Kristoff Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Hoi! Etter jeg kjøpe bimmern i fjor sommer har jeg oppdaget en god del rust på/i tilknytning til understellet. Den har, vistnok, vært understellsbehandlet for noen år tilbake, men det må vært et stykke dårlig arbeid. I stedet for å sette den bort, tenkte jeg å prøve å gjøre noe med det selv, både for synsskyld og egenfølelse (da tanken på rust er kvalmende, og lammende). Uten å være så altfor sikker på betegnelsen på alle delene er det vell bakakselen og kardangen (heter det det? hmm) som er verst. Dette dekselet har vel kanskje ingen annen funksjon enn å beskytte eksosen? Et eller anna slag av bærestag, eller? Så spørsmålet mitt da, er det noen som har noen gode, enkle tips og triks for slikt arbeid? Jeg tenker stålbørste, evt på drill, og bare gå løs på det jeg klarer. For så smøre på noe rustetende. Hammerright, rustkiller eller lignende? -> Male over så det ser litt bedre ut, men dette går vel kanskje i punktet ovenfor.. Og såklart skru ut og bytte skruer, bolter og det jeg klarer som ser ille ut uten å demontere for mye. Og vil det egentlig ha noe hensikt tenker jeg jo da, utenom synsskyld? Er det noe fare ved den rusten, EU kontroll f.eks?
Otis Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Jeg har bestilt time til min e39 for rustbehandling, samt sandblåsing. Dette koster 5500,- noe som jeg ikke syntes var så gærnt dyrt, mtp at de faktisk tar bort all rusta. Du vil aldri klare å få det like bra med stålbørste. Vanskelig å komme til også. Den rusten du ser på det nederste bildet og det øverste er ikke bra, da det er på bakstillingen som skal holde understellet på plass. Det midterste holder, tja jeg vet ikke Men du bestemmer jo selv.
Kristoff Skrevet Juni 20, 2012 Forfatter Skrevet Juni 20, 2012 Så du tror det er noe de ville påpekt under EU kontroll jeg har neste år? Blir ikke å sette den bort, med det første i alle fall. Da blir det i så fall å jukse det til ved EU slik at det ikke ser så ille ut
Otis Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Njæi, tror ikke det kommer til å pirke på dette enda, men dog er jeg ingen ekspert. Kun hobbyskruing for min del. Kan ikke skjønne at du vil jukse det til, da dette faktisk handler om trafikksikkerhet.
Ballder Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Bilen din kommer til og dø av andre ting enn den rusten du ser på bildene, som forsåvidt er helt ufarlig rust, og mer eller mindre helt normalt på biler som har noen år på nakken. For utseendets skyld kan du børste løs rusten og pensle over med f.eks. owatrol. Dekselet du har bildet av er for og beskytte MOT eksos rør (varme). Ikke for og beskytte eksos rør.
bmw-520i Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 din ser faktisk verre ut under en min 7er som er 25 år.
babjorn Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Var rimelig stygg til så ny bil,min 93 model ser jo ny ut i forhold :/
Kristoff Skrevet Juni 21, 2012 Forfatter Skrevet Juni 21, 2012 Er jo helt enig med dere, burde ikke sett sånn ut til å være 7 år. Dårlig underspyling om vintrene, kanskje!? Men lagde ikke tråden for å høre om deres biler kontra min.. Veiene i Norge består jo av mer salt enn asfalt noen steder til tider så er jo en påkjenning for alt som ikke liker salt. Grunnen til at jeg ikke vil sette den til understellsbehandling er vel fordi det er 5 lapper jeg ikke vil bruke på det, da jeg ser resultatet etter forrige gang. Skulle ikke tru man trengte behandling hvert 4 år (hvis forrige var eksempelvis i 08'). Owatrol blir kun for utseenes skyld, eller er den rustetende?
Otis Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 Det ser ikke ut som din bil har vært behandlet noen gang med noe som helst. Jeg hadde en annen bil på anitrustbehandling, og det var ikke mye slitt selv etter 3 år, da jeg solgte den.
Kristoff Skrevet Juni 21, 2012 Forfatter Skrevet Juni 21, 2012 Enig, men har kvittering på det så er nok gjort. Hva med å kanskje klage til sjappa som har gjort det, se hva de har å si?
bmw-520i Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 vel du kan jo prøve^^ men 5500 kroner er jo ikke så veldig mye når du tenker på hva det vil koste senere vis du ikke gjør det ordentlig. tenker då på nye jekke fester kanaler gulv osv blir fort mer en 5500 da. jeg hadde glatt levert inn bilen for behandling for 5500. har pusset ned hele bilen under på prosjekt bilen og vet hva slags dritt jobb det er.
carburetion Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 din ser faktisk verre ut under en min 7er som er 25 år. 1+
babjorn Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 Var ikke ute etter å være stygg med innlegget mitt,men mente mere med at det kanskje er lurt å betale det som skal til,så man ikke får di store utgifter med rust skader i karosseri,å bilen holder seg noe i verdi ved eventuelt salg senere.
carburetion Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 Du får ikkje problemer med PKK med den rusta der. Du får mangel når det er rusthol eller gjennomrust. Men da skal ikkje mangen vinterane til før du har alvorlig rust i konstruksjonen til bilen din. Du må ta bedre vare på bilen din. Hadde bestilt time på sandblåsing og tectylering. Billigare og enklare å tectylere jevnlig enn å måtte skifte på traverser og sveise gulv/kanaler.
Kristoff Skrevet Juni 21, 2012 Forfatter Skrevet Juni 21, 2012 Som skrevet i første post kjøpte jeg bilen i fjor sommer, og er jo helt tydelig at de tidligere eierne ikke har tatt godt nok vare på bilen. Den har nok fått jevnlig underspyling i mitt hus ja! Har fått noen gode tips, så skal jeg se på mulighetene for å gjøre det selv. I værste fall får noen andre ta jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå