Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått hjem en 04/05 mod 530D E61 fra tyskland. den er gått 195tkm. selger skrudde av noe på prisen pga at partikkelfilter bør byttes. Spørsmålet blir, må dette byttes? Kan det renses? Er det krav om å ha det? kan jeg kjøre uten? får jeg fratrekk på årsavgiften?

hilsen ny her på forumet!

Skrevet

Bilen burde ha det men du må ikke. Du kan få en tuner evt en med riktig utstyr til å deaktivere DPF i hjernen på bilen, så fjerner du den bare og erstatter DPFen med ett rør. Tut og kjør.

Som jeg har forstått det, så er det vanskelig å sjekke om dpf har blitt fjernet ved PKK.

Skrevet

Ok, skjønner. vet at jeg kanskje bør ha det ja. bare ikke så lysten på å bet 10.000,- for det.

eller koster det mer? rense det da?

Skrevet

Kan ikke renses, bilen skal egentlig gjør dette. Men blir bilen brukt på mange korte turer og på strekninger hvor ikke km/t er konstant vil den tilslutt bli tett.

Ny dpf koster mellom 18000,- til 20000,- og dette er prisen uten arbeid :-)

Skrevet

Som jeg har forstått det, så er det vanskelig å sjekke om dpf har blitt fjernet ved PKK.

Man kan jo se om dpf er der da, så ikke så innmari vanskelig å se...

Spesielt om mekanikeren kjenner til modellen.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

En arbeidskollega av meg fikk vasket/renset sitt for 4000-5000,- på sin E60 525D. Han fikk beskjed at det ikke ville vare evig men at det kunne utsette byttinga ei stund. Mener dette var hos Bavaria her i Haugesund.

Skrevet

på bimmersforums uk, så var dette bortkastede penger og tid. Det tok kort tid før filteret var like tett igjen. Ville heller ha kjøpt ett nytt filter eller fjerna filteret helt.

Skrevet

Ja som sagt så ble han ikke lovet annet enn at det kunne utsette byttinga ei stund. Dette er vel holdt ca 6 mnd så langt.

Skrevet
Som jeg har forstått det, så er det vanskelig å sjekke om dpf har blitt fjernet ved PKK.

Da har du forstått feil ettersom partikkelfilteret (DPF) er relativt synlig når bilen er i bukken. Dessuten vil vel mangel på DPF gi utslag på avgassmålingene. Du ser også tydelig forskjell på bilens endehaler dersom bilen har DPF og ikke ettersom sistnevnte vil ha igjensotede endehaler. Mangel på DPF gir en 2'er feil på EU kontroll (PKK).

Kjøretøyforskriften sier ellers at det ikke tillates å fjerne verken katalysator eller partikkelfilteret (DPF) dersom denne bilen kom med dette fra fabrikk. Videre sier kjøretøyforskriften at det ikke tillates endringen av eksos som vil føre til økt / ytterligere forurensing.

Det er for øvrig høyere årsavgift for biler uten DPF.

Skrevet

Ok, da veit jeg det. Fikk bare vite av en annen at dpf var ikke ett kontrollpunkt på PKK og derfor ble ikke dette sjekket.

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Skrevet

Ok, men får man melding på skjermen når det skal byttes? det står ingenting om det enda.

Hvis jeg må kjøpe nytt filter, kjøper jeg det i tyskland. Selger av bilen sa det kostet ca 1000,- euro.

Skrevet
Ok, da veit jeg det. Fikk bare vite av en annen at dpf var ikke ett kontrollpunkt på PKK og derfor ble ikke dette sjekket.

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Det skal uansett testes røykgass på diesel, og uten dpf er den noe høy ift kravet...

Skrevet

Da får vi bare vente til lampa sier fra! Er det felles katalysator og dpf? Ser sånn ut iflg Hanyes rep.håndbok! Men på 525D er det hver for seg?

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...