Gå til innhold

BMW E46 320 DAT. Mye svart røyk!| Løst - Turboslange


Hansen92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 320 DAT E46 2005 mod. som har gått nesten 150,000km

og den siste tiden så har det begynt å komme veldig mye svart eksos når jeg gir på litt, eller holder jevn fart i en motbakke. Neste service er om ca. 20,000km så jeg tror ikke det er luftfilter (for det blir vel byttet på en service?)

er det noen av dere som har peiling på hvorfor det ryker så voldsomt av den? og ja, jeg har latt den få kjørt seg på litt turtall ganske ofte, så tror heller ikke det er igjen soting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem med en -04 jeg hadde med tilsvarende kjørelengde. Da var det luftmengdemåleren som var gåen. Prøvde først å bytte til uorginal luftmengdemåler (innsats) fra GS (2 stk) og problemet var like ille. Var derfor innom ei god runde med mange forskjellige feilsøkinger. Satte så inn komplett, original luftmengdemåler fra GS og bilen var som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem med en -04 jeg hadde med tilsvarende kjørelengde. Da var det luftmengdemåleren som var gåen. Prøvde først å bytte til uorginal luftmengdemåler (innsats) fra GS (2 stk) og problemet var like ille. Var derfor innom ei god runde med mange forskjellige feilsøkinger. Satte så inn komplett, original luftmengdemåler fra GS og bilen var som ny.

Det høres litt billigere ut enn gåen turbo ;-) er dette noe man kan finne ut og bytte selv, eller må den inn på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt billigere enn turbo ja :) Koster tross alt litt likevel (2-4000 et sted mener jeg å huske). Er en relativt enkel skrujobb å bytte selv når man har lokalisert måleren. På min -04 var det nødvendig å ha torx-bit med hul kjerne (husker ikke betegnelse) for å skru opp måleren. Dette er blitt ganske vanlig i de fleste bit-set i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ok, bare lurte... Jeg kjøpte bilen min på 280.000km, og nå står den på 466.000km - og jeg har ikke hatt noe problem med noe turboslange. Selv om jeg har hatt havari på turbo i mitt eie. Nå vet jo ikke jeg om slangen har blitt byttet før jeg kjøpte bilen, men om det skulle ha skjedd så må det være en god del år før jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke godt å si, hos meg skjedde det på 202.000km/10år men det er jo ikke sikkert det er så vanlig at det hender med alle biler. Det var den første korte slangen etter turboen. Har ikke hendt med flere slanger.

NR 1 på bilde her: 1afzd6z72zb9cpre9uaa.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...