Gå til innhold

Roadtrip Norge-Bosnia-Kroatia! Nå med reisebrev + bilder

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 9 months later...

Drar opp igjen reisetråden din da jeg mest sansynlig selv skal reise til Kroatia(Vodice) med bil til sommeren! Noen tips og råd? Jeg skal kjøre Merca(hmm.. tja.. Burde da gå bra det?). Er det noen veier du vil anbefale/fraråde meg å kjøre på? Planen min er å dra innom München(BMW welt ligger vel der?) og igrunn komme seg frem så raskt som mulig. Har flere som kan kjøre med på turen. Det er mulig jeg må dra med meg tilhenger(Merca kan ikke marsje nedover veldig hurtig uansett), hva tror du om det? Parkering? Rasteplasser? Er det plass til å ha med en henger på slep i Tyskland eller er det dødfødt tror du?

Jeg ønsker å helst ta Kiel ferja, ifølge Google maps en 15 timers kjøretur derfra og da får jeg også oppleve Hamburg igjen, Nuremberg og München.

Bare ved å ta ferja sparer jeg 75 mils kjøring. Ved driftstans er vel heller ikke Tyskland det verste landet å stanse i med en Mercedes..

6000kr i Diesel er nok innen rekkevidde vil jeg tro. Hva ligger dieselprisene på nedover kontinentet for tiden?

Har Fredrik noen reisetips for en førstegangsreisende nedover kontinentet i en gammel Mercedes Diesel?

Bilen holder 4000rpm ved 140 km/t, det er med andre ord ikke aktuelt å presse en stakkars bil som innen turen har startet har rundet 500 000km!

Litt på siden, din venninde Dalila, hun var vel ikke med i europeisk mesterskap i resepsjonist-faget i 2010 Lisboa? Deltageren her har samme navn som din venninde. Var selv med på dette landslaget(Telekommunikasjon EM ikke arrangert for mitt fag), men dro ikke til Lisboa selv dessverre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...jeg dura ned med en volvo som hadde kjørt 325000km...så tviler på at merca di kommer til å få noen problemer...For sikkerhets skyld, og for "tilgjengelighet" så kjørte vi bare de store veiene, og fulgte igrunn GPS til punkt og prikke (med unntak når vi skulle spise etc) og det tror jeg igrunn er ganske greit...Mange småveier som er ganske døde på natterstid (om du kjører natten...)Skal du ha med deg henger så må du nok følge godt med i bakspeilet...folk liker ikke sinker nedover der... Men utenom det skal det gå helt fint. Parkering er det heller ingen problemer med, da alle rasteplasser har store gode plasser til lange biler /  campingvogner... Velg gjerne de de litt store rasteplassene med nattåpne butikker... Det er det tryggeste og enkleste.. Det er folk der hele tiden og man slipper å stresse incase noen kommer og banker på ruta midt på natta...

Om du får driftsstans så kommer tauebil ganske kjapt...videoovervåkning, samt "patruljerende veihjelp" gjør at ventetiden blir mindre enn i Norge (så fremt du er på en av de store veiene)

Vi regna med å bruke 4-5k på diesel...tror vi endte på 8... Men nå kjørte jeg jo volvoen ganske så hardt... (angrer igrunn på at jeg ikke tok med merca...) Dieselprisene er vel ett par kroner (på det meste) under Norge..Men ja..greit å holde lav fart på bilen til den har gjort seg kjent med Autobahn!

Og ja, Dalila var på det mesterskapet ja!

Regner med Fedrik har en del info også, siden han var på biltur iår også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...