Gå til innhold

Vurderer kjøp av e39


Erlon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei vurdere og kjøpe E39 525d eller 530d (touring)

Lurer litt på feil og problemer med disse å hva som er greit og passe på? mange av de som er ute har jo trillet et stykke men er ikke så redd for det.

Når kom facelift utgaven på disse? Og er det forkjell på motoren mellom 530 fra 1996 til 2004 og når kom forandringene?

Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville vert forsiktig med å kjøpe en 530 DA da automat kassene er svake og er vel ett kjent problem. Kassen tåler vel 390 NM og motoren har 400Nm viss eg ikke tar heilt feil. Har en kamerat som kassa røyk på ca rundt 200.000 km ellers må du passe på rust på faste plasser. Service hefte følgt opp ? Eletriska virke fint ? Kan fort bli en dyr bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faceliften kom i 09/2000 (September 2000), altså på 2001 modellene.

Pre-facelift (m57d30) er levert med 2 motorer. Begge på 181 hk, men den ene hadde 390nm kontra 410nm på nummer 2.

Facelift (m57d30) har 190 hk og 410 nm.

Korriger meg om jeg tar feil her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en 2000 modell 530dat og nå en 2001 modell 525dat.

530dat kom først med 184hk og så 193hk i forbindelse med faceliften. 525dat kom med faceliften og avløste da 525tds. 525dat kommer med 163hk.

Mine erfaringer med disse bilene er at de holder høy kvalitet, og ikke er spesielt dyre å holde. Skrekken er at automaten ryker, men jeg vil påstå at frykten for dette er overdreven i bmw-miljøet. 530'en jeg hadde tunet jeg med et kit fra AC-Schnitzer når bilen var gått 180 000 km. Da fikk den 218hk og 490NM. Kjørte så 30 000 feilfrie kilometer med dette før jeg solgte bilen. Kjøperen har heller ikke opplevd noen problemer med dette så vidt jeg vet.

525dat som jeg kjører nå, har gått hele 275 000 km. Har kjørt den 10 000 km siden jeg kjøpte den i februar, og tok for sikkerhets skyld en flushing og service på automaten hos en spesialist på dette. Verkstedet mente at olja aldri var skifta før, og at det var på høy tid, men det var ingen tegn til at kassa er i ferd med å bli utslitt.

525 og 530 er i utgangspunktet identiske motorer, men 525 har noe kortere slaglengde. Lurer på om ikke turboen også er forskjellig. 525 går bra, mens 530 går veldig bra! Hender jeg savner 530'ens enorme bunndrag, men til daglig er det ikke et stort savn.

Generelt vil jeg si at disse bilene er solide saker, med forholdsvis få feil og problemer. Man kan lett bli lurt av å lese alle trådene her på bimmers til å tenke at det er masse feil på de, men etter å ha eid 24 biler er de to E39'ene jeg har hatt de billigste jeg har eid, og de med minst feil.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Har selv inntrykk av at det er solide biler har alltid likt det karosseriet, en kolega har hatt 530d automat med veldig lite problemer den er chipet og har trilla snart 300000 og kassa er veldig fin enda.

Det er jo en eldre mann så kjørestil er vell deretter :P

Det ble vertfall kjøp av bil, endte opp med 530dat touring Individual 2002 så langt er jeg veldig fornøyd. Bilen er tight og fin og alt av utstyret fungere så vidt jeg vet enda.

Så får bare håpe det ikke dukker opp noe alt for stort.

Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en 2000 modell 530dat og nå en 2001 modell 525dat.

530dat kom først med 184hk og så 193hk i forbindelse med faceliften. 525dat kom med faceliften og avløste da 525tds. 525dat kommer med 163hk.

Mine erfaringer med disse bilene er at de holder høy kvalitet, og ikke er spesielt dyre å holde. Skrekken er at automaten ryker, men jeg vil påstå at frykten for dette er overdreven i bmw-miljøet. 530'en jeg hadde tunet jeg med et kit fra AC-Schnitzer når bilen var gått 180 000 km. Da fikk den 218hk og 490NM. Kjørte så 30 000 feilfrie kilometer med dette før jeg solgte bilen. Kjøperen har heller ikke opplevd noen problemer med dette så vidt jeg vet.

525dat som jeg kjører nå, har gått hele 275 000 km. Har kjørt den 10 000 km siden jeg kjøpte den i februar, og tok for sikkerhets skyld en flushing og service på automaten hos en spesialist på dette. Verkstedet mente at olja aldri var skifta før, og at det var på høy tid, men det var ingen tegn til at kassa er i ferd med å bli utslitt.

525 og 530 er i utgangspunktet identiske motorer, men 525 har noe kortere slaglengde. Lurer på om ikke turboen også er forskjellig. 525 går bra, mens 530 går veldig bra! Hender jeg savner 530'ens enorme bunndrag, men til daglig er det ikke et stort savn.

Generelt vil jeg si at disse bilene er solide saker, med forholdsvis få feil og problemer. Man kan lett bli lurt av å lese alle trådene her på bimmers til å tenke at det er masse feil på de, men etter å ha eid 24 biler er de to E39'ene jeg har hatt de billigste jeg har eid, og de med minst feil.

Anbefales!

Kan se for meg at dette stemmer ganske bra, hvertfall når vi snakker om modeller 2000 og oppover, da har de gjerne også lirket bort barnesykdommene. De tidligere modellene av E39 slet vel litt med elektronikken når de fikk noen år på nakken.

Sett bort i fra dette er vel generelt E39 en god og solid bil etter min erfaring.

Den har svake punkt som alle andre, som f.eks radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det.

Det gjelder vell for de fleste merker og typer at det dukker opp "barnesyksommer" på de første modellene, så det var et bevist valg at jeg valgte facelift utgaven,

men man vet jo aldri hva somkan dukke opp av feil på en såpass gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny bil. Har selv en tidlig 2000 530Dat altså en Pre-Facelift og har ikke hatt havarier av noe slag. Den har også vært chippa de siste 70.000km uten at det har skapt noe trøbbel og er nå kjørt 250.000km

Med en gang jeg kjøpte bilen så flusha jeg girkassen og fikk den chippa. Skal flushe på ny nå i nærmeste framtid. Mye historier og rykter og ting som folk har hørt av andre som blir gjenfortalt angående disse girkassene så det er vanskelig å sile ut info av særlig verdi. Det er jo etterhvert blitt en "sannhet" at disse bilene har dårlig girkasse og at Turboen er en svakhet.

Hvis en går disse mytene litt nærmere i sømmene så kan det se ut til at begge deler ofte skyldes mangelfullt vedlikehold eller ved å bruke olje "som skal være like god"

Turbohavariene skyldes at veivhusfilter ikke blir skiftet. Disse skal tas hver 3. oljeskift.

Automatkassehavariene skyldes at det ikke blir skiftet olje og filter eller at det ikke blir brukt den oljen som er anbefalt av Bmw.

De som flushet min girkasse sa at de aldri hadde opplevd havari på girkasser som hadde blitt vedlikeholdt med ny olje+filter og der det ble brukt anbefalt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...