Mantis Skrevet Oktober 13, 2012 Skrevet Oktober 13, 2012 Frosten begynner å ta på og det kan være meget skummelt å ferdes på veiene med halveis slitte sommerdekk. Burde derfor få finger`n ut og få kjøpt meg noen vinterdekk til bilen min. Har lett som en gal, men det virker som de aller fleste dekksider online baserer seg på sommerpakker eller stålfelg med vinterdekk. Leter derfor etter rimelige alternativer. Alternativ 1: Legge på piggdekk på de 18" felgene som står på nå og så bare bruke de hjulene til vinterdekk framover. Problemet er: Ganske dyrt med pigg i f.eks 235/45/18. Dette kan også bli noe stort på vinteren for en E39. Kan til nød gå for piggfritt, og dette vil være noe billigere. Problemet igjen her er at det kan være mye is og slapseføre på denne kanten av landet, og da er det skummelt med piggfritt synes jeg. Kan få Sunny SN3830 piggfritt i 235/45 R18 på dekkonline for 680,- kroner dekket, men så spørs det om en skal satse på noe som heter "sunny" på norsk vinterføre da. Alternativ 2: Kjøpe en komplett hjulpakke med noen helt OK felger og piggdekk. Her kan man gjærne da gå ned i 16" eller 17". Her er det stor forskjell i priser og de fleste leverer på skabbete felger som er syre for øynene. Så har noen noen billige alternativer til enten piggdekk i 235/45 R18 eller billige piggpakker til E39?
MortenK Skrevet Oktober 13, 2012 Skrevet Oktober 13, 2012 Var ukuratt på jakt etter vinterdekk selv! Endte med å faktisk kjøpe inn nye dekk til vinterfelgene jeg hadde. Satt lenge og vuderte å kjøpe nye felger siden det endte opp på samme pris så og si i bare dekk! Mye som gikk rundt i hodet mitt når jeg fikk tilbud på 9200kr for 4 dekk. Fant omsider en annen butikk som kunne levere med den dimensjonen jeg ville ha på dekkene(225/45/17, alt under 17 blir tragisk å se på) som edte opp på 5300kr! Litt prisforskjell kan man si:)
larserso Skrevet Oktober 13, 2012 Skrevet Oktober 13, 2012 Samme hva du gjør, IKKE kjøp billige vinterdekk. Kjøpte selv 18" Nokian Hakka 7, altså med pigg, på originalfelgene mine i fjor.
ChristerM Skrevet Oktober 13, 2012 Skrevet Oktober 13, 2012 Ville nok gått for noe mindre på vinterdekk enn 235 dimm. Jeg kjører på Continental vinterdekk(conti viking et eller annet eller no) og er VELDIG fornøyd med disse. Jeg tenker litt sånn at dekk kødder man ikke med, det er eneste kontaktflaten man har til asfalt(eller slaps i våres tilfelle) og det er greit at dette er på stell.. Sommerdekk derimot har jeg prøvd litt diverse og klarer ikke heeelt å forsvare prisen opp på dyre Toyo eller Conti dekk på bilen min som blir brukt til småkjøring
ReiRud Skrevet Oktober 13, 2012 Skrevet Oktober 13, 2012 Sjekk på felger selges eller finn..16-17" brukte orginalfelger åsså kjøper du dekk med litt kvalitet. Absolutt det beste alternativet (mener jeg..)
gallay Skrevet Oktober 13, 2012 Skrevet Oktober 13, 2012 Ville nok gått for noe mindre på vinterdekk enn 235 dimm. Jeg kjører på Continental vinterdekk(conti viking et eller annet eller no) og er VELDIG fornøyd med disse.Jeg tenker litt sånn at dekk kødder man ikke med, det er eneste kontaktflaten man har til asfalt(eller slaps i våres tilfelle) og det er greit at dette er på stell.. Sommerdekk derimot har jeg prøvd litt diverse og klarer ikke heeelt å forsvare prisen opp på dyre Toyo eller Conti dekk på bilen min som blir brukt til småkjøring +1 vinterdekk er ikke det man sparer på.
Mantis Skrevet Oktober 14, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2012 Takker for svar. Har sjekket litt rundt om på finn.no men det er veldig lite her i området, og for privatpersoner å skulle sende så store kolli blir fort veldig dyrt og det er få som gidder bryet med det. Har noen 15" felger liggende jeg kan slenge på vinterdekk på, men jeg er redd dette bare vil se totalt latterlig ut på en senka E39 med m-tech. Bryr meg ikke fult så mye om utseende på vinterfelger, men det trenger jo ikke å se ut som en sirkusbil. Her kan jeg klare å få skikkelige piggdekk helt ned i rundt 500,- kroner stk. Er også enig emd mange her i at man ikke kødder med vinterdekk. Er generelt skeptisk til produsenter med helt annet klima enn vi har. Holder en knapp på nokian, continental og de mer kjente modellene som "Hakke pelita" osv. Desverre har jeg ikke råd til så veldig dyre vinterdekk nå i år, så da får en heller se på rimeligere alternativer som ikke går så mye utover sikkerheten at det blir direkte farlig å kjøre på. Når det gjelder 18 tommerne så er piggdekk til disse svindyrt.
hsd Skrevet Oktober 14, 2012 Skrevet Oktober 14, 2012 Takker for svar. Har sjekket litt rundt om på finn.no men det er veldig lite her i området, og for privatpersoner å skulle sende så store kolli blir fort veldig dyrt og det er få som gidder bryet med det.Har noen 15" felger liggende jeg kan slenge på vinterdekk på, men jeg er redd dette bare vil se totalt latterlig ut på en senka E39 med m-tech. Bryr meg ikke fult så mye om utseende på vinterfelger, men det trenger jo ikke å se ut som en sirkusbil. Her kan jeg klare å få skikkelige piggdekk helt ned i rundt 500,- kroner stk. Er også enig emd mange her i at man ikke kødder med vinterdekk. Er generelt skeptisk til produsenter med helt annet klima enn vi har. Holder en knapp på nokian, continental og de mer kjente modellene som "Hakke pelita" osv. Desverre har jeg ikke råd til så veldig dyre vinterdekk nå i år, så da får en heller se på rimeligere alternativer som ikke går så mye utover sikkerheten at det blir direkte farlig å kjøre på. Når det gjelder 18 tommerne så er piggdekk til disse svindyrt. Kan trøste deg med at det er ingen som bryr seg en trall om hvordan en bil ser ut med vinterfelger Man gjør det man må. Er ikke snakk om noen vanvittig pris her heller, får jo hakka 7 til ca 1050,- per dekk hos dekkonline på "normale" dimensjoner. Dvs 2000,- mere totalt enn di billigste billigdekkene man får kjøpt. Er somme plasser det rett og slett ikke er noe poeng i å spare kroner, for man får det bare igjen i frustrasjon uansett. Dem varer nok fort en sesong ekstra også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå