Gå til innhold

E39 bytte turbo på 520D. Tips?


kenguru
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips for å bytte turbo på en BMW E39 520D?

Tenker da på hvor tilgangen er best, fra motorrommet eller under?

Hva må skrus ut for å få tilgang?

Andre problemstillinger jeg bør være oppmerksom på?

Bytter samtidig olje, oljefilter og veivhusventil.

På forhånd takk for alle tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tøm litt olje ned i hullet der oljen kommer inn i turboen før du monterer olje-røret, slik den har litt smøring før motoren får opp oljetrykket. :) Eller så starter den og spinne når den er helt tørr før olja kommer og det er ikke bra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bare for følge opp og avslutte denne tråden...

Turbo ble etterhvert byttet med noen komplikasjoner.

Utgangspunktet var totalhavari av turbo. Forøvrig en noe ekkel opplevelse da motoren levde sitt eget liv, 4.000 rpm uten at jeg rørte gassen, eksos/brent olje fosset ut, dette fortsatte selv etter at tenningen var skrudd av og jeg satt med nøkkelen i hånden. Har manuelt gir og løste det med å kvele motoren.

Dette er først og fremst en skru-jobb, noe som de fleste bør klare fint. Veiledningen (lenger opp i tråden) var nyttig og gav en grei oversikt, men den fungerte ikke helt 100% som step-by-step guide. Alt kan ikke skrus fra toppen (hvertfall klarte ikke jeg det) og bilen måtte opp for å komme til alt. Hovedutfordringen for meg var å komme til en av festene til selve turboen, da det ikke var mulig å se i vinkel (størrelse på mutter og plassering). Store hender var heller ingen fordel :) Løsningen ble å kjøpe en forlenger til et mini bitset jeg har.

Fulgte også rådet til Alpejohn om litt olje i oljeinntaket til turboen. Takk for tipset :)

Motoren startet fint opp med en liten røyksky av brent olje, men avgassen på tomgang ble raskt normal og motoren gikk jevnt og fint.

Når jeg litt senere skulle ta første prøvetur ble nabolaget nærmest mørklagt av avgasser/brent olje. Tydelig at motoren hadde en del rester av den gamle oljen. Etter en utblåsning på nærmeste motorvei, normaliserte eksosen seg og alt har vært vel siden :)

Jobben tar litt tid (som totalt uerfaren brukte jeg vel tilsammen ca 8 timer alt i alt), men jeg vurderer jobben som så enkel at de aller fleste med litt verktøy/utstyr vil klare jobben uten problemer.

Tips! Kjøp turbo på ebay.co.uk eller lignende. Bilia skulle ha kr 17.000 for turbo (uten arbeid), jeg kjøpte overhalt for kr 3.000.

Ønsker alle som vil prøve seg på denne jobben lykke til, dette fikser du fint selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 1 year later...

Hei du mr.Kenguru, så på profilen din du har intr hvor det står asker, vil det si du holder til der den dag idag også?:)

Holder på med turbo bytte selv på min m47d20 E39 og får den ikke ut verken over eller under da toppdekslet tar for mye plass over og dpfen tar plassen under.

 

Toppdekslet sitrer skrudd som en hel del rundt hele toppen og.under innsuget, der den er delt i to ved luftfilteret på e46 m47d20 har jeg blitt fortalt.

Og dpfns skruer er ødelagt og jeg har bare en jekk den står på nå og tom for ideer for å få den ut. Så send meg gjerne.en pm snarest på råd og tips på dette, og hvis noen andre av dere her har peiling på hva jeg kan gjøre så plis ta kontakt med meg også på 41465474:)

 

Ps.hvorfor jeg lurte på om du holdt til i asker er pga jeg holder.til i bærum hehe.

 

Mvh

Ivrig E39 eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr.E39driver skrev:

Hei du mr.Kenguru, så på profilen din du har intr hvor det står asker, vil det si du holder til der den dag idag også?:)

Holder på med turbo bytte selv på min m47d20 E39 og får den ikke ut verken over eller under da toppdekslet tar for mye plass over og dpfen tar plassen under.

 

Toppdekslet sitrer skrudd som en hel del rundt hele toppen og.under innsuget, der den er delt i to ved luftfilteret på e46 m47d20 har jeg blitt fortalt.

Og dpfns skruer er ødelagt og jeg har bare en jekk den står på nå og tom for ideer for å få den ut. Så send meg gjerne.en pm snarest på råd og tips på dette, og hvis noen andre av dere her har peiling på hva jeg kan gjøre så plis ta kontakt med meg også på 41465474:)

 

Ps.hvorfor jeg lurte på om du holdt til i asker er pga jeg holder.til i bærum hehe.

 

Mvh

Ivrig E39 eier

Har sendt deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...