Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har startet opp et lite prosjekt med min 2000 mod 520iA.

Bilen er i fargen Royal Rot med sandbeige sportsskinn og er helt greit utstyrt.

Drivlinjen består av en standard M52b20tü og automatgirkasse.

Bilen er veldig pen kosmetisk og har en forholdsvis lav km stand på ca 175 000km.

Planen min er å bygge den komplett om til en 528i M-sport med manuelt gir.

Har derfor gått til innkjøp av en svensk bil med alle specs jeg trenger for å gjøre ombyggingen.

I tillegg er jeg igang med å bestille mye fine deler, så tror nok det kan bli en ganske bra bil etterhvert.

Her er planene mine:

- Komplett M52b28tü med ZF girkasse.

- Stor hardy kobling og 528i diff.

- Originale M-sport fangere foran og bak med komplette originale innerskjermer osv.

- Facelift lykter foran og bak.

- Sandbeige sportsskinn med M-sport ratt, m-innstegslister, svart taktrekk og m-girkule med lys.

- Sorte pianolakkede lister eller børste alu lister, usikker på hva jeg ender opp med. Har begge på lager.

- HIFI lydpakke med aux interface på original spiller.

- M-lister på dører.

- Shadowline.

- Powerflex foringer i casterstag, stabstag og bærearmer.

- Traversforinger fyllt med rutelim.

- Coilovers. Usikker på om jeg ender opp med KW eller Bilstein. Heller mest mot KW V3.

- 18'' eller 19'' BBS felger. Felgene må være stive og lette, derfor helst BBS eller Alpina felger.

- 324mm slissa skiver foran med yellowstuff klosser, ventilerte slissa skiver bak med yellowstuff klosser.

- 24mm stabstag foran og 16,5mm stabstag bak.

Bilder av bilen slik den står nå:

379558_10150469557337394_1958351015_n.jpg

(Til venstre)

Her sammen med 528en jeg var og hentet på søndag.

47524_10151243058092394_1549687959_n.jpg

Flere bilder kommer fortløpende da jeg skrur stortsett hver dag.

Skal begynne å demontere motor og drivlinje på 528en i løpet av 2 uker, i første omgang konsentrerer jeg meg om interiør (Må flytte over taktrekk, ratt osv). M-fangerene blir levert på lakk så fort jeg får demontert de!

Updates kommer i innleggene under.

Mvh

Thomas

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har idag begynt å demontere 528'en.

Tatt ut nedre del av dashboard, alle interiørlister, innstegslister, dørlister, ratt, taktrekk osv.

Her er bilde av M-delene som skal over i 520en.

522186_10151246221722394_2002304129_n.jpg

Skrevet
Morro prosjekt.

Satser på kalipper og skiver fra 530?

Skiver blir fra 530i.

Har forstått det slik at man kan bruke 540i kalipper og klaver, og det er mye lettere å få tak i. Så tror det blir det!

Spennende. Hvor mye måtte du ut me for den svenske bilen ?

Mellom 20 og 30k ferdig momsa :)

Skrevet

De sitter enkelt festet. De nedre på vinduet er det bare å jekke opp.

De rundt vinduene må du vippe opp pakningen, da skjønner du fort hvordan du skal løsne de. Er veldig enkelt.

Skrevet
De sitter enkelt festet. De nedre på vinduet er det bare å jekke opp.

De rundt vinduene må du vippe opp pakningen, da skjønner du fort hvordan du skal løsne de. Er veldig enkelt.

Så det er ikke værre nei!

Da skal jeg få flyttet over de så fort som mulig. Har skrudd idag (som dere ser nedenfor), men fikk ikke sett noe særlig på de listene.

Idag har jeg demontert M-fangere og alt som hører til på 528'en.

Dvs fangerskall, innerskjermer, bunnplate, luftekanaler, deksler osv.

Alt er vasket og fangerene er plukket rene og skal sendes på lakk så fort som mulig :)

IMG_1302.jpg

IMG_1303.jpg

Ikke så reint få kanaler/deksler som er ulike originalt. Skal bli fint å montere nyvaskede deler :)

IMG_1306.jpg

IMG_1307.jpg

Også rakk jeg å bytte til M-ratt i 520en, montere m-innstegslister og utvendige dørlister!

IMG_1308.jpg

IMG_1309.jpg

IMG_1310.jpg

Her er forøvrig et bilde av nyvasket motorrom i 528'en.

IMG_1300.jpg

Har et par ting interiørmessig jeg er usikker på:

Skal jeg beholde det sandbeige taktrekket, eller skal jeg montere svart?

Syns det svarte er mye tøffere, men det beige passer jo veldig godt overens med resten av interiøret. Usikker!

Også gjelder det innvendige lister.

Vurderer de i børstet alu, men syns det blir så ''kaldt''.

Har et sett med de som er svarte/grå børstede, men disse ble jo ikke levert på nyere modeller og jeg syns kanskje de er litt kjedelige. Hva tror dere?

Skrevet

Om du skal bytte til sort taktrekk, tror jeg du burde bytte til svart overdel på dashbord og dørtrekk, samt A, B og C stolper, ellers vil det nok se litt rart ut. Så blir det på en måte som Individual sandbeige interiør.

Slik jeg har sett det for meg hvertfall :)

Skrevet
Om du skal bytte til sort taktrekk, tror jeg du burde bytte til svart overdel på dashbord og dørtrekk, samt A, B og C stolper, ellers vil det nok se litt rart ut. Så blir det på en måte som Individual sandbeige interiør.

Slik jeg har sett det for meg hvertfall :)

Tror ikke jeg har lyst til å bytte dashboard. Mye jobb og risken for knirk etter montering er stor!

Har allergi mot knirk i interiør, hehe.

Har alle stolpedeksler osv.

Vanlige biler med svart interiør har jo grått taktrekk. Der er det skillt ved stolpedekslene, så vil jo bli tilnærmet ''originalt'' i den forstand med svart taktrekk :)

alltid kjekt og følge med på slike prosjekt tråder :) stå på!

Takk! Skal prøve å oppdatere ofte :)

Fikk en del deler idag :)

Pakker fra GS og Koed!

Bestillte mandag kveld og hentet det på posten idag, KJAPT!

IMG_1314.jpg

IMG_1331.jpg

KN filter! Hjelper vel ikke så mye, men er lettere å vedlikeholde :)

IMG_1317.jpg

Girkasseoppheng, greit å bytte disse :)

IMG_1319.jpg

Nye skiver til giroverføring :)

IMG_1320.jpg

Nytt kuleledd på girkasse :)

IMG_1325.jpg

Simmeringer til girkasseflens og giroverføring (Disse svetter noe og er greit å bytte :))

IMG_1327.jpg

Shortshift, original BMW del. Montro hvor den stammer fra. Satser på at den ikke blir FOR kort :)

IMG_1324.jpg

IMG_1323.jpg

Giroverføringsforinger :)

IMG_1326.jpg

Eksospakninger til skjøt mellom grenrør og eksos resten.

IMG_1330.jpg

Komplette bremsesko og fjærkit bak. Har nye skiver også, men disse skal slisses og lakkeres før montering.

Og sist, men ikke minst:

IMG_1328.jpg

M-sport girkule, MED lys!

Har også montert shadowline lister på bilen idag, men telefonen gikk tom for strøm så jeg fikk ikke tatt bilder. Alt gikk strøkent bortsett fra 1 bunnlist (Langs vinduet høyre bak). Den fikk litt juling da jeg sleit med å få entret den på kanten, så må bestille 1 stk ny.

Kommer fler bilder imorgen. Satser på å få plukket ut motor av bilen i helga :)

Skrevet

Da ser det ut som jeg har fått oversikt over alt som innebærer automat --> manuell ombygging :)

Har også alle deler, tror jeg.

- DME, EWS, tenningslås/nøkkelring og nøkkel fra 528i.

- Pedalboks med brems/clutch pedal, bremselys og clutchbryter.

- Girkasse, giroverføring, mellomaksel, differensial og drivaksler fra 528i.

- Clutch/Svinghjul

- Motorledningsnett

Det jeg ser ut til å måtte ordne er clutchbryter.

Dette sitter originalt i 528'en og er nødt til å monteres for å i det hele tatt få start.

Etter litt studering på nett ser jeg at jeg må legge opp en ledning fram til DME som gir signal, enten jord eller strøm avhengig av bryterens stilling. Jord og strøm tar jeg fra bryteren til bremselyset.

Bortsett fra dette er alt plug & play.

Jeg har diagnoseutstyr, så jeg håper på å kunne bruke original nøkkel, tenningslås og EWS modul og kode denne opp i mot ny DME.

En annen ting jeg er litt usikker på er om jeg må bytte instrumentcluster pga girindikator, men det ser ut til at det er samme delenr på cluster på automat og manuell bil. Antar at når jeg fjerner TCM modulen vil girindikatoren slukke!

En annen god nyhet er at motor/gir, bakbremser, pedalsett og div ble utmontert av 528en idag. Så da ligger det an til motorbytte innen noen ukers tid. Skal bytte div simmeringer/pakninger på motor og gir før jeg gjør klar til å skifte motor.

Bilder kommer imorgen, nå må jeg sove!

Skrevet

IMG_1334.jpg

IMG_1335.jpg

Her er motor på vei ut :)

Lettvint uten frontramme!

IMG_1336.jpg

Og vips var den ute :)

IMG_1338.jpg

Eksos og mellomaksel med stor hardy :)

IMG_1339.jpg

Kalippere bak, ABS hjerne og bremsevæskebeholder :)

IMG_1341.jpg

Pedalsett demontert med slavesylinder!

IMG_1342.jpg

Bilen begynner å bli ribbet nå. Innvendig er det stort sett bare øvre del av dashboard og instrumentcluster igjen.

IMG_1344.jpg

Denne skal ut ikveld :)

IMG_1345.jpg

Sandblåst bremseåk :)

IMG_1348.jpg

Grunnet!

IMG_1349.jpg

Og lakkert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...