Gå til innhold

Må man ha run flat dekk på run flat felg

roffen2
 Share

Anbefalte innlegg

OK, newbie-spørsmål:

Er det nødvendig å ha run-flat dekk på run-flat felger?

Og stemmer det fortsatt at rft dekk både støyer og sporer mer enn de tradisjonelle dekkene?

Har lyst på større felger (19") på F11'en, og synes originalfelgene til BMW er de fineste. Men typen felg jeg tenker på er for rft. Har vel ikke hørt så mye bra om rft-dekk, så jeg tar risikoen med å bli stående dersom jeg punkterer (kan jo bare ha med en sånn nødboks..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærte å at run flat dekk er det verste søppel som noen gang har blit produsert.

en føler at en kjøre radio bil i et tivoli når en har dette dritten på bilen.

Kastet sjøl 2 nesten helt nye når jeg fik bilen.

Hadde jeg kjøpt ny bil med run flat ville jeg ha levert bilen tilbake å krevd at de fikset problemet med støy/sporing (nye dekk) på garanti siden det etter min mening er direkte livsfarlig å kjøre med dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd...

Jeg har selv en F11 med originale M-sport felger og rft, synes egentlig ikke at de sporer så mye, kanskje litt dersom man kjører på slitt asfalt. Vi må huske at disse rft dekkene egentlig er bygget/laget for å bruke på motorveien i Tyskland, det er noe merkelig at BMW Importøren har akseptert disse dekkene som skal primært brukes i Norge. Men støy og urundhet (når bilen har vært parkert en stund) er et problem, har bestemt meg for å bytte til vanlige dekke når disse er gått ut på dato.

Trur ikke forhandler er villig til å sponse nytt sett med dekk, har kjøpt mange nye biler og sommerdekk valg har alltid vært et kranglingsmoment hos meg.

Må følge med denne tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut bilene med kun vinterdekk og kjøp sommerhjula løst.

Legg en flaske lappeskum eller kjøp evt.ett punkteringssett hos BMW og legg baki.

Bilprodusentene sparer million-beløp hvert år ved å bruke rft istedenfor reservehjul.

Husker E65 med sportpakke kom med 20"felg og michelin 245/40R20 som reservehjul i Tyskland,mye penger spart her!!

Rft er greie mens de er helt nye,men merker jo snart hvorfor de er ubrukelige.

Men:hvor ofte har du punktert,egentlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg et originalt reservehjul hos BMW i danmark da jeg fik utført service på min nu for en goe måned siden. Dette er avtypen sykkel hjul som kun skal brukes i fart opp til 80km tror jeg det var, men det kom komplett med jekk/verktøy å paser ret ned i brønnen bak. Disse lappe løsninger har jeg lite tro på. Men skal innrømme at jeg kun har punktert en gang i livet(er 43) å den ene gangen var det kona som kjørete et spiker i dekket på en bygge plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke noe som heter "felg for run flat dekk". OK, da lærte jeg noe i kveld også. :-)
Etter det jeg har hørt så kan man ha vanlige dekk på RFT-felger (har dette selv), men ikke RFT-dekk på vanlige felger, så det tilsier jo noe forskjell.

Holder meg til NAF-medlemskapet om et dekk skulle bli flatt.

Du kan ha vanlige dekk istedet for RFT på orginal felgene.

Felger som kan ha RFT er merket med EH2 eller EH2+.

Jeg har kjørt bil i 30-35 år --- har aldri punktert --- er villig til å kjøre uten reservehjul og "lappesaker".

:-)

Men er det noen som har prøvd å ta ut "ringen" inne i felgen og kjørt uten?

Hva mener du med ringen inne i felgen. RFT dekk har ikke noe ekstra inne dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke noe som heter "felg for run flat dekk". OK, da lærte jeg noe i kveld også. :-)
Etter det jeg har hørt så kan man ha vanlige dekk på RFT-felger (har dette selv), men ikke RFT-dekk på vanlige felger, så det tilsier jo noe forskjell.

Holder meg til NAF-medlemskapet om et dekk skulle bli flatt.

Du kan ha vanlige dekk istedet for RFT på orginal felgene.

Felger som kan ha RFT er merket med EH2 eller EH2+.

Jeg har kjørt bil i 30-35 år --- har aldri punktert --- er villig til å kjøre uten reservehjul og "lappesaker".

:-)

Men er det noen som har prøvd å ta ut "ringen" inne i felgen og kjørt uten?

Hva mener du med ringen inne i felgen. RFT dekk har ikke noe ekstra inne dekket.

Jeg trudde det var en ring inne i selve dekket som gjorde det umulig å kolapse når du mister dekktrykket. Se denne filmen forklarer dette med noe stivere dekkside.

http://www.youtube.com/watch?v=cZ7mbd7hWLg

http://www.youtube.com/watch?feature=en ... G42B4&NR=1

eller slik

85ukm6ry72jccvnzetoz_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...