Gå til innhold

Fjerning av rust..


Dagi124
 Share

Anbefalte innlegg

E39'en trenger litt pleie på venstre hjulbue bak, dørkanten (innvendig) og litt på innsiden av bagasjelokket.

Første gang jeg gjør dette men har prøvd å lese meg frem til prosessen ;

Vil gjerne ha noen pekepinner dersom dette er helt feil :

1.Sandblåse

2.Vaske med aceton

3.Grunning

4.Sparkling

5.Pussing, 120 -> 240 -> 400 våtslip

6.Aceton(?)

7.Lakk

8.Klarlakk

Har forøvrig skaffet bilens orginalfarge, hvordan får jeg best mulig finish? Snakker vi våtslip etter klarlakk eller før?

Hvor mange lag med lakk\klarlakk, og hva er ventetiden mellom lagene?

Noen andre gode tips\råd for og få dette til å se best mulig ut? Utenom å selge leveren min og gi pengene til noen som faktisk kan lakke da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandblås

vask med siliconbortager

smør på rust melk(den fra biltema er funker fjell)

vask med siliconbortager

grunnig

vaske

sparkle

pusse med tørtpapir

grunne over sparkelen

våtslipe 1200+

vaske

lakke

våtslip med 2000 papir

klarlakk

ikke masker opp annent en ruter og lykter osv også bare sprayer du på basen med fin dusj ut til alle kanter:) så våtsliper du med 2000 papir. også legger du på klarlakk!:) og våtsliper over med 2000 papir igjen og rubber som bare det(vent en dag eller to med det så lakken får tørket orgentlig) gjorde dette under tanklokket på en e34, og det var det ikke synlig at noe var gjort engang:P og ja, fikk MANGE til og se på det og ingen så at det var gjort noe der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust melka til wurth fungerer veldig bra.Men husk å ikke hel det du ikke bruker tilbake i beholderen.Så ta litt å litt også kaster du resten.Greit å bruke uansett,da man aldri har garanti om man har fått tatt all rust.

Rett meg hvis jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke klarlakk legges vått i vått på fargelakk? Eller gjelder det bare metallic lakk?

Fikk beskjed hos Billakkspesialisten at best lakkresultat (sprayboks) oppnås med:

Mange tynne lag farge lagt vått i vått med ca 5 min mellomrom.

Etter 20 min, min 2 lag klarlakk lagt vått i vått med ca 5 min mellomrom.

2-komponent klarlakk anbefales da denne har vesentlig høyere slitestyrke og glans.

Vent i 2 uker med rubbing (ved vanlig lufttørking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust melka til wurth fungerer veldig bra.Men husk å ikke hel det du ikke bruker tilbake i beholderen.Så ta litt å litt også kaster du resten.Greit å bruke uansett,da man aldri har garanti om man har fått tatt all rust.

Rett meg hvis jeg tar feil :)

rust melka til wurth og rustmelka til biltema er akkuratt den samme:) de to produktene var brukt på en eksamen i labriatoriumfaget, og det var nøyaktig det samme i begge flaskene:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør en best gjøre det ved "flekklakkering", dvs. om der er en flekk midt på la oss si et panser som ellers er helt fint? Kjedelig å måtte lakke oppigjen hele panseret for en liten flekk. Hvordan skal man best mulig få blende en sånn flekklakkering med resten av lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust melka til wurth fungerer veldig bra.Men husk å ikke hel det du ikke bruker tilbake i beholderen.Så ta litt å litt også kaster du resten.Greit å bruke uansett,da man aldri har garanti om man har fått tatt all rust.

Rett meg hvis jeg tar feil :)

rust melka til wurth og rustmelka til biltema er akkuratt den samme:) de to produktene var brukt på en eksamen i labriatoriumfaget, og det var nøyaktig det samme i begge flaskene:P

Kan nok stemme det,men jeg turte ikke bruke noe annet + at jeg fikk %.Men dyrt ja :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, da ville jeg lakka uten maskering, pussa over med 2000 papir og klarlakk så 2000 papir igjen og polert:)

Ok, takk for tips. Men det nevnes også lenger oppe i tråden av Aquarius at lakk og klarlakk skal legges på vått i vått. Dette går jo ikke dersom man skal pusse mellom lakk og klarlakk. Skal man legge lakk og klarlakk vått i vått, eller skal det herde mellom? Hvor lenge må man vente før man kan våtslipe lakk/klarlakk? Det varierer vel etter lakk og temperatur, men sånn ca?

Kan det være lurt å varme området som skal lakkes med f.eks. hårføner før man lakker for at det skal tørke fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...