Tore Diesel Skrevet September 8, 2012 Share Skrevet September 8, 2012 Både med tanke på bredde og høyde! Lurer på om jeg skal gå til anskaffelse av dekk til 18" orginalfelger, eller kjøpe komplette 17" hjul! Del gjerne deres erfaringer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SN_Performance Skrevet September 13, 2012 Share Skrevet September 13, 2012 Dette lurer jeg også på. Har de orginale 18" Mtech felgene jeg tenkte å bruke til vinterdekk. Piggfritt for våte bergens veier for min del Nettbutikker eller kompis priser er å foretrekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet September 13, 2012 Share Skrevet September 13, 2012 Jeg kjører originale 225/55-16 på min. Synes den flyter vel bra i suppa og vil i allefall ikke ha noe bredere. F.o.m. 18" felger er vel alt under 235-bredde vanskelig. Du mister også mye komfort om du ikke kjører på nystriglet veibane. Om 17" er et alternativ ville jeg valgt 225/50-17. Ikke veldig kurrant dimensjon kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet September 13, 2012 Forfatter Share Skrevet September 13, 2012 Takker for svar! Dere er begge inne på noe her! Klarer liksom ikke helt å bestemme meg, men vet at 225 er mer enn bredt nok med tanke på sørpeføre.. Er jo ikke akkurat plaget med nydelig tørt vintervær her i distriktet! Spørs om jeg må prøve å finne meg noen brukte 17" felger, og satse på 225/50-17, selv om det ikke er flust av brukte felger til salgs som passer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet September 13, 2012 Share Skrevet September 13, 2012 225 er ingen som helst problem på noe som helst føre, Tore.. Jeg kjørte 225.45.17 på E91`n i fjor vinter, med flett nye testvinner-piggdekk fra Continental.. ALDRI kjørt på vinter med bedre grep! Samme hva slags føre. Henta bilen i Molde etter detailing i starten av april. Ca 20-30cm snø/slaps hele turen omtrent til Furset-fjellet.. Ikke noe problem å kjøre med den bredden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Har du prøvd med smalere dekk da? Jeg kjørte E39 med 205/-65-15. Foruten at den ble litt "svømmende" i oppførsel på tørr asfalt så var det helt suverent under alle andre forhold. Kanonbra grep på snø/is og i sørpe får den mye bedre kontakt med underlaget. E61 er i praksis samme bilen bare i mer moderne innpakning. Et annet pluss er at rullemotstanden er vesentlig lavere. Merker markant forskjell i forbruk på min E46 når jeg gårover fra 215/45-17 på sommer til 195/65-15 på vinter. Går ned fra 0.7 til 0.6 på langkjøring. Merket det samme på min forrige E39 når jeg gikk fra 235 sommer til 205 vinter. Noen andre momenter; større felger medfører mer vekt, noe som påvirker akselerasjon og retardasjon negativt. Det gjør tilfører også mer uavfjæret vekt og bilen fjærer dårligere. Det gir mer dekkstøy og romling. Det gir økt slitasje på hjuloppheng. Og det er som regel mye dyrere. Jeg er nok ikke er som folk flest på dette forumet. Foretrekker originale biler og moderate dekkdimensjoner... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Hehe, om det var meg du siktet til så har jeg prøvd andre og smalere dekk ja. Og er helt enig i det du sier. Mitt poeng var bare at det ikke byr på særlig store problemer, og at det faktisk ikke er umulig å "skli" rundt i en slik dimensjon på vinters tid, men samtidig ha godt grep og fine kjøreforhold tross for dekkbredden. 225.45.17 er jo orginal dekkdimensjon foran på f.eks E91, og de har 255.40.17 bak. Jeg valgte forstnevnte rundt om, og synes et fungerte greit. Bra at det finnes slike folk enda også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Jeg opplevde 245/40-18 Nokian Hakkapelita RSi som vesentlig bedre i alle disipliner enn samme dekk i 225/55-16. Jeg vurderer denne vinteren å gå til anskaffelse av 235/35-19 i Nokian Hakkapelita R.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 I sørpe-føre vil det alltid være smalest mulig dekk som er best. Og jo tyngre bil du har, jo breiere dekk kan du satse på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skiern Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Jeg har samme utfordring som Tore, da jeg har planer om nye sommerhjul til neste år og har planer om å bruke de originale 18" som vinterfelger. Har kjørt med 225/40-18 på E46 og 235/45-17 på E39 på vinterføre tidligere, og begge deler fungerte greit. Har selvfølgelig mye å si på kvaliteten på dekka også. 225 evt. 235 bør vel gå greit på 8,5" felg uten for mye strekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet September 15, 2012 Forfatter Share Skrevet September 15, 2012 Jeg har samme utfordring som Tore, da jeg har planer om nye sommerhjul til neste år og har planer om å bruke de originale 18" som vinterfelger. Har kjørt med 225/40-18 på E46 og 235/45-17 på E39 på vinterføre tidligere, og begge deler fungerte greit. Har selvfølgelig mye å si på kvaliteten på dekka også. 225 evt. 235 bør vel gå greit på 8,5" felg uten for mye strekk? Godt å høre at vi er 2 i samme båt da! Har kjørt på 225/40-18 på min ex Alpina D3 jeg også, og det fungerte bra. Er samtidig litt redd for å gå helt opp på 245 bredde på vinterhjul, men blir litt beroliget av å høre at det fungerer bra for andre. Er ikke ute etter å få dekkstrekk på vinterhjula jeg heller, men 225/40-18 burde da gå greit på 8,5" felg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet September 15, 2012 Share Skrevet September 15, 2012 Du kan få disse uten dekk for 4500,- Orginale bmw felger.. Blir stilig på e61:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Oktober 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2012 Da blir det prøvd 245/40-18 piggfritt på orginale felger! Hvertfall til det viser seg at det ikke funker! NB! Synes ikke det var spesielt festlig å få vrengt av Runflat dekka som stod på felgene fra før! Dekksidene var harde som betong! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Oktober 23, 2012 Share Skrevet Oktober 23, 2012 Lykke til. Har kjørt både E61 og F11 på ordentlig innenlands vinterføre med harde, snødekte veier og da er min erfaring at f.eks. Nokian Hakka R i 245/40-18 er ubrukelig sammenlignet med samme dekk, bare redusert til 225 bredde. I Molde er det kanskje ikke så kritisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Oktober 23, 2012 Share Skrevet Oktober 23, 2012 Da blir det prøvd 245/40-18 piggfritt på orginale felger! Hvertfall til det viser seg at det ikke funker! NB! Synes ikke det var spesielt festlig å få vrengt av Runflat dekka som stod på felgene fra før! Dekksidene var harde som betong! Tips til å få de av? Prøvde litt istand, men fikk de ikke av Både fjoråret og vinteren som kommer har jeg 225/45-17 conti på m3. Nydelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå