Gå til innhold

Roadtrip Norge-Bosnia-Kroatia! Nå med reisebrev + bilder

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått fruen med på en aldri så liten langtur nedover europa i sommer... En venninne av oss er fra Kroatia, så hun sitter jo på ned/opp..Vi bor hos henne der og får da "lokal-guider" overalt :)

Avreise fredag 13 juli kl 15...Ankomst oslo igjen søndag 22 juli.. Blir en hektisk uke..Men vi fikk ikke mer enn en uke ferie samtidig så da blei det en rask tur retur...

Ruta er :

s0kj29w8s3mu0qfzq7d6.png

Ca 2500km en vei til Makarska, estimert 25timer kjøring.. Har ingen hast sånn sett, så bruker den tiden det tar :)

Valget mitt hadde vært å brukt E65 nedover..Men siden den nå er solgt, og jeg helst ikke vil bruke 100tusen bare i bensinutgifter så må den dessverre bli igjen her..(blir hentet i slutten av juli!)

Valget står da mellom;

2001 Volvo S80 2,5tdi 140hk med alt utstyr! Billig i drift, driftsikker, fullt service hefte, god plass, meget god stereo og enorm bagasjeplass. Men treig..140hk er lissom ikke the shiiiit lenger.. Men bilen er utrolig økonomisk i drift!Må på service før den er ferieklar..

w4m0zuvifuafhevnk0sh.png

Eller 2000 Mercedes S320 bensin med masse utstyr..Nettop vært på service, 224hk med greit drag,iskald AC, god plass, litt mindre plass i bagasjen,komfortabel til tusen..Men noe høyt forbruk med tanke på V6 bensin..og siden denne garantert går fortere enn volvoen, så er vel risken der for at jeg også gir på ekstra, risikerer eventuelle bøter samt øker forbruket..

jlecvrqbbi59555cqhh2.png

Blir vel oppdatert jevnlig etterhvert som noe skjer frem til avreise, men er først og fremst ute etter tips til eventuell "lett" kjørerute, hvor det er greit å overnatte 5-6timer, hvilken bil man burde kjøre.. Andre tips er også velkomne:)

Blir vel en aldri så liten blogg her når vi er på vei...masse bilder av meg skal dere også få mens jeg poserer på forskjellige steder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor skaffer man billader til laptop? Klarer det å lade pc så den er brukbar på eventuelle pauser vi har? Må vel skaffe bilholder til Ipad og til tlf...Samt oppgradere navigasjonen min.. Må man ha grønt-kort fra forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt benzen uten tvil :) volvoen blir vel fort litt dau på autobahnen etc?

Velger du volvoen trur jeg du vil angre på du ikke tok benzen i hvertfall, er klart at den bruker mere suppe men det er sikkert garantert vært det :)

Lader til laptoppen kan du kjøpe på¨komplett, ellers så kan jeg skaffe det på jobb men det blir sikkert dyrere :P

Trur ikke du trenger grønt kort fra forsikrings selskapet ditt for og kjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er bensin og dieselprisene nedover europa?

Ser jo greia med å kjøre s-klassen nedover...Men siden økonomi er viktig på denne turen, så heller det jo mot volvoen..Men montro om den er like glad i suppe som merca når vi ligger i 160km/t i snitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er bensin og dieselprisene nedover europa?

Ser jo greia med å kjøre s-klassen nedover...Men siden økonomi er viktig på denne turen, så heller det jo mot volvoen..Men montro om den er like glad i suppe som merca når vi ligger i 160km/t i snitt...

Ser jo den, volvoen vil jo bruke mindre suppe, men kommer jo ann på hvor mye suppe volvoen vil bruke i 160 +- da.

Hadde en ford 2 liters td for 2 år siden, den var sinnsykt økonomisk på vanlig kjøring osv men da jeg tok turen til danmark i 160 kmt brukte den sinnsykt mye, lå på 1-1,3. mens 320 min bruker ca 0,7 i slike hastigheter.

Så du får teste litt på e6 med begge bilene før du bestemmer deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at prisene på drivstoff ikke er så brutale nedover på kontinentet... Og ja må nok ta turen på E6 og se hvem som bruker mest.. Blir jo særs lite kjøring i rolig "80km/t cruising" på turen...hmm.. Har heller ikke fått hentet s-klassen enda så vet ikke helt hva jeg vil velge... vanskelig detta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt for kort og liten tur, kroatsia er rundt svingen, ta merca, du som jobber 24/7 tar deg rå til det.

du kommer til å banne hver gang en ræva bil kjører forbi deg i tyskland hvis du velger volvoen, til tross for at du sparer 2000-3000 i drivstoff , kanskje ikke så mye engang, husk at stor motor i 120/130 bruker mindre enn en liten motor i den hastigheten =)

Pluss at det er S klasse--- halo???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli-August er ferietid i Tyskland. De ulike delstatene holder industriferie på ulike tidspunkter for å unngå totalt sammenbrudd på Autobahn. Det er allikevel ikke til å unngå at det blir mange køer på spesielt nord og sydgående strekninger. Det er mest trafikk på dagtid så det kan lønne seg å kjøre om natten. På den annen side er intet mer grusomt enn å stå i kø om natten... og det skjer det også. Det er ganske mye bygge/vedlikeholdsarbeid på Autobahn om sommeren (selve veidekket kan kun repareres skikkelig om sommeren), men dette kan du sjekke opp på denne siden:

http://www.verkehrsinfo.de/

Danske FDM (tilsvarende NAF) har også en ganske bra infoside:

http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/aktuel-koeprognose

Jeg hadde forøvrig kjørt Volvo´en. Den er billigere i drift og mer motor får du allikevel neppe bruk for med tanke på all den trafikken som er nedover på kontinentet om sommeren. Nyt turen og hverandres selskap istedenfor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli-August er ferietid i Tyskland. De ulike delstatene holder industriferie på ulike tidspunkter for å unngå totalt sammenbrudd på Autobahn. Det er allikevel ikke til å unngå at det blir mange køer på spesielt nord og sydgående strekninger. Det er mest trafikk på dagtid så det kan lønne seg å kjøre om natten. På den annen side er intet mer grusomt enn å stå i kø om natten... og det skjer det også. Det er ganske mye bygge/vedlikeholdsarbeid på Autobahn om sommeren (selve veidekket kan kun repareres skikkelig om sommeren), men dette kan du sjekke opp på denne siden:

Jeg hadde forøvrig kjørt Volvo´en. Den er billigere i drift og mer motor får du allikevel neppe bruk for med tanke på all den trafikken som er nedover på kontinentet om sommeren. Nyt turen og hverandres selskap istedenfor... :)

Jeg kjørte ned i fjor Norge-Marokko, og må si vi slapp billig unna med tanke på trafikken. Vi reiste fra Norge 1 Juni, og kjørte gjennom nordlige halvdel av tyskland om natten, og sørlige delen tidlig om morningen. Det var en del veiarbeid, men de var ikke tett sammen, og de som var , var korte.

Hjemreisen derimot , slutten av juni, da var det trafikk i Tyskland, retning hjemover mot Norge, da satt vi i 1.5 timer på en 6 km strekke.... Når det først er kø der, så er det KØ: bare å hoppe ut av bilen og gå langs bilen hvis man er passasjer. =)

Fredrik har et poeng der med trafikken i juli/august, og om du virkelig for bruk for mercedeskreftene. Men jeg fant ut av med så lang strekning så var AC og gode seter meget viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygge begge to,så ville ha kjøpt ny bil for turens skyld.Koster ikke så mye,å blir en mye bedre tur :)

Missuner deg litt :)

hehe hadde seff valgt å kjøre E65, men disse to sølvpilene er ikke stygge...det har vi e30 til.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venta på at du kom med info :) Vi drar jo fredag rundt 15..og er vel igjennom det verste i tyskland iløpet av kvelden/natta.. Regner med å være i østerrike utpå formiddagen på lørdag.. Enig i at siden vi ikke skal haste i vei, så er ikke volvoen så dum..Den har jo gode seter og ac.. Nei uff er ikke lett..Veiarbeid-lesingen blir vel viktig nærmere avreise dato så vi får satt opp en kjørerute.. Snittfarten nedover er vel ikke no stort mer enn 140km/t? Tror volvoen er litt slitsom i fart over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo ut som en skikkelig fin tur Wicky, ser fram til bilder og info fra turen :D Jeg ville nok valgt Mercedesen på denne turen, ikke det at Volvoen har noen dårligere seter men MBen er nok laget med større fokus på slik kjøringen enn S80en. S-klassen er jo laget for nettopp cruising i høye autobahn hastigheter, og bensinforbruket behøver heller ikke bli så galt selv om den i utgangspunktet er tørstere. Bensinprisen er heller ikke så voldsom nede i Europa som her hjemme, så jeg skjønner ikke hvorfor du er i tvil :) Du må jo kjøre standsmessig når du er på langtur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt mer stil å ankomme stranda i en eldre s-klasse enn en volvo..ser den..hehe :P Nei vet fremdeles ikke...om hastigheten ikke er så veldig mye mer enn 140-150 så er vel volvoen "helt ok"...Men merka at den "km igjen til tom tank" målern gikk fort ned når bilen tangerte 160 idag... da jeg tok en testtur til tyskland...

Dere drar vel nedover snart?Hvor hen gikk turen igjen? Må vel lage blogg du også..du som kjører bmw nedover.. Håper ikke tråden her blir sletta selv om jeg ikke kjører bmw...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...