Gå til innhold

Roadtrip Norge-Bosnia-Kroatia! Nå med reisebrev + bilder

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du pendle i de landene med bil eller blir det businessturer med fly? er artig at det er så store kulturforskjeller på så korte avstander...

Jeg skal ikke pendle (heldigvis) så reisene blir med fly. Det blir nok ikke mer enn et par ganger i året, men med litt planlegging (feriedager + leiebil) hadde det vært morsomt å få sett litt av dette området i Europa... :)

Jeg har bl.a alltid hatt et ønske om å se slottet Törzburg (Bran på norsk) som ligger litt utenfor byen Brașov i Romania. Dette slottet sto modell for den irske forfatteren Bram Stoker da han skrev romanen om Grev Dracula. Slottet ble bygget på begynnelsen av 1200 tallet av den tyske orden (en såkalt hospitalsorden som skulle ta seg av sårede i korsfarertiden). På den tiden var det nordlige Romania (dagens Transilvania) en del av Siebenbürgen som igjen var en del av det Habsburgske riket. Byen Brașov het forøvrig Kronstadt.

Historien om vampyrgreven Dracula er basert på historien om fyrst Vlad III (1431–1476) av Valakia (det sydlige Romania). Han er en nasjonalhelt i Romania fordi han utfordret det osmanske riket (tyrkerne). Vlad III var imidlertid beryktet for å være en grusom fyrste (både mot venner og fiender) og han fikk derfor tilnavnet "spidderen". Navnet Dracula betyr ganske enkelt Dracul´s sønn (etter faren Vlad II som hadde fått tilnavnet "dracul" som betyr dragen). Som man forstår tok Stoker seg mange friheter i romanen om Dracula... :)

Törzburg slott i det nordlige Romania

t4fyt12zmzwre1fcahv2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veit du hvorfor han ble kalt spidderen? Han spiddet sine fiender og satte de på stakker rundt borgen, slik at når andre skulle angripe borgen ble de så skremt av det de så at de flyktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veit du hvorfor han ble kalt spidderen? Han spiddet sine fiender og satte de på stakker rundt borgen, slik at når andre skulle angripe borgen ble de så skremt av det de så at de flyktet!

Dette er korrekt, men det er viktig å understreke at borgen ikke var Törzburg slott i det nordlige Romania (Transilvania), men derimot borgen Poienari i det sydlige Romania (Valakia). Denne borgen er idag bare ruiner. Stoker byttet om på både tid og sted i romanen. Det hører imidlertid med til historien at det var et poeng at folk ble spiddet levende slik at det tok litt tid før de døde. Jeg forstår at evt. fiender av Vlad III flyktet da de så dette... 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg merket er at bilen skrenser veldig lett når det er regn ute etter langturen.. På roadtripen fungerte dekkene utmerket..ingen vannplaning eller skumle opplevelser (utenom en, min egen feil..) Men nå merker jeg at den er enkel å få skrens på i svinger...skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
  • 1 month later...

Gleder meg veldig til å kjøre til Spania i påska etter jeg har lest det her!;)

Jeg skal da få gleden av å kjøre Avensis turretur!;)

Heldigvis en 08modell med alt av utstyr du fikk i den bilen, men med minste dieselmotor på 2.0 liter å 126HK!

Går helt greit, å har seks gir, så funker nok! Hadde veldig lyst til å kjøre Bmw, men blir faktisk Toyota på oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...