Gå til innhold

Heve kjøpet av E92?

arbugg
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ulyden i motoren oppstod vel etter at du hadde kjøpt bilen? Kan du med sikkerhet si at lyden ikke var der når du kjøpte bilen?

Forbrukerkjøpsloven sier følgende...

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Det er med andre ord en vanskelig sak.

Om motorens feil er unormal bør du definitivt høre med importøren i Norge om ikke de kan hjelpe deg.

Importøren vil av åpenbare grunner normalt ikke ta i saker som omhandler privatimport, men det er verdt et forsøk.

I etterpåklokskapens ord er det da en vesentlig risiko ved å kjøpe en bil som aldri har hatt tilknytning til en autorisert forhandler.

Håper virkelig det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en 2008 320i cab ifjor. Den begynnte å fjuske litt før salg, så jeg tok diagnose på den før kjøper kom. Feil med coil system. skulle være svakhet visstnok. Så jeg informerte om dette ved salg og sa at det var bare å kjøre på verksted i hønefoss hvor kjøper kom fra. På tur ned slo bilen seg skikkelig vrang og endte med at kjøper måtte hente bil han hadde gitt 400 laken for på biltralle dagen etter(suuuuurt)

Enden på regla var noen kaputte eksosventiler og påkost på 35 laken for meg. Den tok jeg på meg med engang da det var det eneste kloke å gjøre.

Det jeg IKKE tenkte på var at bilen var importert for kun 2 år siden fra stenshagen bil. Hadde vi fraktet bilen dit hadde de kostet reparasjonen.(5 år kjøpslov) men dette tenkte jeg på etter bilen var istykkerskrudd på bilia i hønefoss. Kontaktet stenshagen og de var greie med meg og dekte 10 lapper av kostnaden.

Bilen var gått 44000 km og BMW tok ikke på seg noe ansvar for den dritbilen de hadde lagd.. Trøst deg med det at det er ikke kun deg dette har skjedd med..hehe :P

Fatter heller ikke at jeg kjøpte meg BMW igjen men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en 2008 320i cab ifjor. Den begynnte å fjuske litt før salg, så jeg tok diagnose på den før kjøper kom. Feil med coil system. skulle være svakhet visstnok. Så jeg informerte om dette ved salg og sa at det var bare å kjøre på verksted i hønefoss hvor kjøper kom fra. På tur ned slo bilen seg skikkelig vrang og endte med at kjøper måtte hente bil han hadde gitt 400 laken for på biltralle dagen etter(suuuuurt)

Enden på regla var noen kaputte eksosventiler og påkost på 35 laken for meg. Den tok jeg på meg med engang da det var det eneste kloke å gjøre.

Det jeg IKKE tenkte på var at bilen var importert for kun 2 år siden fra stenshagen bil. Hadde vi fraktet bilen dit hadde de kostet reparasjonen.(5 år kjøpslov) men dette tenkte jeg på etter bilen var istykkerskrudd på bilia i hønefoss. Kontaktet stenshagen og de var greie med meg og dekte 10 lapper av kostnaden.

Bilen var gått 44000 km og BMW tok ikke på seg noe ansvar for den dritbilen de hadde lagd.. Trøst deg med det at det er ikke kun deg dette har skjedd med..hehe :P

BMW Norge tar selvfølgelig ikke på seg dette da denne er importert utenfor deres systemt. Og BMW World wide har ikke mer en 2 års garanti.

Med tanke på historien din så kjenner je til den da jeg jobber på Stenshagen, var derfor jeg gravde å spurte om forhandler. Har ingen ting å si om bilen har hatt 99 eiere hvis eier nr 2 var ett firma. Er bilen solgt fra forhandler for under 5 år siden så kan du som siste eier velge om du vil gå på en person via kjøpsloven(vanskelig) eller på firmaet via forbrukerkjøpsloven(enkelt).

Du er avhengig av å møte ett seriøst firma for å kunne få gjennomsalg for det. Grøftekanten auto nekter bare og så legger de ned før de igjen starter Grøftekanten auto del2. For min del så er det 4 mulig måter å kjøpe bil på i Norge. 2 aktuelle.

1: Bil kjøpt av stor og ryddig forhandler.

2: Privat kjøp av bil som er solgt av ryddig forhandler de siste 5 årene.

Uaktuelt!!

3 Import bil via Grøftekanten Auto

4 Import bil privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med milhouse.

Tok meg enda en tur til Brages idag for å snakke med verksmesteren. Han ble med ut for å høre på ulyden. Bilen gikk på tomgang og han båtte "kosentrere" seg for å høre lyden. Ut ifra det han tolket var dette i startfasen. Det vil si at den totalt ukjent person ikke hadde lagt merke til lyden, så lenge han ikke var klar over at den var der. Men det er uansett kjedelig å kjøre rundt med en ulyd som du vet er alvorlig.

Fikk pris fra GS idag. Reperasjon på motor kom på 38 000. Ny motor ble på litt under 50 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva denne reperasjonen innebærer?

Er det snakk om ventiler eller deler innvendig sik at toppen må demonteres,eller er det jobb utvendig på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uaktuelt!!

4 Import bil privat.

Jeg regner med at du her mener biler som er (burde være iallefall) innenfor garanti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten problemer kjøpt en bil fra Libanon/Kina eller lignende med 1 dags garanti fra en ordentlig forhandler. Hadde gjennom forbrukerkjøpsloven vært veldig godt dekket uansett. Kan i prinsippet kjøpe ett repobjekt også og skal kunne hjemme deg bak kjøpsloven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor trådstarters innlegg.

milhouse.. , hvordan bør enn gå frem som når en skal selge en brukt bil i god tro om det dreier seg om en bil som er utenfor garanti tid og kansje rullet noen km, uten fare for å måtte sitte med en regning i etterkant?

Er det faktisk mulig gardere seg på noen sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skrive en skikkelig kontrakt, skriv feks at bilen selges som forevist og at selger ikke har kjennskap til eventuelle skjulte feil og mangler, ta gjerne en NAF test på bilen da denne testen er veldig grundig, er det en gammel bil med litt rufsete bakgrunn skriver man at bilen selges som rep objekt/delebil med div feil og mangler og at det ikke gies noen form for garanti .

100% trygg er man vel uannsett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Norge tar selvfølgelig ikke på seg dette da denne er importert utenfor deres systemt. Og BMW World wide har ikke mer en 2 års garanti.

Med tanke på historien din så kjenner je til den da jeg jobber på Stenshagen, var derfor jeg gravde å spurte om forhandler. Har ingen ting å si om bilen har hatt 99 eiere hvis eier nr 2 var ett firma. Er bilen solgt fra forhandler for under 5 år siden så kan du som siste eier velge om du vil gå på en person via kjøpsloven(vanskelig) eller på firmaet via forbrukerkjøpsloven(enkelt).

Du er avhengig av å møte ett seriøst firma for å kunne få gjennomsalg for det. Grøftekanten auto nekter bare og så legger de ned før de igjen starter Grøftekanten auto del2. For min del så er det 4 mulig måter å kjøpe bil på i Norge. 2 aktuelle.

Uaktuelt!!

4 Import bil privat.

Nei jeg kan jo forstå kanskje at BMW ikke gjorde det. Men Lexus gjorde det på ny girkasse til meg på en importbil som var 5 år gammel-uten spørsmål. Kanskje ikke uten grunn at Toyota har best kundevennlighet.

Så du vet om saken? var det deg jeg snakket med kanskje? må si meg imponert over stenshagen bil da det tok meg kun 1 mail og 1 telefonsamtale - som jeg ikke kobla opp selv engang! hehe :) Kjekt med forhandlere som kan kjøpsloven. Tror veldig mange ville prøvd å vridd seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...