Jump to content

Godkjennelse av felg/dekk hos biltilsynet.


sierracossie
 Share

Recommended Posts

Hei Godtfolk!

Jeg har da blitt stoppet i teknisk kontroll og biltilsynet klagde på de mest normale forholdene rundt bilen som er støy og dekk/felg.

Bilen er skodd med 8,5x17 framme og 10x17 bak. med da 215/40-17 og 245/35-17 bak.

Noen som har godkjent noe tilsvarene på sin bil?

Bilen det gjelder er da en E30 M3.

Hvis noen har det er det da mulig å eventuelt få en scannet kopi av vognkortet slik at jeg kan vise dette hos biltilsynet ved etterkontroll?

Hadde satt enormt pris på tilbakemeldinger.

Har vært i kontakt med TüV og de sier at jeg må henvende meg til BMW.

BMW norge sier jeg må følge bilspesifikke opplysninger ihht. dekk størrelse og felgstørrelse osv. Biltilsynet sier jeg må holde meg til TüV.

Så da er man igrunn inne i en ond sirkel.

Samme gjelder støy.

Her er det bakerste potta som er byttet ut for å få bilen til å se litt penere ut.

Kan ikke akkurat si at dette er en bil som brummer høylytt akkurat.

Det finnes ikke noe registrert standstøy i vognkort. Og spør man BMW får man oppgitt at dette ikke finnes grunnet at standstøymålinger ikke var innført så sent på 80 tallet.

Restriksjonene på støy kom først på 92-93 sånn ca.

Håper å høre fra dere.

Takker på forhånd.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Dette med støy syns jeg var rart. Jeg hadde Scorpion DTM bakpotte på min E30 M3 når jeg hadde bilen på full teknisk kontroll ifbm. import, uten at de reagerte på det. (En kontrollør stod bak mens han andre ruset motoren).

Link to comment
Share on other sites

Angående TÜV bør du kontakte felglevrandøren / produsenten. Ofte disse som sitter på TÜV papirene, og grunnen til at du får krav om TÜV er fordi du har forskjellig bredde foran og bak.

Link to comment
Share on other sites

Dette med støy syns jeg var rart. Jeg hadde Scorpion DTM bakpotte på min E30 M3 når jeg hadde bilen på full teknisk kontroll ifbm. import, uten at de reagerte på det. (En kontrollør stod bak mens han andre ruset motoren).

Ja det er ikke noe sjenerende lyd å snakke om i hele tatt.

Så hvordan og hvorfor de ga meg en mangel på det er jo helt rart.

Han som stoppet meg tok det på skjønn med ørene og mente bilen brummet for mye.

Selv om bilen da bare sto på tomgang.

Trodde egentlig de måtte ha mere håndfaste beviser på at det faktisk bråket mer enn så mange dB og da kunne gi meg en mangel.

Men i dette tilfelle ble det bare tatt med kontrollørs hørsel.

Kontrolløren svarte meget bestemt på at etter mange års trent øre kunne han høre forskjell på slikt.

Er vel strengt talt bare tinnitusen han har hørt spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Angående TÜV bør du kontakte felglevrandøren / produsenten. Ofte disse som sitter på TÜV papirene, og grunnen til at du får krav om TÜV er fordi du har forskjellig bredde foran og bak.

Dette er GS sine BBS LM kopi felger.

Usikker på leverandør der.

Men ja, det er pga bredde forskjellen jeg må ha papirer.

Men ifølge GS selv så selger de ikke felger med TüV papirer av disse kopi felgene.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok, da må du nok hendvende deg til BMW for å få papir på at E30 M3 er "OK" med den kombinasjonen - kan bli tricky.

Ang. eksosen din ville jeg ikke brydd meg, jeg ville kjørt på teknisk - der måler de det jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok, da må du nok hendvende deg til BMW for å få papir på at E30 M3 er "OK" med den kombinasjonen - kan bli tricky.

Ang. eksosen din ville jeg ikke brydd meg, jeg ville kjørt på teknisk - der måler de det jo bedre.

Nei lyden kan de jo måle skikkelig hos biltilsynet.

Så det uroer jeg meg ikke for.

Link to comment
Share on other sites

Bør vel være mulig å finne en tysk side som har "gutachten" til det.. Mange av sjappene som selger felger der nede har jo papirer for nedlasting.. Bør jo være samme hvordan felgen ser ut så lenge mål og et er samme :)

Link to comment
Share on other sites

Bør vel være mulig å finne en tysk side som har "gutachten" til det.. Mange av sjappene som selger felger der nede har jo papirer for nedlasting.. Bør jo være samme hvordan felgen ser ut så lenge mål og et er samme :)

Og plutselig blir man tatt for å drive med dokumentforfalskning.

Litt skeptisk til det der.

Bør jo helst være papirer på de felgene man har på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dokumentforfalsk hvis du ikke påstår at det er på dine hjul, men heller sier "se her kjære tjenestemann, her ser du tuv papirer på felger og dekk i samme dimensjoner og innpress som jeg har, kan du godkjenne mine da?"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...