Gå til innhold

Erfaringer med gamle X5en for en familie på fem?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer gamle X5en som familiebil, men vi trenger litt plass inni. Må gå med to barneseter (et fremovervendt og et bakovervendt sete) og en voksen person (sannsynligvis i midten) i baksetet. Noen som har prøvd seg på dette? Har kjørt X5 noen ganger, så vet at de ikke er allverdens store, og husker jeg var lite imponert over "trebenken" i baksetet (veldig rett og flat), men tror faktisk det også er positivt for plassen. Det går såvidt det er i A4en nå, men et av problemene der er at setene er så bøtteforma at det er vanskelig å få barnesetene langt nok ut mot dørene. Og siden det "går" i A4en nå, så går det sikkert i X5en og, men bør helst ha litt mer plass for at det skal være vits å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med bakovervendt sete, så har du iallefall meget dårlig benplass foran plutselig...

en vennine av meg har en 03 X5 med sportseter, og har blitt hentet med den noen ganger, da sitter iallfall jeg med knea oppi dashen på den.. (er selv 188 høy forøvrig)

jeg var ikke spesiellt imponert over plassen da? de har og et forovervendt og et bakovervendt sete i bilen forøvrig? syns det så noe trangt ut mellom setene der bake da :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har hørt så bør man styre unna 3,0 liters dieselen, versjonene med 184 hk er dessverre kjent for å ha mye feil. Automat kassa i disse som er fra GM har også mye av skylden for dette og er uhyre var for belastninger som chipping og mye tunge hengerlass. Alt ble mye bedre på 218 hestern som kom i 2003 :) Bensinvarianten og særlig V8erne er skuddsikkre, har selv kjørt 4,4 literen mye og herlig motor finner man sjelden i denne type bil selv om de er tørste.

X5 er i bunn og grunn veldig greie familiebiler, selv om de faktisk har dårligere plass enn 5 serien på noen områder. Man får i allfall veldig mye bil for pengene ved kjøp av en E53 i dag, det er iallfall helt sikker. Selv så blir det nok amerikansk storsuv på meg når det blir snakk om familiefrakter, Suburban, Expedition eller Yukon er jævlig fristende, i tillegg til BMWen selvsagt :wink: Det å kunne kjøre barnevogna rett inn bak uten å slå den sammen i et bagasjerom å flere kvadrat, romslig baksete og det faktum at bilen er en tanks når det gjelder sikkerhet er alt for fristende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt lyst på Tahoe, så prøvekjørte en sånn for en stund siden. Det er det verste marakkelet jeg har kjørt noen gang. Parkerte Audien, satte meg inn i Tahoen, og fyttigrisen for en sjokkopplevelse det var, ante ingenting om hvor hjulene var, svingte en kvart omdreining før noe skjedde, og bremser var fraværende. Tøffe syns jeg, og drar mye henger, men høyt forbruk og elendige å kjøre.

X5 har jeg kjørt noen ganger, prøvd 3.0d og 4.8is iallfall, og de kjører jo iallfall veldig bra. Det er primært 3.0ia jeg vurderer nå.

Når det gjelder bakovervendt sete, så tror jeg nok det går greit for oss, ingen av oss tre voksne er spesielt høye. Jentene kjører fint 1eren med bakovervendt sete bak seg, jeg klarer det i A4en, så vi klarer det nok i en X5. Det største problemet i 1eren er at det ikke er store plassen igjen mellom setene når de står fast, fordi de kommer langt inn. I Audien kommer de også langt inn, men den er nok litt bredere, for der går det såvidt å sitte mellom, men er ikke spesielt behagelig på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt lyst på Tahoe, så prøvekjørte en sånn for en stund siden. Det er det verste marakkelet jeg har kjørt noen gang. Parkerte Audien, satte meg inn i Tahoen, og fyttigrisen for en sjokkopplevelse det var, ante ingenting om hvor hjulene var, svingte en kvart omdreining før noe skjedde, og bremser var fraværende. Tøffe syns jeg, og drar mye henger, men høyt forbruk og elendige å kjøre.

X5 har jeg kjørt noen ganger, prøvd 3.0d og 4.8is iallfall, og de kjører jo iallfall veldig bra. Det er primært 3.0ia jeg vurderer nå.

Har kjørt mye Tahoe selv (2000-2006) og synes ikke de er så værst jeg, er jo tross alt en ramme bil. Kan nok ikke på noen måte sammenliknes med europeiske biler, den er amerikansk tvers igjennom på godt og vondt :) Det posetive er at de er solide, sterke til tusen og deler er billig og med LPG gass så kjører man for 8 kr mila. Siste utgaven synes jeg er rå, har kjørt den også noen ganger og den er mange hakk bedre enn forgjenngern. Fortsatt amerikansk i kjøreegenskapene men overraskende europeisk i interiør og opplevd kvalitet, synd disse koster skjorta ennå :(

En kollega av meg har en pen 2003 X5 3,0i og han er strålende fornøyd med sin bil, skryter av firehjulstrekken også som visst nok var mye bedre enn X3en han hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM kassa kan havarere, akkurat som alle andre aut kasser. Svakheten på gm er ikke hvor mye moment den tåler, men kvailteten på ventilhus for eksempel, v.ed problemer her vil kassa kvelde fortere i en tung bil som x5. ZF kassa som kom på m57n har bedre innmat, men dårligere konvertere. m57n er heller på ingen måte en motor med mindre feil enn m57, den har dog "det lille ekstra" originalt. Tvert om er det flere "problem" komponenter på m57n.

Du har ikke bytta så mange toppdekselpakninger på 4,4v8 med andre ord? Dratt opp coiler som svømmer i olje?

Man kan gjerne ta en reell avveiing på holdebarheten til de forskjellige variantene, men slipp gjerne til de som faktisk har jobba med motorene.

Forøvrig er 3,0i en fin motor, selv om jeg føler den mangler litt krefter på bunn i en såpass tung bil. e53 er i praksis en stor e39 så de oppfører seg jo relativt likt. Sjekk at drivmansjetter foran har vært bytta (evt tilstand på drivknuter), disse bør byttes før 100 000km. Dette er en gjengagner på disse. Foringer og kuler ellers er relativt like som på e39, men på en tyngre bil.

Sjekk at alle dørhåndtak fungerer som de skal, vanlig at disse kvelder og er en litt kjip rep om døra ikke vil opp. Se etter vannlekkasje i res hjul brønn.

Det jeg kommer på i farten, på denne tiden av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en god liste det der. :)

Innser vel at det nok blir litt skruing, i motsetning til hva jeg har gjort på de to vi har nå. Helt ufattelig så lite det har vært på disse. Har hatt A4en i tre år, 1eren i to og et halvt, og har knapt skrudd bil. Står i stor kontrast til E38en som ble solgt da 1eren kom inn døra. Der var det vel skruing annenhver måned. Frykter det samme på en gammel X5 med høy km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiller sikkert noe når det gjelder understelet på modeller som f.eks E38, E39, E46 og E53, men grunndesignet er vel nogenlunde det samme (uten at jeg har den helt store innsikten). Hva er det som gjør at holdbarheten varierer så mye? Er det tyngden... eller mindre, men uheldige variasjoner på komponentene som TRF bl.a er inne på? Spiller kjørselsmønsteret inn eller er dette mindre påfallende? Eller handler mye ganske enkelt om tilfeldigheter?

Jeg filosoferer litt rundt dette iom. Gunnar skriver at hans to siste biler (A4 og 1-serie) har vært prima når det gjelder holdbarhet og driftsikkerhet. Jeg opplever det samme med vår E46 318dT (2003) hvis vi ser bort fra svinghjulet (en spesiell historie). Den bilen har vært som en drøm i 10 år og snart 310000 Km. Jeg har hatt ganske mange forskjellige nye/nyere biler (bl.a E36 323i, W124 230E, 406 2,1 TD) og flere av disse bilene var mer på verksted i løpet av de første 100K kilometerne enn vår E46 har vært på verksted i løpet av 300K kilometer.

I forbindelse med historien om svinghjulet var jeg ofte innom et autorisert BMW verksted her i Århus og jeg fikk nærmest sjokk da jeg så/hørte hvorfor nesten splitter nye BMW´er var innom verkstedet. Motor og gearkasse problemer en masse. Slikt er nesten surrealistisk å høre når man tenker på hvor relativt få problemer det er med eldre motorer som f.eks M51, M52, M47(D20) etc... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver fredrik, utenom at e46 faktisk ikke har samme grunndesign som e38/39/53. Den har nemlig det same som e36. Forskjellen er i all hovedsak mer bruk av alu, litt det same som ble gjort fra e38 til e39.

Hvis vi skal se på motorene i seg selv, la oss for ordens skyld se på m47, m57, m57n. Drivstoffsystemet (pumpe, sensorer, dyser) er bosch som på de fleste andre tyske biler, og av samme type. Så feilene er ikke noe større på bmw enn alle andre. Ser vi da bort ifra dette har det vært bytta noe turboer, som skyldes at veivhuventilasjonsfilter ikke blir bytta, en ren vedlikeholdsfeil. Motorene har ellers vært kanonbra, og har vunnet flere priser om ikke jeg tar helt feil. Swirl flaps er et opphausa problem, og heller ikke vanskelig å gjøre noe med.

Har forøvrig m57 i min nåværende bil. Denne nærmer seg med stormskritt 300 k (275 tror jeg), går med alle originale komponenter (aldri vært bytta turbo, dyser, maf, girkasse som er GM osv) og går med 280hk / 550nm. Testa nylig dysene, alt ok. Trubo gir noe olje som alle brukte turboer, alt ok. Girkasse girer kjempe fint og har ingen problemer med trimmingen.

e53 vil ha noe mer vedlikehold pga høyere vekt, og drift på fremhjulene. Men det er på ingen måte avskrekkende. Eneste jeg ville revurderte er 3,0i og automat. m54b30 er en helt nydelig motor, bare ikke i x5, synes jeg da. Det finnes forøvrig også x5 med manuell gir om du er over norm interessert i å skifte gir selv.

Jeg vet ikke hvilken prisklasse/modell du vurderer, men en med luftfjæring har helt overlegen fremkommelighet på vinteren om det betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At understelet på E46 er en evolusjon i forhold til E36 er jeg klar over. Jeg vet også at understelene på E38, E39 og E53 er nogenlunde den samme historien. Mitt poeng går mer i retning av at alle understelene er en konstruksjon med bærearmer, foringer, stag etc. Den relative slitasjen bør være nogenlunde den samme justert for bl.a en øket vekt (hvis det er tilfellet da?). Folk har fortalt at E38 er tung og at understelet derfor hurtig blir slitt. Tilsvarende med E39 og E53. E38 kom på markedet 5 år før E53 og man skulle tro at BMW dermed visste hva de gikk til. E39 kom på markedet 2 år etter E38. Spørsmålet er om det kan være andre ting utover vekten og tilfeldigheter som avgjør hvor lang tid understelet og drivverket holder?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt lyst på Tahoe, så prøvekjørte en sånn for en stund siden. Det er det verste marakkelet jeg har kjørt noen gang. Parkerte Audien, satte meg inn i Tahoen, og fyttigrisen for en sjokkopplevelse det var, ante ingenting om hvor hjulene var, svingte en kvart omdreining før noe skjedde, og bremser var fraværende. Tøffe syns jeg, og drar mye henger, men høyt forbruk og elendige å kjøre.

X5 har jeg kjørt noen ganger, prøvd 3.0d og 4.8is iallfall, og de kjører jo iallfall veldig bra. Det er primært 3.0ia jeg vurderer nå.

Har kjørt mye Tahoe selv (2000-2006) og synes ikke de er så værst jeg, er jo tross alt en ramme bil. Kan nok ikke på noen måte sammenliknes med europeiske biler, den er amerikansk tvers igjennom på godt og vondt :) Det posetive er at de er solide, sterke til tusen og deler er billig og med LPG gass så kjører man for 8 kr mila. Siste utgaven synes jeg er rå, har kjørt den også noen ganger og den er mange hakk bedre enn forgjenngern. Fortsatt amerikansk i kjøreegenskapene men overraskende europeisk i interiør og opplevd kvalitet, synd disse koster skjorta ennå :(

En kollega av meg har en pen 2003 X5 3,0i og han er strålende fornøyd med sin bil, skryter av firehjulstrekken også som visst nok var mye bedre enn X3en han hadde tidligere.

Da tror jeg kollegaen din har NULL peiling overhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...