Gå til innhold

E46 slakk i diff? *LØST*


Ronny M
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med slakk i drivverket, men jeg er usikker på om det er diffen, girkassa, eller drivaksler som er synderen. Det merkes veldig god hvis jeg girer på lavt turtall, spesielt hvis jeg ikke treffer helt perfekt med clutchen i forhold til gassen, da rykker det litt i drivverket og jeg hører og kjenner at det er slakk et eller annet sted.

Jeg merker det også veldig godt hvis jeg fører gasspedalen fort opp og ned slik at det rykker litt i bilen.

I videoen slipper jeg brått ut clutchen for å provosere fram problemet. Jeg regner med at det er diffen som er gåen. Det ser for meg ut som at mellomakslingen vandrer veldig mye før det skjer noe på drivakslingen.

Går det eventuelt an å overhale diffen, eller må den byttes?

http://youtu.be/MxoVfxnZJdc

Oppdatering:

Nå har jeg undersøkt litt grundigere, og det viser seg at de fremre foringene i bakstillinga er svært dårlig:

http://youtu.be/mFQbNRys-gc

Jeg har også funnet ut at slakken sannsynligvis er i girkassa. Når jeg står under bilen er det lett å høre at problemet ligger i kassa. I neste klipp henger hjulene fritt mens bilen går på tomgang. Jeg setter den i gir, og slipper ut cluchen gjentatte ganger:

http://youtu.be/L0GZU8C_guQ

Her vrir jeg på mellomakselen når bilen står i fri:

http://youtu.be/41qYKFJNVrM (skal det være sånn lyd?)

Her hører man veldig godt at slakken kommer fra kassa:

http://youtu.be/XSbWtUm4J8o

http://youtu.be/zZ1ff8lxYiA

Jeg skal bytte foringene, men bør jeg se etter ny kasse også? Kan jeg fraskrive diffen som synderen tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en mulighet for at det kan være dobbeltmassesvinghjulet ditt. Har selv en sånn slakk, og virker for meg som det kan være det.

Vet at disse bare er søppel og blir fort ødelagte/slitt. Da vil de fremkalle en sånn type slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbegynnende subframe disaster ?

Hvilken bil er det? Hvor stor motor? Søk opp subframe disaster på google/youtube eller her for mer info.

Gulvet bak er svakt, har selv sveist opp igjen hele opphenget bak på min. Sjekk etter sprekker i diff festene oppi gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet og clutchen er splitter nytt. Subframe disaster er det ikke, hadde en liten sprekk tidligere som er fikset. Det er forresten 320i 99 mod.

Foringen til diffen er bytta, jeg tror det er normalt at det er en liten bevegelse i diffen når den får belastning. Jeg syns ikke den beveger seg så mye egentlig.

Det som jeg legger merke til er at det er mye døgang i mellomakselen, det ser man godt på filmen. Legger opp en liten snutt til:

http://youtu.be/2r7ts0iX0KU

Hvis man ser på mellomakselen i forhold til drivakselen så beveger mellomakselen seg ganske mye før det virkelig skjer noe ut på drivakselen. Det må vel tyde på at det er noe inni diffen som ikke er på stell?

Hvis jeg skal resonnere, så tenker jeg at hvis problemet er lenger fremme, altså fra mellomakselen og fremover, så hadde det ikke vært slik dødgang på mellomakslingen der den går inn på diffen, den hadde vært tight og fin, og lyden hadde sannsynligvis kommet fra foran et sted. Hvis problemet er drivakslene så hadde vel det vært lett å se og høre, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det ser ut for meg så er det vel en opphengsforing som gjør at diffen din beveger seg mer enn den burde. Hele dritten rører seg jo :P

Du har visst helt rett!

Nå har jeg undersøkt litt grundigere, og det viser seg at de fremre foringene i bakstillinga er svært dårlig:

http://youtu.be/mFQbNRys-gc

Jeg har også funnet ut at slakken sannsynligvis er i girkassa. Når jeg står under bilen er det lett å høre at problemet ligger i kassa. I neste klipp henger hjulene fritt mens bilen går på tomgang. Jeg setter den i gir, og slipper ut cluchen gjentatte ganger:

http://youtu.be/L0GZU8C_guQ

Her vrir jeg på mellomakselen når bilen står i fri:

http://youtu.be/41qYKFJNVrM (skal det være sånn lyd?)

Her hører man veldig godt at slakken kommer fra kassa:

http://youtu.be/XSbWtUm4J8o

http://youtu.be/zZ1ff8lxYiA

Jeg skal bytte foringene, men bør jeg se etter ny kasse også? Kan jeg fraskrive diffen som synderen tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse og diff pleier å lage ulyder under kjøyring viss det er feil på dei. Den klunkelyden du lager er ganske normal når bilen er oppjekka.

Diffen skal ha ein liten vandring. Men du kan ta eit metalljern og brekke litt på den og. Viss den er lika laus som traversen så burde du skifta foringane til diffen.

Samme gjelder girkassa.

Du burde skifta alle foringane i traversen bak. Traversforningane skal vera faste.

Sjekk/skift alle foringar i bakstillinga som er gamle mens du driver på, så slepp du å skifte dei veka etterpå.

Da er lurt å skifta olje på kassa og diffen viss du ikkje har gjort da før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem løst! :)

Det var fire dårlige foringer i bakstillinge som føkka opp alt sammen faktisk. Slakken og lydene er helt borte nå. Plutselig blei det digg å kjøre bil igjen! :D

Bytta nr 2 og 4

1zazn5iys1nqnipe65kv_thumb.gif

Kjøpte foringene for 700,- med 4 års garanti(!) og gjorde jobben sjøl. Grei skuring egentlig, brukte ca 4 timer.

Sjekka pris på BMW-verksted for moro skyld, de skulle ha nesten 8000,- spenn inkl. foringene, huttetu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...