Gå til innhold

Kjørekomputer og estimering av forbruk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan bilen estimerer forbruket som vises på kjørekomputeren på en Z4 3.0 E85?

Det jeg lurer på er om den føler reelt forbruk eller om det er tall beregnet ut fra orginaldyser osv osv? Med større dyser sammen med ESS kit blir kansje disse tallene helt feil? Eller er dette mer avansert og måler det reelle forbruket? Mener for lenge siden der var en diskusjon på dette hvor det kom frem at ikke alle kjørekomputerne var like eksakte?

Skrevet

Alt jeg veit er at kjørecomp. i E38'n min viser ør bitte gran for mye, altså om forbruket er målt manuelt til 1 liter på mila så viser måleren 1,05, dette er så vakkert lite og at det stemmer er faktisk morsomt.. :P

Men følger med her for lurer også på hvordan dette blir regnet ut. :-)

Skrevet
Alt jeg veit er at kjørecomp. i E38'n min viser ør bitte gran for mye, altså om forbruket er målt manuelt til 1 liter på mila så viser måleren 1,05, dette er så vakkert lite og at det stemmer er faktisk morsomt.. :P

Men følger med her for lurer også på hvordan dette blir regnet ut. :-)

Ja så er det jo ofte kansje ikke så lett å få en 100% manuell måling heller. Det jeg lurer på er om dette vil bli feilmålt når man bytter til større dyser pga kompressor osv...Eller om det den måler fortsatt er like "nøyaktig"?

Skrevet

M3'n min har kompressor og større dyser, og min oppfatning er at komputeren er noenlunde rett. Di gangene jeg har sjekket opp mot manuellt så måler komputer litt lavere forbruk. Noe slik som 1 liter på mila så viser komputer 0,95ish

Skrevet
M3'n min har kompressor og større dyser, og min oppfatning er at komputeren er noenlunde rett. Di gangene jeg har sjekket opp mot manuellt så måler komputer litt lavere forbruk. Noe slik som 1 liter på mila så viser komputer 0,95ish

Da kan det tyde på at den måler "live" og ikke estimert ut fra størrelse dyser osv... Hva ligger M3 på på langkjøring med kompressor? Min Z4 3.0 ligger på 0.78l pr mil da vi kjørte hjem fra trondheim (120mil). Men lokalt ca 0.9l pr mil...Men skal ikke mye til før det stiger kraaaaftig :-)

Skrevet

Den måler må tiden dysene er oppe, dvs at det må være originale dyser og bensintrykk for at det skal bli riktig!

Skrevet

Når jeg henta m3'n i trondheim (100mil hjem)så lå forbruk på 0.8 på komputer og ørlitegrann mer på pumpemåling, men såsnart jeg bruker høyrepedalen så renner det igjennom! Men ved finkjøring tror jeg ikke m3'n bruker mer bensin selv om det er montert kompressor. Er jo ett sinnsykt bunndrag!

Skrevet

Den måler med luftmengde, fart du har i forhold til forbruket osv osv.. Abs sensor som gir info om dette og følere på innsug og utblås.

Skrevet
Den måler med luftmengde, fart du har i forhold til forbruket osv osv.. Abs sensor som gir info om dette og følere på innsug og utblås.

Ja det er riktig, men det eneste som endrer seg ved motorbytte er det jeg så.

Skrevet

Hvis du trimmer bilen må du forandre utjevnigsfaktoren som er med i beregnigen. Denne finnes på e46 under den "hemmelige" tilgangen til kjørecomputeren. Let på google etter secret menu onboard computer.

(Hold inne nullstillings knappen til dagskm teller trikset)

Skrevet

Hvis den er mulig å kalibrere for endringer så har trolig ESS gjørt dette i sin firmware som de legger inn etter kompressorbygging?

Skrevet

Det går and på E39 også, men husk det tallet som står der fra før! Og man må ikke forandre mye i gangen, kun et og et tall/nummer.

Der er en formel for utregning av dette, men jeg syns det ble for tungvint så jeg prøvde meg med og hoppe et tall opp, og se hva som skjedde. Så justerte jeg litt etter og ha kjørt et par tanker og regna ut forbruket.

Finner det på google også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...