eeduu Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 hei, jeg har en e46 2001 touring, og syns den bruker så mye disel. Så var det en kompis som sa jeg kunne chippe den for at den sku bruke mindre og bedre ytelse. Går det? Og er det vanskelig å gjøre selv, og dyrt? Jeg leitet etter andre innlegg om dette men fant ingenting. Takker for svar.
TM custom Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 Forbruket går en del ned med chip ja Plus Også på en turbo diesel så snakker vi 20-30% effektøkning de fleste er ganske lette og montere vis du kjøper fra f.eks. Bestchip så er det stort sett bare og plugge på en kontakt og det følger detaljert monteringsanvisning. Så vis du har litt teknisk insikt så går det som en lek selvom man ikke er bilkyndig http://www.bestchip.no/index.php?menuid=13&expand=1,11,13
2000Touring Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 Hva mener du er høyt dieselforbruk? Nå vet ikke jeg om du har en 136HK eller en 150HK versjon motor, i og med at du har 2001 mod. Men bilen min, som er en 320d 1999 136HK(gått 463.000km) bruker 0,55 på blandet kjøring, og det syntes ikke jeg er mye i det hele tatt. Dersom bilen din bruker veldig mye mer enn det så vil jeg tro det er noe galt. Finn heller ut av det først. I forhold til chip, box eller lignende tuning så stemmer det som TM... sier at man får mye krutt av det, så forbruket KAN gå ned. Men det er jo avhengig av hvordan du kjører også det da. Mere power er også potensielt høyere forbruk. Men ved normal kjøring vil nok forbruket gå ned.
jsjsev Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 Syns det er rart at man kan minske forbruket med Chipbox når egentlig alt den gjør er å gi mere diesel sånn at effekten økes. Hadde også 136hester i 5 serie som er tyngre bil, bruka 0.6l på mila, så hvis den bruker mye så ville sjekka andre ting først.
eeduu Skrevet September 6, 2012 Forfatter Skrevet September 6, 2012 Hva mener du er høyt dieselforbruk? Nå vet ikke jeg om du har en 136HK eller en 150HK versjon motor, i og med at du har 2001 mod. Men bilen min, som er en 320d 1999 136HK(gått 463.000km) bruker 0,55 på blandet kjøring, og det syntes ikke jeg er mye i det hele tatt.Dersom bilen din bruker veldig mye mer enn det så vil jeg tro det er noe galt. Finn heller ut av det først. I forhold til chip, box eller lignende tuning så stemmer det som TM... sier at man får mye krutt av det, så forbruket KAN gå ned. Men det er jo avhengig av hvordan du kjører også det da. Mere power er også potensielt høyere forbruk. Men ved normal kjøring vil nok forbruket gå ned. Hm, da er din bil bedre enn min Min har turbodisel og 135 hester, og bruker rundt 0,8 på milen med blandet kjøring (som oftest mer) :s hva kan være gale da? Og HVIS jeg sku chippet den, er det noe slitasje på bilen eller motoren som får den til å ryke fortere? Bilen er gått ca 240 000 km.
2000Touring Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Om den bruker 0,8 så mener jeg det er noe som er galt. Når jeg kjører på 0,55 er det alt fra hard kjøring til javn fart med cruise. Jeg har ALDRI fått den motoren til å bruke mer enn 0,75 - og det er på vinterstid med mye småkjøring med dieselvarmer i bruk store deler av tiden. Eneste jeg kommer på sånn umiddelbart er: Tett luftfilter og luftmassemåler. Men hvordan går bilen da? Går den som den skal eller er det dårlig effekt? Du kjører ikke med håndbrekket på? I forhold til slitasje, så tror jeg ikke det er noe å tenke på før du virkelig begynner å utnytte alt av power støtt og stadig - da vil det slites mer. Men ved rimelig normal kjøring tror jeg ikke at det er et problem.
CrZyWiz Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Forbruket går en del ned med chip ja Plus Også på en turbo diesel så snakker vi 20-30% effektøkning de fleste er ganske lette og montere vis du kjøper fra f.eks. Bestchip så er det stort sett bare og plugge på en kontakt og det følger detaljert monteringsanvisning. Så vis du har litt teknisk insikt så går det som en lek selvom man ikke er bilkyndig http://www.bestchip.no/index.php?menuid=13&expand=1,11,13 Tuning\jallabox er ikke "chiping"
Fekzen Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Jag ordnar riktig chipning av dessa dieselmotorer. Dvs jag programmerar om bilens egna ECU. Det går att få riktigt bra resultat på dessa. Jag driver med chiptuning i Sverige men gör många bilar i Norge också. Går bra skicka mig PM hvis du är intressert så kan jag berätta mer. Mvh// A.Fekzen
TM custom Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Forbruket går en del ned med chip ja Plus Også på en turbo diesel så snakker vi 20-30% effektøkning de fleste er ganske lette og montere vis du kjøper fra f.eks. Bestchip så er det stort sett bare og plugge på en kontakt og det følger detaljert monteringsanvisning. Så vis du har litt teknisk insikt så går det som en lek selvom man ikke er bilkyndig http://www.bestchip.no/index.php?menuid=13&expand=1,11,13 Tuning\jallabox er ikke "chiping" Ja jeg vet at en tunigboks ikke egentlig er chipping men nå har verden desverre utviklet seg i den retningen at ekte chipping blir for dyrt og blir presset ut av markete av tuningbokser som er mye billigere og som ola nordmann kan montere selv. Og siden fabrikantene og distributørene av tuningbokser velger og selge det under navnet "chip" så blir chip gradvis samfunnets oppfattelse av en tuningboks Det som fekzen tilbyr over her er jo det beste alternativet men det beste er jo som oftest det dyreste
Jealous_much Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Forbruket går en del ned med chip ja Plus Også på en turbo diesel så snakker vi 20-30% effektøkning de fleste er ganske lette og montere vis du kjøper fra f.eks. Bestchip så er det stort sett bare og plugge på en kontakt og det følger detaljert monteringsanvisning. Så vis du har litt teknisk insikt så går det som en lek selvom man ikke er bilkyndig http://www.bestchip.no/index.php?menuid=13&expand=1,11,13 Tuning\jallabox er ikke "chiping" Er litt "jalla" ja, men du får en ganske OK effektøkning til en billig penge. Og det at du får lett turbo/dieselpumpe havari er også tull. Jeg har nå kjørt 120.000km me "jalla boks" uten noe problemer. Skiftet nylig thermostat der jeg hadde luftinntak til turbo osv av, kjente på turbo 0-slark. (e46 320D)
eeduu Skrevet September 6, 2012 Forfatter Skrevet September 6, 2012 Om den bruker 0,8 så mener jeg det er noe som er galt. Når jeg kjører på 0,55 er det alt fra hard kjøring til javn fart med cruise. Jeg har ALDRI fått den motoren til å bruke mer enn 0,75 - og det er på vinterstid med mye småkjøring med dieselvarmer i bruk store deler av tiden.Eneste jeg kommer på sånn umiddelbart er: Tett luftfilter og luftmassemåler. Men hvordan går bilen da? Går den som den skal eller er det dårlig effekt? Du kjører ikke med håndbrekket på? I forhold til slitasje, så tror jeg ikke det er noe å tenke på før du virkelig begynner å utnytte alt av power støtt og stadig - da vil det slites mer. Men ved rimelig normal kjøring tror jeg ikke at det er et problem. Heh, håper nå den går som den skal, har ikkje kjørt noen andre enn min så vet ikkje... håndbrekke funker like bra som om du sku holdt igjenn med hendene så tviler den står på i så fal så ska jo bilen si ifra..? Er ikkje så lenge siden jeg såg på luft filteret og det såg nå greit ut :s hvordan vet jeg om luftmasse måleren virker?
eeduu Skrevet September 6, 2012 Forfatter Skrevet September 6, 2012 Forbruket går en del ned med chip ja Plus Også på en turbo diesel så snakker vi 20-30% effektøkning de fleste er ganske lette og montere vis du kjøper fra f.eks. Bestchip så er det stort sett bare og plugge på en kontakt og det følger detaljert monteringsanvisning. Så vis du har litt teknisk insikt så går det som en lek selvom man ikke er bilkyndig http://www.bestchip.no/index.php?menuid=13&expand=1,11,13 ser de koster 2500, ikkje det at jeg syns det var mye, men hvordan er kvaliteten på de som selges på ebay? (Kjøper sikkert den dyre uansett)
onwheels Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 ESS tuning reprogrammerte min 330d for en billigre penge enn hva en jallaboks koster. Og jallaboks har vel ikke noen annen funksjon enn å pøse på med diesel ? Høres ut som et møkkaprodukt spørr du meg...Forøvrig går min 330d på 0,52 på vanlig kjøring..
SpiXi Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 jeg hadde en e46 320 136 hester disel. kjøpte chip til den. den gikk litt bedre og brukte litt mindre. min erfaring er at det ikke hjelper så mye som de som selger det skryter av. har den enda hvis du er int bilen er solgt så den bare ligger og støver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå