Gunnar Skrevet September 1, 2012 Forfatter Skrevet September 1, 2012 Da tror jeg kollegaen din har NULL peiling overhodet Alle X3 kom vel med X-drive, og selv om X-drive gir variabel fordeling, så kan jo en bil med X-drive oppleves som dårligere enn med den gamle faste fordelingen. Iallfall hvis en sammenligner en konkret X3 mot en konkret X5. Mange faktorer som spiller inn. 1. Dekk. Alfa omega. 2. Understell. Et håpløst M-tech-understell på X3en, og standard/luft på X5en gjør kjempeforskjell på å få kreftene ned i bakken, iallfall "offroad". 3. Forutsigbarhet. Fast fordeling er mer forutsigbart. Variabel fungerer nok som regel best i praksis, men det kan være litt irriterende når hoveddelen av fremdriften forflyttes mellom akslingene i "hytt og pine". Det er godt merkbart når det skjer, men typisk er jo det hvis en prøver å ligge sidelengs, ikke akkurat ved klatring opp en bakke. Uansett blir det i praksis liten forskjell ved normal vinterkjøring på sørvestlandet, så jeg ofrer ikke X-drive eller fast fordeling noen tanke egentlig, er heller andre grunner til at jeg eventuelt ville hatt facelift. Men foreløpig syns jeg faceliften er mye penger for en gammel bil.
CrZyWiz Skrevet September 1, 2012 Skrevet September 1, 2012 Det er ikke variabel fordeling kontra fast fordeling som er hovedforskjellen. Men at X-drive har mulighet for å låse differ. Mens det gamle systemet er av enkleste sort. X-drive har i utgangspunktet mer krefter bak, men ved hjulspinn så kan den flytte så mye som inntil 90% av kreftene dit du har mest feste. Og har du faktisk prøvd X-drive i praksis? Eller henter du teorien ifra Audi\VAG systemet?
Hakon Skrevet September 1, 2012 Skrevet September 1, 2012 xDrive har åpne differ hele veien og er fullstendig avhengig av DSC for overføresel av moment. Det må likevel sies at xDrive fungerer vesetnlig bedre enn BMWs gamle system på E46 og E53. Gunnar: Hvorfor ikke bare kjøpe en E61 med xDrive? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36570485
Gunnar Skrevet September 2, 2012 Forfatter Skrevet September 2, 2012 Det er ikke variabel fordeling kontra fast fordeling som er hovedforskjellen. Men at X-drive har mulighet for å låse differ. Mens det gamle systemet er av enkleste sort. X-drive har i utgangspunktet mer krefter bak, men ved hjulspinn så kan den flytte så mye som inntil 90% av kreftene dit du har mest feste.Og har du faktisk prøvd X-drive i praksis? Eller henter du teorien ifra Audi\VAG systemet? Jeg har tilbakelagt en del mil med x-drive ja, og hvis du lurer, så er det liten forskjell fra x-drive til Torsen T2 og T3 som er brukt i alt Audi i ganske mange år (utenom TT og A3 som har Haldex som resten av VAG-bilene). Uansett er det jo du som bommer her, X-drive har ingen vesentlig annen forskjell fra gamle firehjulstrekken enn at den har mulighet til å fordele moment mellom akslingene i stedet for låst transferkasse. Både pre og post facelift E53 X5 bruker bremsene (DSC/ABS) for å overføre moment sideveis, ingen diffbrems/diffsperr noe sted. Gamle x-ene hadde dette bak (før X5), og det har jo som sagt ikke engang x-drive. Dvs. det har kommet nå helt nylig.
Gunnar Skrevet September 2, 2012 Forfatter Skrevet September 2, 2012 xDrive har åpne differ hele veien og er fullstendig avhengig av DSC for overføresel av moment. Det må likevel sies at xDrive fungerer vesetnlig bedre enn BMWs gamle system på E46 og E53. Gunnar: Hvorfor ikke bare kjøpe en E61 med xDrive? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36570485 Hadde et håp om å ikke bruke noe mer enn jeg får for A4en. Er madammen som skal kjøre den, og for å si det enkelt, så vil hun helst ha så lite fin bil som mulig, og antall hestekrefter er ikke spesielt nøye for henne. Jeg tvinger igjennom dyrere biler for å ha et visst nivå av sikkerhet for ungene. Har vel sagt det før noen ganger, men hun elsker 1eren, eneste minuset er at den er for dyr til at hun kan gi f***, og så er den for liten, så hun må bare finne seg i å kjøre en større bil fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå