Hpi Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Hei! Har en 2000 E39 530Dat med Servotronic og hvor det lekker olje ut fra belgene på tannstanga og det har det gjort siden jeg kjøpte bilen (3 år) Tenkte jeg skulle få skifta denne tannstanga nå. Har vel fylt ca 5 DL servoolje på 3 år. Men så til spørsmålet; hvordan merkes det på bilen når en kjører med en lekk tannstang? Har en merkelig slags sporing som kommer periodevis og som på en måte drar bilen ut av kurs uten at det merkes bevegelse i rattet slik det gjør med vanlig sporing med brede dekk. Har hatt bilen inne flere ganger og har skifta alt som er av foringer og stag i hjuloppheng og tatt 4-hjulskontroll og har også skifta alle 4 støtdempere. Igår merket jeg også at rattet for første gang "hang" litt i en sving typisk slik som det gjør når rattakselkryss er kaputt eller tørt. Kan være veldig lite olje på servo men jeg tviler. Etter mye grubling sitter jeg igjen med 2 potensielle kilder; Har utslitte framdekk (2mm) Yokohama Advan Sport som også har en litt firkanta profil og en tannstang som er ødelagt og har lekket olje i mer enn 3 år. Noen som har noen formening om noe av dette kan gjøre at bilen stikker av? Ser når jeg søker at det nevnes ting i hjuloppheng som årsak men som sagt så er det kontrollert flere ganger og det er ikke flere deler å skifte der.
D.Toft Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 om hjulstilling er bra, og rattet henger igjen, så er det tannstangen.
Hpi Skrevet September 16, 2012 Forfatter Skrevet September 16, 2012 Takk for svar. Den hang på rattet 1 gang i en sving igår, har ikke kjent det verken før eller senere. Men tannstang har lekket olje i mer enn 3 år så den er garantert kaputt. Men det at bilen plutselig stikker til ei side, det er jo på en måte sporing men uten at det napper i rattet kan det ha noe sammenheng med enten kaputt tannstang eller utslitte framdekk? Har ikke brydd meg meg å bytte tannstang før fordi jeg ikke har merka noe til lekkasjen men alt har vel ei grense
Alpejohn Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Min E39 (med standard tannstang) var slik før, altså at den kunne styre ut av kurs selv uten at man kjente det i rattet, etter jeg bytta alle kuler og slikt i forstilling er dette problemet borte. (Har 235/40-18" dekk). Gamlingen har også servotronic på sin, han mener hans er litt utslitt på midt stille, og at han kan svinge noen mm. på rattet (i senter) uten at bilen reagerer, du kan kjenne at der er slark. Men hans lekker ikke vel og merke. Det at din lekker tyder jo vertfall på at tettningene er utslitt, noe som kanskje kommer av at den er utslitt og drar og sliter i tettningene når den "slarker"? (Bare en tanke). Men vil tro den er utslitt ja Har du sjekket overhalt i tyskland? Mange til ok pris der
Hpi Skrevet September 16, 2012 Forfatter Skrevet September 16, 2012 Hei! Takk for svar. Jeg har samme dekkdimensjon som du har. Tenkte å bytte framdekka denne uka for jeg har utslitte Yokohama framme og nesten nye Nokian Z G2 bak så tenkte å få Nokian framme også så er det ihvertfall iorden. Det skjer når jeg kjører rett fram altså med ratt i senter likt som din fars bil så det høres ut som e riktig teori at slarken er noen mm ut fra senter hos meg ogå ja. Kan ikke huske at det har skjedd når jeg har kjørt i svinger. Hadde meg en tur fra Haugesund til Stockholm i sommer og først traktorveien over Haukeli som ikke bedrer seg før etter Notodden og så motorvei rett fram gjennom de svenske skoger fra Østfold til Stockholm så var jeg rimelig lei av å sitte å pinnholde i rattet Kjørte samme turen i fjor sommer men da var det en fornøyelse fordi bilen var iorden så jeg må få skikk på dette, dette er jo landeveisbiler men da må de jo virke Skal følge rådet ditt og sjekke Ebay.de når jeg skal handle ny tannstang.
Alpejohn Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Ja utrolig irriterende når bilen skifter retning av seg selv! Føles veldig godt med meg nå, nå drar den i rattet om den vil en annen vei Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hpi Skrevet September 26, 2012 Forfatter Skrevet September 26, 2012 Ja da har jeg fått på nye Nokian Hakka Z framme på bilen og den er da 100% friskmeldt igjen. Helt utrolig hva de utslitte framdekkene hadde å bety for hele kjøreopplevelsen. Har nå Nokian Z G2 265/35-18 bak med 3.0 i lufttrykk og Nokian Hakka Z framme 235/40-18 med 2.8 i lufttrykk. Kan det være at stuket blir feil med nye bakdekk og utslitte framdekk? At de få mm har noe å si? Hadde en følelse av at jeg hadde noe foringer etc som ikke var bra i bakstilling men til og med de symptomene forsvant nå med nye framdekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå