M|Fjeld Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Nettopp.. Og "balkan" er flerfoldige milliarder fattigere enn "oss".... Ser hva alle avgiftene går til, veinettet i bosnia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2012 Er litt rart å tenke på ja..veinettet der nede er tilnærmet perfekt... I Norge kan man ikke kjøre på splitter ny vei uten å treffe på humper.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Skal du pendle i de landene med bil eller blir det businessturer med fly? er artig at det er så store kulturforskjeller på så korte avstander... Jeg skal ikke pendle (heldigvis) så reisene blir med fly. Det blir nok ikke mer enn et par ganger i året, men med litt planlegging (feriedager + leiebil) hadde det vært morsomt å få sett litt av dette området i Europa... Jeg har bl.a alltid hatt et ønske om å se slottet Törzburg (Bran på norsk) som ligger litt utenfor byen Brașov i Romania. Dette slottet sto modell for den irske forfatteren Bram Stoker da han skrev romanen om Grev Dracula. Slottet ble bygget på begynnelsen av 1200 tallet av den tyske orden (en såkalt hospitalsorden som skulle ta seg av sårede i korsfarertiden). På den tiden var det nordlige Romania (dagens Transilvania) en del av Siebenbürgen som igjen var en del av det Habsburgske riket. Byen Brașov het forøvrig Kronstadt. Historien om vampyrgreven Dracula er basert på historien om fyrst Vlad III (1431–1476) av Valakia (det sydlige Romania). Han er en nasjonalhelt i Romania fordi han utfordret det osmanske riket (tyrkerne). Vlad III var imidlertid beryktet for å være en grusom fyrste (både mot venner og fiender) og han fikk derfor tilnavnet "spidderen". Navnet Dracula betyr ganske enkelt Dracul´s sønn (etter faren Vlad II som hadde fått tilnavnet "dracul" som betyr dragen). Som man forstår tok Stoker seg mange friheter i romanen om Dracula... Törzburg slott i det nordlige Romania Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Og veit du hvorfor han ble kalt spidderen? Han spiddet sine fiender og satte de på stakker rundt borgen, slik at når andre skulle angripe borgen ble de så skremt av det de så at de flyktet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Og veit du hvorfor han ble kalt spidderen? Han spiddet sine fiender og satte de på stakker rundt borgen, slik at når andre skulle angripe borgen ble de så skremt av det de så at de flyktet! Dette er korrekt, men det er viktig å understreke at borgen ikke var Törzburg slott i det nordlige Romania (Transilvania), men derimot borgen Poienari i det sydlige Romania (Valakia). Denne borgen er idag bare ruiner. Stoker byttet om på både tid og sted i romanen. Det hører imidlertid med til historien at det var et poeng at folk ble spiddet levende slik at det tok litt tid før de døde. Jeg forstår at evt. fiender av Vlad III flyktet da de så dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2012 Merker forresten at volvoen er friskere nå etter turen enn før..hmm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimzor Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 Helt sikkert fordi motern fikk strekt litt på beina! Ser ut som en flott ut, med flotte bilder. Vennina til kona di var jo heller ikke så halvgærn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2012 Ja den fikk blåst seg ganske godt på turen.. Og jo hu venninna er halvgærn..haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2012 En annen ting jeg merket er at bilen skrenser veldig lett når det er regn ute etter langturen.. På roadtripen fungerte dekkene utmerket..ingen vannplaning eller skumle opplevelser (utenom en, min egen feil..) Men nå merker jeg at den er enkel å få skrens på i svinger...skummelt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lennyzcoupe Skrevet Desember 3, 2012 Share Skrevet Desember 3, 2012 Hvordan ligger du ann ? Klar for ny tur, med merca denne gangen? Eller blir det lagt på is? Julian og to kompiser har meldt seg på nå ! Scraping vikings. Hehe. Bare 21 ledige plasser igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Desember 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2012 Driver og regner på det enda..får jo unge siste uka i februar så er igrunn det som setter en liten stopper for reisen... Men faen å det frister... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lennyzcoupe Skrevet Desember 3, 2012 Share Skrevet Desember 3, 2012 Gratulerer ! Ja, ser at det kan sette en demper på det hele. Hehe, har noen travle år foran deg da! Jeg har vertfall fått rekruttert en annen bil, så da har vi vertfall noen å reise sammen med. Men alltid morro med fler ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Desember 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2012 Ja så det var få ledige plasser igjen... men må NESTEN tenke litt på den nyfødte og kona også..selv om dette er ett par mnd etter fødsel..hmmm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Januar 7, 2013 Share Skrevet Januar 7, 2013 Gleder meg veldig til å kjøre til Spania i påska etter jeg har lest det her! Jeg skal da få gleden av å kjøre Avensis turretur! Heldigvis en 08modell med alt av utstyr du fikk i den bilen, men med minste dieselmotor på 2.0 liter å 126HK! Går helt greit, å har seks gir, så funker nok! Hadde veldig lyst til å kjøre Bmw, men blir faktisk Toyota på oss! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2013 Hadde også lyst på en sprekere bil enn 140hk volvodiesel..Men ble som det ble... De fleste kjører vel cruisefart nedover uansett og da holder det igrunn med få hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå