StigJ Skrevet August 16, 2012 Skrevet August 16, 2012 Nå er jeg kanskje ikke riktig mann til å svare på dette siden jeg hater(!) dekkstrekk. Men synes du ikke det ser litt teit ut med strekk på bakdekkene men ikke på framdekkene? Jeg hadde gått for 235/35 både framme og bak og helle spacet ut bakhjulene. Men er du sikker på du vil ha de Monzafelgene? Har lest om en del som har slitt med at lakken flasser ganske fort og lett.
mikalsh Skrevet August 16, 2012 Forfatter Skrevet August 16, 2012 Kan du forklare meg va som er forskjellen på 8,5 og 9,5? er det bredden på dekket? Vil det bety at felgen vil være mye lengre utfor kanten bak enn framme da?
StigJ Skrevet August 16, 2012 Skrevet August 16, 2012 Det er bredden på felgen. På de to skiller det 2.54cm. Det vil si at dekkveggen vil skrå mye mer på en 9.5" felg enn på en 8.5". Bredden på dekket er 235mm
mikalsh Skrevet August 16, 2012 Forfatter Skrevet August 16, 2012 Ok, men vil det si at felgen bak vil ha en større "Felgkant" enn framme? Og isåfall, kan du send meg bilde av eksempel (google) elns? : p
StigJ Skrevet August 16, 2012 Skrevet August 16, 2012 Ja med breiere felg så får du breiere kant. Her er oppsettet du tenker på: http://bmwguiden.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=221391
mikalsh Skrevet August 16, 2012 Forfatter Skrevet August 16, 2012 Så det blir 265 felg, med 235 dekk? Ergo= Det vil se likt ut som på tråden du linket? Og betyr Inpress hvilken profil det er? lav/høy profil?
StigJ Skrevet August 16, 2012 Skrevet August 16, 2012 Ok. Vi tar det fra tidenes morgen F.eks et 235/35-19 dekk: 235 er altså bredde på dekket i millimeter. 35 som er profilen på dekket er høyden på dekksiden i % av bredden på dekket. Altså 35 % av 235 = 82.25mm høyt. 19 er felgdiameter i tommer. Altså man må bruke en 19" felg på det dekket. 265 er akkurat det samme bare 30mm breiere enn 235 dekket. 8.5" er bredden på framfelgen og 9.5" er bredden på bakfelgen. Altså 1" breiere bak. Innpress er lengden fra senter av felg til der anleggsflaten på felgen er. Der felgen legger seg inntil navet på bilen og blir skrudd fast. F. eks. ET35 er 35 mm utover i forhold til senter av felg. Hadde du hatt ET0 ville det vært like langt ut til kant av felg både på utside og innside.
mikalsh Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 Så det betyr at jeg kan ha 9.5" felg med 235mm dekk? Uten å få problemer me at det tar borti?
StigJ Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Ja du kan.... men i mine øyne ser det ikke bra ut når dekket strekker seg. Altså dekkene er smalere enn felgene. Men det er jo enormt populært. Det kan du se litt på her. http://tyrestretch.com/ Men husk på at selv om dekk har samme dimensjon så er noen merker smalere fysisk enn andre. Falken og Nankang er typiske smale dekkmerker. 235/35 på 8.5x19: 265/30 på 9.5x19 (fronthjulene): 235/35-19 på 9,5x19:
mikalsh Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 Stygt med den felgkanten, tror jeg går får 8,5 hele veien rundt, med 235mm dekk bak og framme
StigJ Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 En som har forstått det ja Selv synes jeg bakdekka på den hvite M3en oppe her har det tøffeste utseende. 295/30-19 på 10x19 Jeg prøvde selv men feilet pga. smal dekktype.... 275/30 på 9,5x19
mikalsh Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 Takk for hjelpa! jeg poster ett nytt svar om jeg trenger mer hjelp i fremtiden! (Og selv om jeg sikkert virka veldig dum og inkompetent, så er jeg nok ikke det, hadde en viss peiling på hva ting betydde osv, men alltid greit å være helt sikker. )
mikalsh Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 men 295mm hørtes veeeldig bredt ut : p
Thundercoil Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Hei. Kjøpte felger hos GS for en del måneder siden. Er veldig fornøyd med utseende Det var GS raptor ala 235/35-19"x8,9" ET40 , 265/30-19"x9,5" ET46 bak. Med Falken FK452. På nettbutikken sto det bare litt stats på felgene, og bilen de var til. Etter jeg kjøpte de, så jeg at det sto mer i sommerkatalogen. Nemlig at det kunne subbe bak på sedan og touring ved senk. Men dette var selvfølgelig noe jeg hadde i bakhodet og nærmest forventet. Hehe. Bakdekkene får så vidt plass innenfor hjulbuen, og det subber ved demping og i svinger. Ellers når jeg kjører med vinduene nede, i lav fart, hører jeg ofte litt gnikkelyder fra gummien. Så ET45 bak, som en her sa, hadde vært ideelt Evt. valse litt på den lille leppen på baksiden av hjulbuen. Ellers har jeg justerbare coilovers foran, og måtte fortsette å bruke 10mm spacer for at felgen ikke skulle ta borti. Hadde nok holdt med 5mm, men brukte 10mm siden jeg hadde liggende fra forrige felgene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå