Gå til innhold

Hvordan få jobben blandt alle søkerene?

koll
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg her inne ang dette.

Har søkt jobb som bilselger, en jobb jeg også svært gjerne vil ha. Sendte søknad, Cv, samt attester en fredag. Mandagen etter dro jeg ut og snakket med ansvarlige. Jeg fortalte at jeg ville komme ut med søknad osv. også personlig, noe han fant svært positivt.

Nå en drøy uke senere ser jeg at de har reklamert for stillingen flere steder, samt utsatt søknadsfristen. Lurer da på om det er noen arbeidsgivere her inne som har noen tips til en jobb søker. Eller andre som har vært i samme situasjon. Er den noe mer jeg kan gjøre nå uten å virke for masete? Eller må jeg bare vente og håpe på en telefon? Har tenkt tanken om å fortelle at dette er en jobb jeg svært gjerne kunne tenke meg, og tilby meg å prøvejobbe for den gratis for en viss periode. Kan dette være en idé? Setter pris på tips/anbefalinger og synspunkter :)

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er bilselger en typisk referert jobb, altså en jobb som ofte blir gitt på bakrgunn av relasjoner i bransjen. Er jo slik med mange bransjer, men veier nok ekstra tungt i bilbransjen siden det ikke finnes noen formell utdanning innenfor faget. Har selv drømt om jobb som bilselger og har søkt på flere stillinger uten å få napp. Har jobbet i kundemottak på Ford riktignok, men selv med genuin interesse og kompetanse som strekker seg langt forbi mange selgere så er det vanskelig å komme seg inn som bilselger. Kundemottak ble for a4 for min del og startet heller for meg selv.

Du nevner ikke hvilken forhandler du har søkt oss - det er vanskelig å komme inn blant de store, spesielt uten bransjeerfaring - vil påstå at det er umulig. Da må du i tilfelle ha gode salgsresultater fra annen bransje eller noe som kan være til nytte for arbeidsgiver / din utvikling som bilselger. En i familien (25) fikk nylig jobb på en stor Møller-avdeling som nybilselger etter å ha gjort det bra som telefonselger for vita eller noe!

Konkrete tips: Skriv gode søknader - jeg har vel stort sett blitt innkalt til intervju på alle jobber jeg har søkt på og har litt over snittet kunnskaper der, men ligger mye bra tips på nett. Uansett så er det ikke lurt å selge seg selv helt i søknaden, spar litt til intervjuet. Ikke skriv om arbeidserfaring osv i søkanden++ Fortell mest om hvorfor du kan tilføre noe til arbeidsgiver og hva som er dine beste egenskaper. Kort og konsis søknad er alltid best! Litt off topic, men det er viktig å legge mye tid i søknaden slik den ser seriøs ut.

Ellers.. veldig bra å møte opp personlig osv - men kan virke litt "stalking" i enkelte tilfeller.. Men viktig å gjøre deg synlig blant aktuelle arbeidsgivere, å tilby gratisjobb kan være en inngang. Men dersom en arbeidsgiver søker etter noe så er de gjerne på jakt etter det de søker etter, ikke etter noen som vil jobbe gratis om du forstår hva jeg mener... I tilfelle ville jeg forsøkt hos mindre forhandlere... Så fort du har fått en fot innom så kan en klatre fort i den bransjen...

Litt rotete svar, men stå på og ikke gi deg, før eller senere vil det sikkert løsne - men som nevnt i starten så er det mye rekruttering internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når du snakker om å jobbe gratis..

Jeg kjenner en som gikk inn til forhandlere og spurte om ledige stillinger. Hos Citroën fikk han til svar at det var en som skulle gi seg om et halvt års tid.

"Men jeg kunne tenkt meg å begynne på mandag"

Fyren lo litt og sa at der var best han sendte inn en søknad når stillingen ble utlyst.

"Men jeg begynner mandag jeg! Og så jobber jeg gratis i et halvt år. På den måten er jeg klar til å ta fortsette arbeidsoppgavene når han slutter og du slipper mer opplæring.

Er du ikke fornøyd med meg, skal jeg gå på dagen!"

Han fikk da jobben, og han fikk betalt fra første arbeidsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som gikk inn til forhandlere og spurte om ledige stillinger. Hos Citroën fikk han til svar at det var en som skulle gi seg om et halvt års tid.

Fyren lo litt og sa at der var best han sendte inn en søknad når stillingen ble utlyst.

"Men jeg begynner mandag jeg! Og så jobber jeg gratis i et halvt år. På den måten er jeg klar til å ta fortsette arbeidsoppgavene når han slutter og du slipper mer opplæring.

snakk om Flaks :shock::shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett langt og utfyllende svar prosjekt34. En god søknad og CV er viktig, og tør påstå jeg selv har det. Har fått endel komentarer om hvor imponerene både Cven og søknaden er av alle som har sett den.

At det er vanskelig å komme inn i dette yrket tviler jeg ikke på. Somregel må man ha dokumenterte tidligere salg osv. Men denne forhandleren søker juniorselger, uten nødvendigvis salgsbakrunn, men både genuin bilinteresse og kunnskaper (og en del andre punkt vel og merke).

Hehe, da skal man virkelig ha lyst på jobben (og råd til å jobbe gratis ett halvt år) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobbet som selger i ca 6 år i den største Bmw butikken i Norge så jeg kan dele mine erfaringer. Nr1: kjenn noen som jobber der sånn at du blir anbefalt. Da blir cven din flyttet fra den store bunken til den mer lovende bunken.

Alt 2-3: han som er daglig leder, bruktbilsjefen, driftsjefen på bruktbil, en av de beste selgerne vi har nå og jeg som nå skal begynne å jobbe med eksisterende leasing portefølje har alle begynt som ekstrahjelper. Dvs i vår butikk har vi 3-4 stykker som studerer som jobber lørdager og noen hverdager. I praksis så vasker de bilene og holder orden. Når man ser at du er flinkere kan du hjelpe til med å levere ut biler samt prate med kundene. Etterhvert så er de så flinke at de ordner med prøvekjøring, får bud på bilene og kommer med kunder som det bare må signeres kontrakt på. Når vi da skal søke etter ny selger så vet vi at ekstrahjelpen funker bra og ansetter han. det virker som du er ute etter en 100% stilling så kanskje ikke dette går.

Men da kommer alternativ 3. Fin deg en telefonselger jobb/Rimi eller noe annet som du vet du får. Ring bilbutikken du vil jobbe for si at du frem til jul lurte litt på å se hvordan bilbransjen er da du kanskje vil begynne som selger. Si at du kan jobbe gratis for dem på lørdager. Du får da erfaring til en annen jobbsøking eller kanskje de ansetter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da skal man virkelig ha lust på jobben (og råd til å jobbe gratis ett halvt år) :P

Jo, det spurte jeg han om også når han fortalte historien.

Han så på det slik at nå hadde han gått på skole i så mange år uten lønn, så skulle han fint klare 6 mnd til hvis det var det som måtte til for å få den jobben han ville ha..

Forsåvidt enig der...

Da jeg begynte i jobben der jeg er nå, jobbet jeg i friukene mine ved å være med de andro for å lære fortere.

Det førte jo raskt til spørsmål om dette var noe jeg ville satse på videre selv om jeg ikke hadde fnugg av utdanning til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du kan jobbe gratis for dem på lørdager. Du får da erfaring til en annen jobbsøking eller kanskje de ansetter deg.

Hadde aldri falt meg inn å jobbe gratis, Er det så veldig godt betalt å jobbe som bilselger?

er vel ikke noe forksjell på om du selger biler eller landbruksmaskiner på AK maskin for eks :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du kan jobbe gratis for dem på lørdager. Du får da erfaring til en annen jobbsøking eller kanskje de ansetter deg.

Hadde aldri falt meg inn å jobbe gratis, Er det så veldig godt betalt å jobbe som bilselger?

er vel ikke noe forksjell på om du selger biler eller landbruksmaskiner på AK maskin for eks :mrgreen:

det er store forskjeller ville jeg tro. Ligger du på 200-250 biler så er nok 700-1 000 relativt enkelt. Ofte er lønnen 70-90% provisjonsbasert. De som ikke er flinke nok har ikke råd til å fortsette og de som er veldig flinke tjener mer en daglig leder...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er gratis er bussen til ikea.

Og alt som gis bort på Finn torget..

Men jeg har lurt litt på det der med bilselgere.

Er det slik at det er mer ettertraktet å jobbe hos noen som selger premiumbiler?

Et eksempel:

Hvis en hos Hyundai selger 250 biler i året mens en annen selger 100 biler for Autostrada.

Tjener som regel han som jobber hos Autostrada mest?

Inntrykket er jo gjerne slik, (hos meg hvertfall) men det trenger jo ikke være slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta initiativ!

En gang fikk jeg en (selger)jobb bare fordi jeg ringte opp igjen og "maste" etter 1,5 uke...

Er enig med Milhouse i at du burde ta til takke med "hva som helst" for å få en fot innenfor - det viser at du har guts.

Ellers i arbeidslivet- ha god arbeidsmoral og jobb steinhardt når du er på jobb. Om det ikke lønner seg direkte der du er, så kanskje indirekte via ryktebørsen og bekjentskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som bilselger i litt over 1 år og har inntrykk av at veldig ofte blir nye selgere hunta fra andre salgssteder, og via kontaktnettverk. Det er med andre ord ikke så enkelt å komme seg inn, ihvertfall ikke blant de større bedriftene. Jeg vil ikke anbefale å tilby seg å jobbe gratis. Som selger skal man være litt sulten og opptatt av penger, og en som jobber gratis vil ihvertfall jeg se på som en som kanskje kan selge seg for mye i en handel uten å tjene penger, samt kanskje ikke er motivert nok av lønn til å selge godt nok. Bare en tanke, men er mye en må tenke på når en skal søke.

Jeg sluttet i jobben min nå på fredag, og det tok ikke mange dagene fra jeg sa opp til andre forhandlere begynte å ringe kollegaer av meg og høre om jeg skulle slutte. Det er en meget slarvete bransje hvor ordene spres fort, så selgerne drar mye i mellom. Jeg var nok heldig som kom meg inn som 23 åring uten tidligere erfaring fra bilsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...