Gå til innhold

Kjøretur fra Oslo til vestlandet. Forslag til destinasjoner.


milhouse
 Share

Anbefalte innlegg

Om du kjører Geirangerfjorden, kan du jo ta veien videre til Åndalsnes, og kjøre til Molde. Videre til Fræna, Bud, Atlanterhavsveien og Kristiansund. Derifra har du to muligheter: Du kan kjøre til Trondheim via Halsa, eller, du kan fortsette langs kysten og kjøre fra Kristiansund med ferge over til Tustna, gjennom Aure kommune, og videre oppover til Kyrksæterøra-Orkanger-Trondheim. Om du tar den siste ruta, så kan du jo også få en guidet tur på Smøla, ei øy uti havgapet med mye å se :) Fiskeværet ytterst uti havgapet, Veiholmen er mye besøkt av turister, samt at vi har en av nordens største Vindmølleparker, og kanskje til og med en guidet båttur kan ordnes :) Om dette er intr, så kan du jo ta nærmere kontakt, så kan jeg evt se om mine kompiser som driver Smøla Naturopplevelser har anledning til å ordne med tur, eller kanskje låne meg båten.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, skal ikke se bort fra at jeg kontakter deg.

Hva slags tidsperspektiv bør jeg ha mellom de forskjellige stedene? Kjøre opp til Geiranger fra Oslo går greit på en dag, skal ha med bikkja også! Være en dag i Geiranger for så å kjøre trollstigen mot Åndalsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på Atlanterhavsveien. Har kjørt der selv og den er mektig. Husker ikke ruta lenger men Molde-Hustadvika-Kristiansund er jo fin tur. Er det ikke der oppe Jordomseileren Ragnar Torseth har et slags museum utpå ei holme/Øy? Var oppe på Hustad/Hustadvika i 1993 etter Nyttårsorkanen og det er flott natur i området ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, skal ikke se bort fra at jeg kontakter deg.

Hva slags tidsperspektiv bør jeg ha mellom de forskjellige stedene? Kjøre opp til Geiranger fra Oslo går greit på en dag, skal ha med bikkja også! Være en dag i Geiranger for så å kjøre trollstigen mot Åndalsnes

Fra Geirangerfjorden til Kristiansund er det 16-17mil om du tar den korteste veien. Men siden du skal kjøre via Trollstigen snakker vi rundt 25-26mil, og rundt 4-5timer kjøring. Velger du å kjøre via Atlanterhavsveien så er det ca 1-2mil lengre. Dog mindre 60-soner og noe bedre vei.

Fra Kristiansund til Smøla, om du velger å ta turen hit ut, tar det ca 1 time inkl 2 ferger til du kjører i land på Smøla. Tar du f.eks ferge 15.00 fra Kristiansund, så går neste 15.40, og du er på fergeleie til Smøla (Edøya) kl 16.00.

Videre er tiden fra Smøla til Trondheim, inkl en ferge for å komme deg av Smøla igjen, ca 3,5time med normal kjøring og en liten matbit på Fanrem (Orkanger).

(Ta dette med en klype salt, da jeg har brukt gulesider sin veibeskrivelse på strekningen Geirangerfjorden - Kristiansund. Trollstigen går vel som kjent ikke så raskt, og turistsesongen gir ikke hurtigere trafikk alltid ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt noe som det her:

Dag 1: Oslo - fjellovergang med Norges høyeste vei Valdresflye og til Skjåk ( feks dønfoss camping )

Fin motorvei og gode veier til rett før Hamar, så litt dårligere, men du skal ha det morro over Valdresflya og sjekka hvor mye mygg du kan få i grillen på en slik ettermiddagstur over fjellet og nordover til Skjåk. Fine campinghytter å leie der for ikke så mye penger feks. Både i Skjåk og hver gang jeg kjører forbi Dønfoss får jeg lyst å stoppe ei natt der.

Dag 2: Skjåk, Dalsnibba, Geiranger, Ørnesvingene, Trollveggen

Opp og ned hele dagen fra 1600 meter høye Dalsnibba, ned i Geiranger og så opp ørnesvingene og ned Trollstigen og så kjøre "rundt" fjella og kanskje overnatte på camping nærme trollveggen evt kjøre til Åndalsnes og overnatte der.

Kanskje den dagen med mest spektakulær kjøring og veier.

Dag 3 Nordover og få med deg Atlanterhavsveien før du drar sørover langs kysten til Ålesund. Litt tid i Ålesund kanskje for å se litt Jugendstilhus osv. For litt mer daler og fjell, kan du kjøre til Ørsta og kjøre gjennom Norangsdalen og kanskje overnatte på Hotel Øye eller evt http://www.norangdal.com/no/presentasjon.html

Dag 4:

Du kjører tilbake til Ørsta og ut mot Stadt og Stadlandet og får med deg noen småveier og kystlandskap og er du heldig er det skikkelig drittvær i Hoddevika så store bølger, mye vind og skikkelig "opplevelse av storhavet". Så kan du kjøre videre sørover til Nordfjordeid og mot Stryn, men ta til høgre til Loen med Briksdalsbreen ( så du får sett den før den forsvinner ).

Du kan evt stoppe og overnatte på Hotel Alexandria med spa og badeland

Siste dag,

Kjører du mot Sogndal, tar en kikk på Bøyabreen rett fra veien etter en av de mange 6 km lange tunnellene før denne og forsvinner: http://no.wikipedia.org/wiki/Bøyabreen

Så har du ferga og fjorden og fjella ved Manheller å slapppe av litt igjen på før du kommer ned og kjører over Hemsedalsfjellet, nedover mot Hønefoss og kommer ned til E18 ved Sandvika og vips du er tilbake i Oslo :)

Eter at jeg lagde denne fantastiske kjøreturen til deg, så jeg ikke at du hadde lyst å ende opp i Trondheim, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotell kan du jo gjøre greit om du er COOP-medlem da, og bestille i god tid.. Var i Tr.heim for noen helger siden, og bodde fra fredag til søndag, 2 personer, for 1500kr. Det var på Trondheims nyeste hotell, (designer-hotell), som ble åpnet i april i år. COOP har jo hotell i hele Norge, så kan jo være verd og ta en titt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mener å huske at det ligger camping hytter helt nede ved sjøen i Geiranger sentrum, noen som vet?

Foreløpig plan. Kjøre fra Oslo tirsdag morgen, komme opp til Geiranger ved 15-17 tiden, spise middag titte og slappe av. Onsdag 12 ta ferge til Valdall og så kjøre trollstigen til Åndalsnes. Finne ett sted i området der for å sove. Torsdag kjøre over atlanterhavsveien og vet ikke helt hvor vi ener/skal ende. Har en kompis som vil møte oss på torsdag for så å kjøre mot Smøla å sove i det området. Fredag kjøre vi mot Hoston/Orkanger å sover der til dagen etterpå. Så vet jeg ikke helt hva vi gjør, kjøre hjem eller kanskje kjøre til Trondheim. God ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakeriet Hotell er et sted det kan være greit å overnatte i Trondheim hvis du er ute etter service, ikke luksus. Finnes fine rom der, med veldig hyggelig betjening. Parkeringshus, frokost, vafler og middag er det også på hotellet. At på til er det midt i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det ligger camping hytter helt nede ved sjøen i Geiranger sentrum, noen som vet?

Torsdag kjøre over atlanterhavsveien og vet ikke helt hvor vi ener/skal ende. Har en kompis som vil møte oss på torsdag for så å kjøre mot Smøla å sove i det området. Fredag kjøre vi mot Hoston/Orkanger å sover der til dagen etterpå. Så vet jeg ikke helt hva vi gjør, kjøre hjem eller kanskje kjøre til Trondheim. God ide?

Når du først har kjørt til Hoston / Orkanger, så er det jo en halvtimes tid med kjøring til Trondheim da :) Så om du ikke foretrekker å campe f.eks på Høgkjølen eller omegn Orkanger, så kan det kanskje friste mere og kjøre pittelitt til og ta en hotellnatt i Trondheim? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det ligger camping hytter helt nede ved sjøen i Geiranger sentrum, noen som vet?

Torsdag kjøre over atlanterhavsveien og vet ikke helt hvor vi ener/skal ende. Har en kompis som vil møte oss på torsdag for så å kjøre mot Smøla å sove i det området. Fredag kjøre vi mot Hoston/Orkanger å sover der til dagen etterpå. Så vet jeg ikke helt hva vi gjør, kjøre hjem eller kanskje kjøre til Trondheim. God ide?

Når du først har kjørt til Hoston / Orkanger, så er det jo en halvtimes tid med kjøring til Trondheim da :) Så om du ikke foretrekker å campe f.eks på Høgkjølen eller omegn Orkanger, så kan det kanskje friste mere og kjøre pittelitt til og ta en hotellnatt i Trondheim? :)

Bestekompisen min sin smaboer har hytte/gård der. De kommer å møter oss før atlanterhavsveien så da kan vi blir med å hilse på hennes foreldre, sove grattis +++. Men det tar vi som det kommer. Vi skal ta de siste detaljene i morgen.

Hva tror du en båttur på Smøla hadde kostet? Har en kunde som "tvinger" med en tur opp til Smøla. Han jobber i Norwea som har en del å gjøre med vindmøller. Han synes rett og slett det er fantatisk der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da skjønner jeg :)

Jeg kunne ha spurt kompisen (driver Smøla Naturopplevelser) min som kommer hjem fra ferie i morgen, men vet at han starter på jobb onsdag, samt at han skal flytte inn i nytt hus. Usikker på om han andre som er med på å drive det er hjemme. Men, har en annen kompis der faren driver med turisme bl.a, og de har en ribb som kunne vært effektiv til en tur ute i havgapet. Det samme har Smøla Havfiskesenter, som har både en ribb som de leier ut (med båtfører), samt en fiskeskøyte om det ønskes fisketur! Spørs sikkert litt på når på dagen det er, samt værforbehold osv..:)

Ja, det er en del folk her ute ifbm Smøla Vindpark, og de fleste som kommer utenfra har ganske god sans for øya.

Om det skulle være av nærmere interesse (med tanke på når du vet når du kommer ut hit), så kan du sende meg en sms eller ringe meg på 909 85 402 om du vil at jeg skal undersøke nærmere ang båttur. Har flere alternativ faktisk..:) Hadde jeg bare hatt båt selv så skulle jeg tatt dere med ut!

EDIT: Har snakket med førstnevnte med ribb nå, så han skulle undersøke pris. Kommer selvfølgelig litt an på hvor lenge osv vil jeg tro. Er det jo typisk Smølavær så blir det jo et snev av havrafting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...