.

Og vil det egentlig ha noe hensikt tenker jeg jo da, utenom synsskyld? Er det noe fare ved den rusten, EU kontroll f.eks?

Skrevet

Jeg har bestilt time til min e39 for rustbehandling, samt sandblåsing.

Dette koster 5500,- noe som jeg ikke syntes var så gærnt dyrt, mtp at de faktisk tar bort all rusta.

Du vil aldri klare å få det like bra med stålbørste. Vanskelig å komme til også.

Den rusten du ser på det nederste bildet og det øverste er ikke bra, da det er på bakstillingen som skal holde understellet på plass. Det midterste holder, tja jeg vet ikke :)

Men du bestemmer jo selv.

Skrevet

Så du tror det er noe de ville påpekt under EU kontroll jeg har neste år?

Blir ikke å sette den bort, med det første i alle fall. Da blir det i så fall å jukse det til ved EU slik at det ikke ser så ille ut :)

Skrevet

Njæi, tror ikke det kommer til å pirke på dette enda, men dog er jeg ingen ekspert.

Kun hobbyskruing for min del.

Kan ikke skjønne at du vil jukse det til, da dette faktisk handler om trafikksikkerhet.

Skrevet

Bilen din kommer til og dø av andre ting enn den rusten du ser på bildene, som forsåvidt er helt ufarlig rust, og mer eller mindre helt normalt på biler som har noen år på nakken.

For utseendets skyld kan du børste løs rusten og pensle over med f.eks. owatrol.

Dekselet du har bildet av er for og beskytte MOT eksos rør (varme). Ikke for og beskytte eksos rør.

Skrevet

Er jo helt enig med dere, burde ikke sett sånn ut til å være 7 år. Dårlig underspyling om vintrene, kanskje!? Men lagde ikke tråden for å høre om deres biler kontra min..

Veiene i Norge består jo av mer salt enn asfalt noen steder til tider så er jo en påkjenning for alt som ikke liker salt.

Grunnen til at jeg ikke vil sette den til understellsbehandling er vel fordi det er 5 lapper jeg ikke vil bruke på det, da jeg ser resultatet etter forrige gang. Skulle ikke tru man trengte behandling hvert 4 år (hvis forrige var eksempelvis i 08').

Owatrol blir kun for utseenes skyld, eller er den rustetende?

Skrevet

Det ser ikke ut som din bil har vært behandlet noen gang med noe som helst.

Jeg hadde en annen bil på anitrustbehandling, og det var ikke mye slitt selv etter 3 år, da jeg solgte den.

Skrevet

vel du kan jo prøve^^ men 5500 kroner er jo ikke så veldig mye når du tenker på hva det vil koste senere vis du ikke gjør det ordentlig. tenker då på nye jekke fester kanaler gulv osv blir fort mer en 5500 da.

jeg hadde glatt levert inn bilen for behandling for 5500. har pusset ned hele bilen under på prosjekt bilen og vet hva slags dritt jobb det er.

Skrevet

Var ikke ute etter å være stygg med innlegget mitt,men mente mere med at det kanskje er lurt å betale det som skal til,så man ikke får di store utgifter med rust skader i karosseri,å bilen holder seg noe i verdi ved eventuelt salg senere.

Skrevet

Du får ikkje problemer med PKK med den rusta der. Du får mangel når det er rusthol eller gjennomrust.

Men da skal ikkje mangen vinterane til før du har alvorlig rust i konstruksjonen til bilen din.

Du må ta bedre vare på bilen din.

Hadde bestilt time på sandblåsing og tectylering. Billigare og enklare å tectylere jevnlig enn å måtte skifte på traverser og sveise gulv/kanaler.

Skrevet

Som skrevet i første post kjøpte jeg bilen i fjor sommer, og er jo helt tydelig at de tidligere eierne ikke har tatt godt nok vare på bilen.

Den har nok fått jevnlig underspyling i mitt hus ja!

Har fått noen gode tips, så skal jeg se på mulighetene for å gjøre det selv. I værste fall får noen andre ta jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...