Gå til innhold

Partikkelfilter dpf

landrange
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått hjem en 04/05 mod 530D E61 fra tyskland. den er gått 195tkm. selger skrudde av noe på prisen pga at partikkelfilter bør byttes. Spørsmålet blir, må dette byttes? Kan det renses? Er det krav om å ha det? kan jeg kjøre uten? får jeg fratrekk på årsavgiften?

hilsen ny her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen burde ha det men du må ikke. Du kan få en tuner evt en med riktig utstyr til å deaktivere DPF i hjernen på bilen, så fjerner du den bare og erstatter DPFen med ett rør. Tut og kjør.

Som jeg har forstått det, så er det vanskelig å sjekke om dpf har blitt fjernet ved PKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke renses, bilen skal egentlig gjør dette. Men blir bilen brukt på mange korte turer og på strekninger hvor ikke km/t er konstant vil den tilslutt bli tett.

Ny dpf koster mellom 18000,- til 20000,- og dette er prisen uten arbeid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det, så er det vanskelig å sjekke om dpf har blitt fjernet ved PKK.

Man kan jo se om dpf er der da, så ikke så innmari vanskelig å se...

Spesielt om mekanikeren kjenner til modellen.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidskollega av meg fikk vasket/renset sitt for 4000-5000,- på sin E60 525D. Han fikk beskjed at det ikke ville vare evig men at det kunne utsette byttinga ei stund. Mener dette var hos Bavaria her i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du forstått feil ettersom partikkelfilteret (DPF) er relativt synlig når bilen er i bukken. Dessuten vil vel mangel på DPF gi utslag på avgassmålingene. Du ser også tydelig forskjell på bilens endehaler dersom bilen har DPF og ikke ettersom sistnevnte vil ha igjensotede endehaler. Mangel på DPF gir en 2'er feil på EU kontroll (PKK).

Kjøretøyforskriften sier ellers at det ikke tillates å fjerne verken katalysator eller partikkelfilteret (DPF) dersom denne bilen kom med dette fra fabrikk. Videre sier kjøretøyforskriften at det ikke tillates endringen av eksos som vil føre til økt / ytterligere forurensing.

Det er for øvrig høyere årsavgift for biler uten DPF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da veit jeg det. Fikk bare vite av en annen at dpf var ikke ett kontrollpunkt på PKK og derfor ble ikke dette sjekket.

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Det skal uansett testes røykgass på diesel, og uten dpf er den noe høy ift kravet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...