Gå til innhold

Heve kjøpet av E92?


arbugg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

For ca 2 mnd siden kjøpte jeg en 2007 modell 320cd hos en privatperson. Bilen hadde da gått 97 000 km. Det viser seg nå at bilen har en feil på registeret, noen som vil forårsake reparasjoner på mellom 40 000 - 50 000 kr. Bilen ble importert i 2007 og har per dags dato rullet 101 000 km, det vil si at dette ikke vil bli en garantisak.

Planen nå er å kontakte selger å be om at han dekker kostnadene eller at kjøpet vil bli hevet.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk du tatt en NAF-test eller tilsvarende av den? Sier verkstedet noe om dette trolig var der på kjøpstidspunktet eller har oppstått i ettertid?

Har selv forsikring som dekker motorhavari også, og er glad for det selv om jeg håper å aldri for bruk for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er et marerritt og møte kjøpere som tror at en gammel bil er lik bra som en ny bil men billigere.

Nå er ikke 2007 så gammelt og jeg tenker at om selger viste om feilen før salg burde han opplyst om dette eller la deg heve kjøpe.

Håper du og selger finner en løsning dere begge kan akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en "ny" bil, dvs en 12 år gammel Audi 1.8Tq med lav km. Selgeren var en pensjonist som hadde hatt bilen siste 10 år og jevnelig fulgt opp med service. Kjørte 15 mil med bilen før ett eller annet skjedde da jeg skulle en tur over fjellet. Bilen begynte å koke......etter dette kokte den på flatmark óg stort sett hele tiden. Resultat var gåen vannpumpe, som igjen på denne bilen betyr av med hele fronten og skifte registerreim i samme slengen, som igjen betyr 10-12 tusen i rep. Ringte selger for å høre om han hadde hatt problemer med dette, og det hadde han ikke. Jeg hadde jo heller ikke merket noenting de første 15 milene, før pumpen gikk i stykker. Kunne ikke falle meg inn å be selger dekke dette, eller deler av det da han ikke kunne visst at dette kom til å skje. Dette er sjansen man tar ved å handle bruktbil privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan bevise at selger burde visst om problemet før den ble solgt så er det nok ikke lett å kreve noe erstatning dessverre...

Helt riktig dette. Har selger visst om det, eller burde visst om det ahr du en god sak. Hvor lett er det å bevise? Eneste tipse jeg har til deg er å sjekke det lokale BMW verkstedet eller andre verksteder som har hatt bilen inne. Har han hatt den inne for det samme rett før han solgte den så har du en god sak. Hvis ikke så hadde jeg brukt lite tid på dette og heller brukt tiden på å jobbe for å få penger til regningen... Sry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å se hvordan selger skulle kunne vite om en "feil på registeret" (havari regner jeg med) som oppstod 300 mil senere.

Det er klart surt at det skjer, men når du kjøper en bil utenfor garantitiden må du regne med at sånt kan skje. Du bør nok belage deg på å dekke reparasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Jeg har hatt kontakt med både GS og Bavaria. På disse modellen ligger registeret i "bak" i motoren så derfor må man jo ut med motor. GS mente også at det nesten lønte seg å bytte motor, men jeg vil tro at dette kunne er bytte av blokk? Dieselpumpe osv vil vel bli plukket fra gammlemotoren? De skulle ringe meg i morgen med et pristilbud så får vel vite eksaktlig hva som blir byttet.

Planen nå er å kontakte selger for å forklare situasjonen og høre om han er interessert i å hjelpe meg økonomisk.

Forbrukerrådet mente på at jeg hadde en god sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt at de sier du har en god sak, vanskelig å bevise noe. Pluss at du er avhengig av at selger har penger. Sier ikke dette for å være slem, bare realistisk!

En helt annen ting, når er bilen registrert første gang? Har den vært solgt av en forhandler i Norge noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Milhouse her...har opplevd før at Forbrukerrådet mener både det ene og andre i saker, men når det kommer til en rettsak, så er det en helt annen virkelighet som gjelder. Bevisbyrden er din, og det er ikke lett å bevise slike saker. Men jeg håper det ordner seg for deg, sure greier. Hva med en brukt motor fra Tyskland, hvor mye ligger disse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart surt at det skjer, men når du kjøper en bil utenfor garantitiden må du regne med at sånt kan skje. Du bør nok belage deg på å dekke reparasjonen selv.

Enig. Synes det er skummelt at det i det hele tatt går ann å be selger dekke noe. Kjøpt er kjøpt. Tør man ikke ta risken - kjøp fra forhandler med garanti.

Men så synes jeg også at kjøpsloven er noe forbanna fjas også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble førstegangsreg i Norge når den var ca 2 mnd gammel, det vil si rundt mars-april 2007 (husker ikke helt eksaktlig dato). Det var da en privatperson som importerte bilen til Norge. Jeg er 3. eier.

Er enig med hagenisse at kjøpt er kjøpt. Men det er uansett litt irriterende når det er snakk om slike summer. Jeg har også full forstålse for at selger ikke er så interessert i eventuelt heve kjøpe eller hjelpe meg med betalingen.

Er det noen her som har hørt at disse motorene har havarert pga ulyd fra register? Var en tur på Brages Bilforretning i Ålesund idag og de hadde ikke hørt eller opplevd at disse motorene har havarert pga ulyd fra register. Så de mente at det var opp til meg om jeg ville gjøre noe med ulyden. Mens GS og Bavaria mente at dette måtte repareres. Det er jo selvsagt teoretisk mulig at det vil oppleve havari, men hva er sjansen? Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...