KireS Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Aha, da er jeg med. My bad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Skal jeg være ærlig har jeg kjørt i alle år uten E, hadde stor campingvogn før og da gikk jeg akkurat under den regelensom var for vogn og maks 3500tot.Men etter 10 år med bare B er det nok på tide å ta den. Er jo greit å kjøre lovlig når vi skal på E30meet med biltralle og slikt Ja så absolutt greit å ha slike ting iorden.. Blir en lang vinter dette, bare å vente til neste sesongs banetreff! Har heldigvis noen småprosjekter på gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Og fra januar blir vel B96 nesten dyrere enn å ta BE før. Har heldigvis oppkjøring 6. desember Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Og fra januar blir vel B96 nesten dyrere enn å ta BE før. Har heldigvis oppkjøring 6. desember Er vel mye pga pengene det blir lagt nye regler i øst å vest har jeg inntrykk av ang sertifikat og sertifisering uansett hvilken sjanger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Skal jeg være ærlig har jeg kjørt i alle år uten E, hadde stor campingvogn før og da gikk jeg akkurat under den regelensom var for vogn og maks 3500tot.Men etter 10 år med bare B er det nok på tide å ta den. Er jo greit å kjøre lovlig når vi skal på E30meet med biltralle og slikt Du kan fint kjøre hvilken som helst henger med B lappen, så lenge tillatt totalvekt på henger ikke overgår egenvekt + fører på bilen. Dvs. at jeg som har en Volvo S80 med egenvekt 1560 kg + 75kg fører = 1635kg, kan kjøre hvilkensomhelst henger som ikke har høyere tillatt totalvekt enn 1635kg. OBS, dette er med kun B og legg merke til tillatt totalvekt på henger. Dermed kan jeg ikke engang henge en tom biltransporthenger bak bilen min med kun B lapp, ettersom de somregel har høyere tillatt totalvekt enn 1635kg. Men med BE kan du som tidligere sagt kjøre hva du vil sålenge bilen kan dra det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Du kan fint kjøre hvilken som helst henger med B lappen, så lenge tillatt totalvekt på henger ikke overgår egenvekt + fører på bilen. Dvs. at jeg som har en Volvo S80 med egenvekt 1560 kg + 75kg fører = 1635kg, kan kjøre hvilkensomhelst henger som ikke har høyere tillatt totalvekt enn 1635kg. OBS, dette er med kun B og legg merke til tillatt totalvekt på henger. Dermed kan jeg ikke engang henge en tom biltransporthenger bak bilen min med kun B lapp, ettersom de somregel har høyere tillatt totalvekt enn 1635kg. Men med BE kan du som tidligere sagt kjøre hva du vil sålenge bilen kan dra det Dette er helt feil. Prøv denne: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... kalkulator Min bil har vekt inkl fører på 1695kg og med klasse B kan jeg kun kjøre bil med 1300kg tillatt totalvekt (altså ikke lov til å kjøre tom tilhenger med tillatt totalvekt 1301kg selv om reell vekt er kanskje 350kg, akkurat som du sier.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Ja, glemte en ganske viktig ting.. Tillatt vogntogvekt ( tillatt total vekt på bil og tillatt totalvekt på henger) kan ikke overstige 3500kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Hvorfor skal det alltid bli så himla diskusjoner om reglene med vekter i disse trådene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjekk82 Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Oppkjøring 2.Nov her, greit å ha papirene iorden ja så slipper man å være bekymret når man er på harrytur på Ikea:). Eneste å ettermontere krok på 5'ern nå så er det fullkoment:). Litt offtopic, noen som monterer avtagbar krok til E61 til fin pris? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Hvorfor skal det alltid bli så himla diskusjoner om reglene med vekter i disse trådene? Fordi det er et h****** komplisert regelverk, og de fleste har ikke helt kontroll på det. Ikke engang ansatte på trafikkstasjonen er skikkelig drilla på det. Har satt fast kjøreskolelærere, folk på BT, proffe utleiere osv. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Oppkjøring 2.Nov her, greit å ha papirene iorden ja så slipper man å være bekymret når man er på harrytur på Ikea:). Eneste å ettermontere krok på 5'ern nå så er det fullkoment:).Litt offtopic, noen som monterer avtagbar krok til E61 til fin pris? Hehe,husk du ska ha timer først da,er et helvete å komme igjennom med meg som lærer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Hvorfor skal det alltid bli så himla diskusjoner om reglene med vekter i disse trådene? Fordi det er et h****** komplisert regelverk, og de fleste har ikke helt kontroll på det. Ikke engang ansatte på trafikkstasjonen er skikkelig drilla på det. Har satt fast kjøreskolelærere, folk på BT, proffe utleiere osv. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Tilsynelatende kan ikke Mickael-B reglene heller. Innlegget var ment som et retorisk spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Irriterende... Har lenge vurdert å ta BE, men aldri hatt tid. Men det er jo så dyrt med førerkortet nå, og når myndighetene skal benytte en hver sjanse til å gjøre vanskeligere og dra inn mer penger... får vel belage meg på å få andre til å dra henger for meg, eventuelt låne meg varebil.. Men det er jo klart, om man drar mye henger så er det jo uansett veldig greit å ha alt på det rene, om man så må ta flere klasser eller hva det skulle være, for bøtene er jaggu meg langt dyrere enn lappen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Hvorfor skal det alltid bli så himla diskusjoner om reglene med vekter i disse trådene? Fordi det er et h****** komplisert regelverk, og de fleste har ikke helt kontroll på det. Ikke engang ansatte på trafikkstasjonen er skikkelig drilla på det. Har satt fast kjøreskolelærere, folk på BT, proffe utleiere osv. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Tilsynelatende kan ikke Mickael-B reglene heller. Innlegget var ment som et retorisk spørsmål. Føler nå jeg kan de ganske godt, men er jo lov å glemme ting i ny og ne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Irriterende... Har lenge vurdert å ta BE, men aldri hatt tid. Men det er jo så dyrt med førerkortet nå, og når myndighetene skal benytte en hver sjanse til å gjøre vanskeligere og dra inn mer penger... får vel belage meg på å få andre til å dra henger for meg, eventuelt låne meg varebil.. Men det er jo klart, om man drar mye henger så er det jo uansett veldig greit å ha alt på det rene, om man så må ta flere klasser eller hva det skulle være, for bøtene er jaggu meg langt dyrere enn lappen.. Førerkortet koster deg 5000 totalt om du velger rette skolen.. vil ikke påstå at det er dyrt når bota kan bli helt opp i 10000 i samme området! Aner ikke hva det kommer til å koste neste år,men blir nok litt dyrere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå