Gå til innhold

BMW 328 e-36, turbo eller kompressor?


andre_emilsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo i luken.

Jeg har en 323 som har fått oppgradering i form av en 328 motor, og lurer på hva som vil passe best på en slik motor, kompressor eller turbo? Og da gjerne med forklaringer på hvorfor.

Det stemmer vel at 323 og 328 er like, bortsett fra motorene?

Min bil har manuell kasse om det er av noen betydning.

Mvh

André Emilsen

(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen kloke ord om dette som kan hjelpe meg? :?

Spørs om du kan gjøre alt selv.. Kansje bare få andre til å mappe et sprut/chip for deg.

Blir fort sinnsykt dyrt me turbo vertfall. Kompressor er sløs me penger i mitt syn.

Da du får helt brukende Kina turbokit til 10000 eller mindre viss du kjøper på e-bay.

Siden du har 2,8l så er det aluminiums-blokk å den tåler ikke alt for mye effektuttak + gjengene i blokka suger siden de er alu, har hatt problemer me de når jeg har skiftet toppakning. Det sises at alu-blokk kun kan skiftet eller ta av toppen en gang å på igjen. Ikke alltid en engang, har også opplevd at de som har hatt motoren har kjørt den varm å når jeg tok av toppen hadde aluminiumen trekkt seg sammen så du så at sylinderforingene på syl nr 2,3,4,5 stakk litt opp pga aluminiumen hadde trekkt seg ned.

I bunn å grunn det jeg prøver å si er gå får å kjøpe en m50b25.

Overhal denne med skifte av alle pakninger å lagrer. Få planet blokk å topp får å få mls toppakning tett å husk å spraye alle lag på begge sider. Viss du skal ha turbo så er det lurt å senke komprisjonen til ca 8,5-1. Dette får du ca på denne med en 3,5mm mls.

Da kan du lade rundt 1bar. Anbefaler sinnsykt et datasprut som blir mappet av en som kan det.

Da får du hentet ut rundt 400-450hk alt etter oppsett å hvor mye du tørr t ut med orginal innmat.

Søk på nett å her på forumet så finner du syyykt mye om akkuratt det du måtte lure på.

Holder selv på å skal bygge m50b25 motor me turbo. 500whp+ koster mye penger... Men for all del du kan kjøpe deg et billig turbo kit å helst få deg en turbochip. Å kjør på til det ryker :P

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet du kan lade såpass me den kompen.

Men sikkrere å legge seg på 1 med orginal innmat å chip fra fekzen så lager god chip til ditt oppsett.

Er bare min teori at det svarer seg å heller gå for turbo da du får billige kit.

Men viss du vet hvor du skal handle kompressor kit til en grei sum så kan det være like greit.

Tidlig ladetrykk å godt bunndrag fra starten me kompressor er helt fantastisk det å.

Har kjørt en m50b28 me kompressor å veldig fint mappet me vipec. Ca 450hk.

Den gikk så sinnsykt digg på hele registrere.

Har bare ikke nåkk erfaring til å si at jeg foretrekker kompressor foran turbo.

Kunne jeg velge å hatt penge tre i hagen så hadde jeg vell gått for et oppsett me begge deler ;)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får tak i komplett turbokit til rundt 25 000, og har en som kan montere det for meg, det kitet vil gi ca 350 hk.

Kompressoer er litt dyrere, 33 000 for kitet, og jeg er litt usikker på om han kan montere det....det gir 360 hk...

Dette er mer enn nok effekt for meg, i og med det er en hverdagsbil hehe...

Jeg har hørt at kompressoer er bedre med tanke på at den er med hele tiden, og egentlig får det til å føles som om motoren er større, kontra turbo som smeller som et hestespark i ryggen når den slår inn, men ikke har noe å komme med før det....Jeg er veldig glad i å kjøre sidelengs, og tenker derfor at et plutselig spark vil være litt vrient å kontrollere....???

Det er også et spørsmål om hva som er dyrest i lengden, hva som er mest solid, må bytte deler oftes osv....

Hva som koster mest i utganspunktet er egentlig ikke så vesentlig, er det dyreste alternativet best, så er det jo bare å spare litt.....min erfaring er at det er bedre å gjøre det ordentlig med en gang....og nei...jeg bytter ikke ut 2.8 literen hehe....ikke før den ryker i alle fall...og da skal det puttes V8 under lokket... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet du kan lade såpass me den kompen.

Men sikkrere å legge seg på 1 med orginal innmat å chip fra fekzen så lager god chip til ditt oppsett.

Er bare min teori at det svarer seg å heller gå for turbo da du får billige kit.

Men viss du vet hvor du skal handle kompressor kit til en grei sum så kan det være like greit.

Tidlig ladetrykk å godt bunndrag fra starten me kompressor er helt fantastisk det å.

Har kjørt en m50b28 me kompressor å veldig fint mappet me vipec. Ca 450hk.

Den gikk så sinnsykt digg på hele registrere.

Har bare ikke nåkk erfaring til å si at jeg foretrekker kompressor foran turbo.

Kunne jeg velge å hatt penge tre i hagen så hadde jeg vell gått for et oppsett me begge deler ;)

Mvh

Med andre ord, du hadde ikke peiling på det. Så derfor var det sløsing av penger? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo til 25 000 er med dyser og datasprut.

Selve kitet koster 10 000, og jeg hadde håpet det var alt jeg trengte, men neida....de delene som mangler er jo enda dyrere enn selve kitet hehe.....men men....

Det å ha ladetrykk fra bunnen av, og ikke ha noe turbohøl er viktig for meg, og det er vel ikke så lett å få til med en turbo? Eller vil den spole opp fort dersom det er en liten turbo pga at motoren har greit volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke en type kompressor heller da, forskjellen på en centrifugalkompressor og twinscrew er ganske stor.

Har man en centrifugal kan man nesten like greit gå for turbo da den vil nesten i alle tilfeller lade mere fra bunnen av.

Twincrew kompressorer har stort sett samme ladetrykk på 2000rpm som på 5000rpm og da vil motoren raskt føles ut som en stor V8er.

Man beholder selvsagt responsen i motoren med komressor kontra turbo om man liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er forskjellige typer kompressorer vet jeg hehe....og det er typen som er med fra bunnen av jeg vurderer.

Men er det ikke slik at det også er lettere å få mer trykk med turbo?

Dersom det er mulig å bygge turbo slik at det ikke blir noe forsinkelse, så er det akutuelt, men dersom jeg må trykke inn gassen, vente, og så skjer det noe, så er ikke det noe for meg tror jeg....liker nemlig responsen veldig godt....og jeg digger bunndraget i 2.8 literen....

Et annet alternativ er jo å eventuelt øke volumet på motoren, og trimme uten overlading.

Noen som har peiling på det? hva kan gjøres, og hva kan forventes?

Får jeg rundt 300 hk og 300 NM (gjerne litt til hehe) så burde det holde tenker jeg....

Bilen går jo bra som den er, men man ønsker jo alltid å optimalisere litt...

Kompressoer/turbo er vel helt håpløst å få godkjent også?

Mens trimming av selve motoren er litt letter å skjule.....

(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man beholder selvsagt responsen i motoren med komressor kontra turbo om man liker det :)

Finnes det noen som IKKE liker respons :o ?

I likhet med trimming ved hjelp av overlading er det bakdeler ved å sugetrimme også, skal en ha mye effekt ut av en sugemotor er det i korte trekk det eneste man gjør å snevre inn turtallsområdet med mye moment, og å flytte momentkurven oppover i registeret for å få mer effekt.

I m52b28 er det vel 280Nm? Får å få de tallene du ønsker så er vel det enkleste å bytte stempler til noen lette med høyere komp og noen hissige kammer + turtallsperra på 8000. i tillegg så er jo m50 innsug og eksos med noe mindre motstand nødvendig. Hvis du vil ha motoren litt fleksibel som den er originalt så må du beholde vanos og kjøpe et sprut som kan styre det i tillegg. Bensinforbruket vil ikke være spesiellt lavt.

Med en liten turbo for å få tidlig ladetrykk så vil ikke trykket være med langt opp og turboen vil lide og ikke holde veldig lenge. et alternativ er jo å bruke en dyr turbo som spoler fort og er mer riktig for motoren og evt bruke et anti lag system, men dette gjør også holdbarheten til turboen dårligere og smeller og bråker fælt.. Fordelen er at på lave turtall vil forbruket kunne være greit.

Med en kompressor vil du få bedre gassrespons men noe høyere forbruk ved vanlig kjøring pga. at kompressoren drives mekanisk og ikke av "overflødig" eksos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det kan virke slik til tider. Tenker ikke innpå her men har mange kompiser med lite volum og drøy turbo. Megalag..

Personlig er jeg veldig fan av sugetrim.

Å få 300hk ut av 328 motoren er veldig kostbart, da er det mye bedre å kjøpe seg en s50 motor.

Det jeg ville vurdert er en M3 motor fra USA, f.eks 3.2l med 325 innsug og noe smått kommer man rund 260-70hk et sted. Bytt ut plastdekselet over coilene med et fra vanlig m50/52 motorer og det er ingen med litt peiling som vil se forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...