Gå til innhold

Vurderer kjøp av E39. Trenger hjelp!


 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe en E39 til rundt 100K (maks 120K). Skal være stv med automat.

Kan noen forklare meg når de forskjellige faceliftene kom og hva de innebærer?

Er mest sugen på 525D, men vurderer også 520i/523i/528i hvis prisen er bra. Prøvekjørte en 97 528i i går, men ble litt skuffet over motorkraften sammenlignet med de dieselbilene jeg har hatt. Skal dog sies at jeg ikke kjørte pedalen gjennom gulvet siden eieren satt på... Blir 520i (170hk) og 523i slapp sammenlignet med 528i?

Hvordan er automatkassene i 525D? Tåler de litt km? Den jeg ser på har ikke hengerfeste.

Er det ellers noe spes man burde se etter? Er kjent med rust på bakluke og dører.

Comments?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift på E39 kom i 2001 og besto av minimale forskjeller fra pre face. Nye lykter foran og bak samt en god del nye farger utvenig og innvendig var det hele :) Ny frontfanger fikk bilen og nytt panser med tjukk kromlist rundt nyrene. Var andre minimale forandringer også som ny nøkkel, nytt ratt design samt at antisladd ble standard i tillegg til antispinn. Ja også fikk man den lekkre M-sporten også da som ikke var tilgjengelig på pre face E39 :wink:

På motorsiden så skjedde det mer, 520I kom som ny 2,2 liter med 170 hk og 523I ble erstattet av 525I med 192 hk :) 528I gikk ut og 530I kom inn med 231 hk samtidig som 525d dukket opp med 163 hk og 530d gikk opp fra 184 hk til 194 hk :) Eneste motorene som ikke ble forandret på var 520d med 136 hk og 540I på 286 hk

Hadde selv en 2002 520IA som jeg var veldig fornøyd med, solid og god bil som det aldri var noe galt med :) De 170 hestene gjør en god jobb og man henger fint med i trefikken, MEN dette er ingen racerbil. 528I er det mange som opplever som slapp, jeg ville nok også i såfall heller kikket på 525I eller 530I som har bedre og mer merkbart kraftoverskudd. Er ikke så kjent med 525Den annet enn at jeg vet det er en god og solid motor som fint tåler lang km stand, overraskende moderene motor også med tanke på at den er 11 år gammel nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift på E39 kom i 2001 og besto av minimale forskjeller fra pre face. Nye lykter foran og bak samt en god del nye farger utvenig og innvendig var det hele :) Ny frontfanger fikk bilen og nytt panser med tjukk kromlist rundt nyrene. Var andre minimale forandringer også som ny nøkkel, nytt ratt design samt at antisladd ble standard i tillegg til antispinn. Ja også fikk man den lekkre M-sporten også da som ikke var tilgjengelig på pre face E39 :wink:

På motorsiden så skjedde det mer, 520I kom som ny 2,2 liter med 170 hk og 523I ble erstattet av 525I med 192 hk :) 528I gikk ut og 530I kom inn med 231 hk samtidig som 525d dukket opp med 163 hk og 530d gikk opp fra 184 hk til 194 hk :) Eneste motorene som ikke ble forandret på var 520d med 136 hk og 540I på 286 hk

Hadde selv en 2002 520IA som jeg var veldig fornøyd med, solid og god bil som det aldri var noe galt med :) De 170 hestene gjør en god jobb og man henger fint med i trefikken, MEN dette er ingen racerbil. 528I er det mange som opplever som slapp, jeg ville nok også i såfall heller kikket på 525I eller 530I som har bedre og mer merkbart kraftoverskudd. Er ikke så kjent med 525Den annet enn at jeg vet det er en god og solid motor som fint tåler lang km stand, overraskende moderene motor også med tanke på at den er 11 år gammel nå :)

Ikke helt riktig det du skriver her.. Det var maange forbedringer under skallet i tillegg til nye lykter og fanger og ratt osv..

I tillegg så ble ikke antisladd standard med faceliften. Jeg hadde facelift 2001 mod 525D og den hadde ikke antisladd.. Kun ASC. (Antispinn og tractioncontrol). ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spander på deg en stor bruktbiltest uansett hvilken bil du skal kjøpe sålenge de er blitt såpass gamle som E39. Det koster vel i området 2000,-

At selger påstår både det ene og det andre om hvor bra bilen er er ganske uinteressant fordi du vet aldri hvem som er svindlere men det kan like godt hende at det finnes feil på bilen som er dyre å reparere og som selger ikke vet om. At den er EU-godkjent forteller egentlig svært lite. Det går mye skrot rundt på norske veier som er EU-Godkjent.

Det som avdekkes i en slik bruktbiltest får du et prisestimat på hva vil koste å reparere så kan du bruke det til å prute.

Jeg har selv en 2000 modell 530Dat som jeg kjøpte for ca 3 år siden. Denne hadde komplett servicehefte fra merkeforhandlere i Oslo ,Trondheim og Bergen. Den hadde hatt service hos Bavaria rett før jeg kjøpte den på 185000km. Det ble likevel avdekket feil som ville koste ca 30000,- å utbedre på merkeverksted så vi delte den regningen og selger slo av 15000,- på bilen.

Ikke stol på en hyggelig selger eller på en nypolert bil er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt med bruktbiltest ja, men man merker/ser som regel om bilen har store mangler/feil så lenge man er litt bilkyndig.

Jeg tror bilen din må ha vært på dårlige merkeverksteder. Mine erfaringer (spes med BMW), er at de finner det meste av feil under service. De vil jo tross alt tjene mest mulig penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at merkeverksteder finner feil men det er ikke det det handler om her. Det handler om hvor mange av de feilene som blir funnet eier ønsker å utbedre på en gammel bil som han har begynt å planlegge salg på. Det er ganske mye du kan gi blaffen i å reparere som ikke spiller noen rolle for EU-Godkjenning men som er dyrt å få reparert i ettertid av neste eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...