Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

har en "diskusjon" pågående med selger av en bil som påstår følgende oljeforbruk havner i normalt forbruk

forbruk på ca 1 liter pr 250 mil, dvs ca 7-8 liter pr 20 000,- + vanlig oljeskift, dette er på en 2001 modell motor som har gått ca 130k

påstår samtidlig at en 2009 modell E61 530d forbruker ca 4 liter pr 20000km i tillegg så kommer normalt oljeskift.

kan noen fortelle meg hva som anses for normalt forbruk av olje i tillegg til oljeskift? jeg var under den "hellige" overbevisning at normalt forbruk var på ca 1 liter olje pr 20 000 kilometer

gjerne en henvisning til hva BMW påstår vil være "normalt" oljeforbruk.

Mvh

Tor I.

Skrevet

Normalt er det vel ikke, men i ekstreme tilfeller så kan en motor visstnok benytte seg av opptil 1 liter per 1000km.

Det normale er vel mer maks 0,5 liter på et skift.

Når den bruker såpass mye olje som det er påstått her, så er det jo en feil en plass.

Da kan det være så enkelt som tett veivhusventilasjon eller dårlige ventiltettinger.

I andre tilfeller kan det være slitt sylinder, pga dårlig bensin over lang tid, eller ekstrem bruk av motor under spesielle forutesetninger.

Feil oljetype kan vel også spille inn.

Til eksempel så bruker ikke min motor noe olje i det hele tatt, ihvertfall ikke målbart.

Og den har gått 274000km, riktignok diesel, men fullt ut sammenlignbart.

Skrevet

Bmw tillater opp til 1l på 1000km, men det er ikke normalt med så høyt forbruk.

Noenlunde norrmalt vil være c.a 1l på 15.000km.

Hvilken motor er det snakk om her?

Skrevet

her er VIN infoen som sier M54 motor

Type code DS21

Type 520I (EUR)

E series E39 (2)

Series 5

Type TOUR

Steering LL

Doors 5

Engine M54

Displacement 2.20

Power 125

Drive HECK

Transmission AUT

Colour TOPASBLAU METALLIC (364)

Upholstery STANDARDLEDER/GRAU (N6TT)

Prod.date 2000-10-27

Skrevet

Hvis du bruker riktig olje, det ikke er lekkasje ut av motoren og du ikke svinkjører motoren er det ihvertfall ikke normalt i det hele tatt å ha et forbruk på 1 liter pr 250 mil..ihvertfall ved rolig kjøring så er det vanlig å knapt måtte etterfylle mellom oljeskift på 20000km..

Hvilken olje bruker du ?

Skrevet

Alle motorer bruker olje, og grensa på 1 liter pr 1000km er noe flere merker har. Det er nok på sin side veldig mye, men at noen bruker literen på 2500 er ikke ukjent.

Et viktig spørsmål er jo om det er benytta korrekt olje.

Det er sjeldent på longlife at det ikke skal etterfylles minst 2 liter mellom hvert skift.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

det er kun brukt Valvoline 5w/30 ved oljeskift og etterfyllinger..intet annet.

motoren er ikke svinkjørt så lenge jeg har hatt hendene mine på den.

kan vel også opplyse om at bil så godt som aldri er kaldstartet, da den står i oppvarmet garasje...

T.

Skrevet
har ingen formening om det er den optimale oljen, men det skal være en god kvalitetsolje valvoline da, så den burde være god nok.

T.

Hva er det som anbefales fra BMW da?

Har selv opplevd rimelig stort oljeforbruk fra en kvalitetsleverandør, men null forbruk på en annen. Oljene er ulike uansett, en liten vridning i sammensetning kan gi utslag i praksis. Enkelte oljer passer ikke for enkelte motorer, både fra den ene og andre leverandøren.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

01 mod e39 skal ha castrol 0w-30/ BMW olje 0w-40 LL04 olje. Ville forsøkt å bytte olje for å se hva som skjer da med forbruket;-) Utifra min erfaring etter å ha jobbet med BMW i 12 år vil jeg si at det på denne motoren er normalt å etterfylle 2-3 ganger mellom oljeskift dvs. Ca 1-1,5 liter på 20 000-25 000 km

Olja til denne motoren MÅ være helsyntetisk!

Skrevet

Bilen min har rullet 257tusen km, og ved forrige oljeskift fylte jeg castrol 0w-30. Jeg fikk da et svare bråk fra registeret, en ventilkakling jeg ikke har hørt maken til siden jeg hadde E34 som hadde gått over 330tusen. Jeg byttet olje igjen, til 10w-30 halvsynt, og kaklingen ble borte.

01 mod e39 skal ha castrol 0w-30/ BMW olje 0w-40 LL04 olje. Ville forsøkt å bytte olje for å se hva som skjer da med forbruket;-) Utifra min erfaring etter å ha jobbet med BMW i 12 år vil jeg si at det på denne motoren er normalt å etterfylle 2-3 ganger mellom oljeskift dvs. Ca 1-1,5 liter på 20 000-25 000 km

Olja til denne motoren MÅ være helsyntetisk!

Skrevet

Mulig det, men husk at du har M52 med høy km og han har en M54 motor. Du har ca 15 000km mellom hvert oljeskift, han har på sin M54 ca 25 000 km mellon hvert skift. Nå veit jeg ikke om du har M52 eller M52 TU, men trolig så har du singel vanos og han dobbel vanos. Er mer enn veldig skeptisk til å skulle starte en M54 motor i minus 30 grader med delsyntetisk olje..

Olja jeg skrev er den en 2001 mod M54 kom med fra fabrikk og er den BMW foreskriver på TIS;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...