Gå til innhold

Prøvekjørte drømmebilen 850i


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36907681

Da jeg fant denne på Finn vurderte jeg å bytte bil, 850i med man. gir.

Dette har vært drømmebilen min i 15 år så denne måtte bare studeres, men virkelighet og drøm er ikke alltid det samme. Jeg hadde aldri før kjørt en 850i så forventningene var skyhøye etter 15 års drøm. Utvendig var den strøken da den var hellakkert for et par år siden etter at en traktor rygget på den,det eneste var en sprekk i høyre baklys, Men innvendig var det en del å sette fingeren på, bl.a et lite hull i førersettet, hull i skinn på girspak og teleskoprattet lot seg ikke bevege. Et dårlig interiør viser nesten alltid hvordan resten av bilen er, også i dette tilfellet. Den hadde hatt servicer men har nok ikke blitt behandlet pent. Motoren gikk litt ujevnt, ved å lytte på eksosen hørte jeg at venstre syl,rekke gikk ujevnt mens den høyre gikk fint, det var også en del ventillyder som jeg ikke likte. Bestemte meg selvsagt for at denne bilen ville jeg ikke ha siden rep.kostnader på dem kan være astronomiske, men tok likevel en prøvetur. Jeg ble veldig skuffet, hadde så store forventninger, og trodde ikke en bil med slik nybilpris kunne føles så gammel. Føltes tung og mye mindre sportslig enn jeg trodde, gikk dårlig også men det kom nok av at motoren ikke var som den skulle, Under denne prøveturen ble jeg enda mer glad i min Z3 og dens styrerespons og bestemte meg for at den ikke blir byttet ut de neste par årene, det var en drøm å sette seg inn i den og kjenne styreresponsen når jeg kjørte hjem. Ved et senere bytte må det kanskje bli nye Z4 med 3 liter eller 645i , men det blir en stund til. Selv om det ble bomtur til Sandnes var det godt å få prøvekjøre, har fått litt mer ro i sjela nå som drømmen ble knust :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kjørt denne 15år tidligere hadde nok ting vert litt annerledes :) Men så kommer det helt an på forventningen til en så gammel bil også,du hadde nok litt for store hehe.Men nå er den drømmen stengt,så da er det bare å lage en ny å Z4 er nok rimelig morro bil å kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å sammenligne en stor, tung GT-bil med en liten, lett sportsbil, hehe.. :)

Selv kjører jeg MX5 til daglig og det blir jo noe ala Z-bilene, liten og lett bil med god respons hva styring og kjøreegenskaper gjelder. Det er ikke så stor motor og den går ikke så godt rett frem, men den er overlegen det meste annet i svingene. Bilen har lavt tyngdepunkt, vektfordelingen er bra, motoren turtallsvillig, girene korte og man sitter veldig nært bakken, det gjør den morsom å kjøre og man trenger ikke å ha 200km/t+ for å ha det gøy. Andre fordeler er lavt drivstofforbruk, driftsikkerhet og billige deler/vedlikehold, en stor (tung) bil med "stor" motor gir ikke samme kjørefølelsen og vil antakelig koste mer å holde vedlike. 850Ci går godt men de river ikke skinnet av pølsa, motor og drivverk er konstruert for å tilbakelegge lengre distanser komfortabelt i høye hastigheter og på et lavt turtall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spesielle folk der ute, når du velger bil etter styrerespons og klager på rift i girspakbelgene f.eks, haha :roll:

??????????? Jeg syns faktisk det er du som er rar. :lol:

Det var ikke i belgen men selve kulen det var stor rift, dette er ikke normal slitasje og ingen som er glad i bilen sin vil la interiøret komme i en sånn forfatning som dette. Det er ikke girkulen som er problemet for den kan byttes, det er som nevnt ingen bilentusiast som lar bilen bli slik, dette sier mye om eieren og resten av bilen og det var også hull i førersetet. Du kan se girspaken på bildet i annonsen.

Trodde de fleste BMW frelste likte styrerespons, men du vet kanskje ikke helt hva det er?

Om jeg kjenner noen som skal selge noe gammelt skrap med herjet interiør skal jeg ta kontakt med deg, det er tydeligvis noe for deg :wink:

Det skal også sies at jeg som bileier i 32 år aldri har kjøpt en bil det har oppstått problemer med, grunnen er at jeg nettopp bryr meg om sånne ting som interiør , det er en helt klar indikasjon på om eieren er en jævla slarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spesielle folk der ute, når du velger bil etter styrerespons og klager på rift i girspakbelgene f.eks, haha :roll:

??????????? Jeg syns faktisk det er du som er rar. :lol:

Det var ikke i belgen men selve kulen det var stor rift, dette er ikke normal slitasje og ingen som er glad i bilen sin vil la interiøret komme i en sånn forfatning som dette. Det er ikke girkulen som er problemet for den kan byttes, det er som nevnt ingen bilentusiast som lar bilen bli slik, dette sier mye om eieren og resten av bilen og det var også hull i førersetet. Du kan se girspaken på bildet i annonsen.

Trodde de fleste BMW frelste likte styrerespons, men du vet kanskje ikke helt hva det er?

Om jeg kjenner noen som skal selge noe gammelt skrap med herjet interiør skal jeg ta kontakt med deg, det er tydeligvis noe for deg :wink:

Det skal også sies at jeg som bileier i 32 år aldri har kjøpt en bil det har oppstått problemer med, grunnen er at jeg nettopp bryr meg om sånne ting som interiør , det er en helt klar indikasjon på om eieren er en jævla slarv.

Det kan du gjerne gjøre, for jeg klarer å bytte girspak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fantatisk naivt å tro at en over 20 år gammel bil skal være feilfri, uansett hvor strøken den måtte se ut.

Etter at bilen har blitt kjørt med så lenge, er det helt naturlig at det vil forekomme slitase på interiøret, og det har absolutt ingenting å si på hvordan resten av bilen er, for den er slitt der også selvfølgelig, i likhet med absolutt alle biler som ikke er nylig totalrestaurerte.

Ellers så avslutter jeg mitt engasjement i tråden med å ønske trådstarter lykke til med letingen etter biler med byttet girspak og ihjeljustert styresnekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er skummelt med å ha en drømme bil i mange år også viser det seg at bilen ikke står til forventningene, bilen i annonsen ser jo strøken ut ved første øyekast men skinnet bedrar tydligvis. Men det er klart at 20 år på Norske veier setter sine spor selv i en gammal BMW, og uten tilstrekkelig vedlikehold så blir ikke saken bedre :(

Problemet med E31 er at bilen er så tung, så understellsdeler som foringer og bærearmer slites relativt fort opå disse bilene og da blir de "slappe" å kjøre. Disse bilene er også laget for å ta seg raskt og komfortabelt fram på kontinentets motorveier og man kan ikke forvente skarpe kjøreegenskaper som en Z modell, noe som også er logisk med tanke på at denne er basert på E32 7-serie (tror jeg det var)

Har selv kjørt 850I og jeg sitter igjen med inntrykket som de fleste her, en tung og behagelig cruiser med herlig sen80talls BMW design og en flott motor. Da disse var nye så var også kravene til en GT litt annerledes i dag, derfor så kan den heller ikke sammenliknes med dagens GT biler.

Mye spesielle folk der ute, når du velger bil etter styrerespons og klager på rift i girspakbelgene f.eks, haha :roll:

Mye spesielle folk ja, jeg vet om en her inne som heller ville hatt en Volvo 240 med 1000 hester i stede for en nyere BMW M5 :roll: Kjenner du deg igjen? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...