Gå til innhold

Bmw 635CSI helårsbil?


BMW-SofuZ
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Som emne sier, vurderer jeg å kjøpe en 635CSI. Men, er dette en bil som er grei som helårsbil, eller ruster de som bare juling? Og eventuelt, vil en tectyl/oljebehandling sette en stopper for rusten eller vil det ruste uansett?

Har ikke så lyst å ødelegge en slik fin bil på vinteren, men har desverre ikke anledning til å ha to biler.

Så lurte jeg også på forbruk å delpriser til denne bilen. Sluker de vanvittig mye drivstoff, eller er de sånn noenlunde ok? Og delprisene, er de astronomisk høye, eller er de overkommelige?

Her ble det mange spørsmål, men håper noen har tid til å svare. Er ganske sugen på "ny" bil med litt motor nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte min E24 som "daily driver" i et helt år, ingen problem. Tektylerte den før vinteren, og passet på å spyle den godt under regelmessig, gjerne flere ganger ila uka, alt etter hvor mye salt som ble brukt. Tok av hjulbuelistene i vår, og forutenom en blemme med overflaterust, så var det pent. Det betyr mye at biler blir tektylert og oljet, og at det fylles på før hver sesong.

Deler er ikke noe dyrere enn andre BMWer, og de er enda i sortimentet til både Bavaria og Jæger, samt GS, Koed og Schmiedmann. Du deler og mye deler med E28 og 7-serien fra samme tidsera som eier av en E24, så det hjelper på.

Når det gjelder forbruk, så er det foten som rår. Det jeg derimot merket er at de ukene jeg jobbet så jeg stod og stanget i kø brukte jeg betydelig mer bensin enn de ukene jeg var praktisk talt alene på veien og kunne kjøre i mitt eget tempo. Beregn 1-1,3l på mila i by, mer i rush trafikk. Langkjøring er fin fint, med rundt 0,9 ved cruising i jevn hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøken er ett vidt begrep, det kommer helt ann på øyet som ser.. :)

Det er ikke noe problem å kjøre E24 hele året men som andre sier så bør de tas vare på, det ruster mer på vinteren enn det gjør på sommeren og det hjelper ikke å kline på anti-rust ditt og anti-rust datt når det allerede har begynt å ruste, for da fortsetter det bare å ruste under all gugga. Det er vel så viktig å vaske med jevne mellomrom og få spylt godt i hjulhusene og under så ikke saltet får ligge å godgjøre seg (gjelder biler generelt) som det er med understellsbehandling. Karosserideler er som kjent dyre til E24, en dør er f.eks 10 000kr, en forskjerm 5-7000kr, bakskjerm litt mer, osv.. Så kommer lakkering i tillegg, men det er jo ikke en kostnad dersom du mester bilen/føret bra. Vanlige slitedeler er ikke dyrere enn til andre BMW'r og bilene er enkle å skru på.

Bensinforbruket kommer veldig ann på kjørestil og hvor du kjører men du må regne med rundt literen på mila, daffer du kun rundt i byen og lignende er ikke 1,5 liter usannsynlig. Når jeg kjørte 745 til daglig brukte jeg i snitt 1,8 liter på mila, da for det meste by/blandet kjøring og tung gassfot, senere kjøpte jeg meg billig bruksbil som med samme kjørestil brukte kun 0,8 liter pr. mil (altså en hel liter mindre på mila!). Når jeg regnet på hva jeg sparte i bensinpenger på dette iløpet av et år så var det snakk om nærmere 20 000kr, ergo.. bruksbilen "betaler seg selv" og man slipper å bruke hobbybilen til og fra jobb, på vinteren osv. Da kan man heller bruke den når man føler for å ta meg en tur med den og resten av tiden la den stå trygt parkert. Det er faktisk mye triveligere å ta seg en tur med hobbybilen sin en sjelden gang iblant enn å bruke den til og fra jobb +++ hver dag.. ;)

Personlig syns jeg det er for galt å bruke en pen E24 på vinteren..

Men er snakk om ett slitent eksemplar så blir det jo såklart litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte min E24 som "daily driver" i et helt år, ingen problem. Tektylerte den før vinteren, og passet på å spyle den godt under regelmessig, gjerne flere ganger ila uka, alt etter hvor mye salt som ble brukt. Tok av hjulbuelistene i vår, og forutenom en blemme med overflaterust, så var det pent. Det betyr mye at biler blir tektylert og oljet, og at det fylles på før hver sesong.

Deler er ikke noe dyrere enn andre BMWer, og de er enda i sortimentet til både Bavaria og Jæger, samt GS, Koed og Schmiedmann. Du deler og mye deler med E28 og 7-serien fra samme tidsera som eier av en E24, så det hjelper på.

Når det gjelder forbruk, så er det foten som rår. Det jeg derimot merket er at de ukene jeg jobbet så jeg stod og stanget i kø brukte jeg betydelig mer bensin enn de ukene jeg var praktisk talt alene på veien og kunne kjøre i mitt eget tempo. Beregn 1-1,3l på mila i by, mer i rush trafikk. Langkjøring er fin fint, med rundt 0,9 ved cruising i jevn hastighet.

Det forbruket kan man jo leve med :) Min 318is bruker rett i underkant av literen på mila, målt for gjennomsnitt i løpet av en helt full tank på stort sett lokalkjøring. Måler da med tripteller og regner ut ettersom hvor mange liter jeg fyller under neste fylling.

Bruker vel 0,7 - 0,8 på langkjøring. Kristiansand - Hovden.

Så da er det kansje ikke så ille som folk skal ha det til anngående rust? Så lenge man vasker minst ei gang i uka og oljebehandler før hver vinter. Hørte noe snakk om at lakken på biler var så dårlig på 80 tallet pga en del regelverk om løsemidler som dukket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøken er ett vidt begrep, det kommer helt ann på øyet som ser.. :)

Det er ikke noe problem å kjøre E24 hele året men som andre sier så bør de tas vare på, det ruster mer på vinteren enn det gjør på sommeren og det hjelper ikke å kline på anti-rust ditt og anti-rust datt når det allerede har begynt å ruste, for da fortsetter det bare å ruste under all gugga. Det er vel så viktig å vaske med jevne mellomrom og få spylt godt i hjulhusene og under så ikke saltet får ligge å godgjøre seg (gjelder biler generelt) som det er med understellsbehandling. Karosserideler er som kjent dyre til E24, en dør er f.eks 10 000kr, en forskjerm 5-7000kr, bakskjerm litt mer, osv.. Så kommer lakkering i tillegg, men det er jo ikke en kostnad dersom du mester bilen/føret bra. Vanlige slitedeler er ikke dyrere enn til andre BMW'r og bilene er enkle å skru på.

Bensinforbruket kommer veldig ann på kjørestil og hvor du kjører men du må regne med rundt literen på mila, daffer du kun rundt i byen og lignende er ikke 1,5 liter usannsynlig. Når jeg kjørte 745 til daglig brukte jeg i snitt 1,8 liter på mila, da for det meste by/blandet kjøring og tung gassfot, senere kjøpte jeg meg billig bruksbil som med samme kjørestil brukte kun 0,8 liter pr. mil (altså en hel liter mindre på mila!). Når jeg regnet på hva jeg sparte i bensinpenger på dette iløpet av et år så var det snakk om nærmere 20 000kr, ergo.. bruksbilen "betaler seg selv" og man slipper å bruke hobbybilen til og fra jobb, på vinteren osv. Da kan man heller bruke den når man føler for å ta meg en tur med den og resten av tiden la den stå trygt parkert. Det er faktisk mye triveligere å ta seg en tur med hobbybilen sin en sjelden gang iblant enn å bruke den til og fra jobb +++ hver dag.. ;)

Personlig syns jeg det er for galt å bruke en pen E24 på vinteren..

Men er snakk om ett slitent eksemplar så blir det jo såklart litt annerledes.

Kjempeflott å få tilbakemeldinger av folk som eier slike biler selv.

Grunnen til at jeg tenkte på akkurat denne bilen var at jeg ikke vil suse rundt i et istykkerkjørt vrak av en E36-325 som har hatt ørten ungdommer som eiere før meg, og som detter i frahverandre bare man ser stygt på den.

Jeg ser her i svaret ditt at det KAN bli dyrt og det KAN bli ålreit, så jeg tror jeg skal tenke godt gjennom dette før jeg kjøper.

Det er sannelig ikke lett å finne seg helårsbil når man har krav til baktrekk, manuell, stor motor (helst 6syl) og ålreite driftskostnader :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte min E24 som "daily driver" i et helt år, ingen problem. Tektylerte den før vinteren, og passet på å spyle den godt under regelmessig, gjerne flere ganger ila uka, alt etter hvor mye salt som ble brukt. Tok av hjulbuelistene i vår, og forutenom en blemme med overflaterust, så var det pent. Det betyr mye at biler blir tektylert og oljet, og at det fylles på før hver sesong.

Deler er ikke noe dyrere enn andre BMWer, og de er enda i sortimentet til både Bavaria og Jæger, samt GS, Koed og Schmiedmann. Du deler og mye deler med E28 og 7-serien fra samme tidsera som eier av en E24, så det hjelper på.

Når det gjelder forbruk, så er det foten som rår. Det jeg derimot merket er at de ukene jeg jobbet så jeg stod og stanget i kø brukte jeg betydelig mer bensin enn de ukene jeg var praktisk talt alene på veien og kunne kjøre i mitt eget tempo. Beregn 1-1,3l på mila i by, mer i rush trafikk. Langkjøring er fin fint, med rundt 0,9 ved cruising i jevn hastighet.

Det forbruket kan man jo leve med :) Min 318is bruker rett i underkant av literen på mila, målt for gjennomsnitt i løpet av en helt full tank på stort sett lokalkjøring. Måler da med tripteller og regner ut ettersom hvor mange liter jeg fyller under neste fylling.

Bruker vel 0,7 - 0,8 på langkjøring. Kristiansand - Hovden.

Så da er det kansje ikke så ille som folk skal ha det til anngående rust? Så lenge man vasker minst ei gang i uka og oljebehandler før hver vinter. Hørte noe snakk om at lakken på biler var så dårlig på 80 tallet pga en del regelverk om løsemidler som dukket opp?

Nåja, var kanskje litt vel optimistisk på forbruket, ikke 1-1,3, men jeg målte 1,3 på bykjøring til og fra jobb i vanlig hastighet. Så, 1,3 +/-

Ang. lakk - jeg vet ikke, men ser på min at de har ikke vært gjerrige på lakken, og har god dekningsgrad på de forskjellige karosseridelene.

Som Moe sier, det er ikke vits i å tektylere en bil som allerede ruster, eller har antydninger til å begynne, men jeg var så heldig med min at det fantes ikke rust under/inni på min da jeg tektylerte. Og hvis noen tviler på at det hjelper, inviterer jeg å komme og kikke på min, skal rive i en kopp kaffe med det samme og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv syntes det hadde vært kult med en E24 på vinteren, hadde nok selv gjort det om min hadde vært 100% rustfri og dermed tectylert, jeg har kjørt BMWn min på en kald desemberdag(rundt 15 minus) med hvit og flott snø overalt og det var en fin opplevelse! :)

[ Bilde ]

Hørtes ut som en fin opplevelse ja :) Var det du de skrev om i broom.no en gang?

Noen som har forslag til andre, litt uvanlige biler som kan være fornuftige helårsbiler? Gjerne BMW, siden jeg liker utseende, interiør, baktrekk OSV :lol: E30 er fine, men stort sett oppbrukte biler :(

8 - serien kansje? Eller er de kansje vanvittig dyre på deler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun kjørt èn helg med 635Csi'n på vinterføre mtp at det er sommerbilen min.

Men har kjørt to-tre vintere med 745i'n (førstebilen) og den var utrolig morsom på vinteren.

Bruksbilen (mx5) betalte jeg bare 20k for og den har jo manuell og bakhjulstrekk, motoren er kanskje ikke så stor men i en bil på 960kg går det greit nok. Mange ble levert med diffbrems originalt og man får tak i endel billige oppgraderinger. De er driftsikre og morsomme å kjøre, billige deler/vedlikehold og bruker under literen på mila uansett kjørestil, genial bruks/helårsbil for den som ikke er avhengig av bagasjeromsplass, hengerfeste etc.

Bruker min litt til banekjøring iblant, fungerer bra sommer som vinter:

-

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke en E24 skal brukes på vintern, dette er biler som fortjener bedre. Skal man ha E24 så bør man ha rygg nok til å kjøpe en billig vinterbil de få måndene man kjører på slaps og salt :) Greit nok å lufte bilen en gang i blandt på snødekte veier, det gjør til og med Amcar gutta her i området men helårsbruk er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...