Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære BMW-ere!

Jeg er på let etter en BMW 3-serie stasjonsvogn.

Vurderer for tiden denne BMW 320iA 2001-mod 150hk, men har noen spørsmål ang denne motoren.

Er dette den samme sløve og svært tørste 2-literen med 150hk som står i BMW 520 ca 1999-mod, eller er dette en sprekere og mer effektiv motor?

Takker for svar!

Skrevet

Ja... det er den samme M52B20 motoren, men den gjør faktisk en marginalt bedre figur i E46. E46 er en lettere bil enn E39 og det gjør at motoren har et litt bedre kraftoverskudd. Forskjellen viser seg både når det gjelder akselerasjonstider (0-100 Km/t på 10,9 vs. 11,5 sekunder) og gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring (1,00 liter/mil vs. 1,02 liter/mil).

Et bedre motoralternativ er etterfølgeren M54B22 motoren (170 HK). Det er en liten perle av en motor som passer perfekt i E46. E46 320i som 2002 modell klarer 0-100 Km/t på 8,2 sekunder (9,3 sekunder med automatgear) og har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,94 liter/mil.

E46 320i med M54B22 motoren er også den siste 3-serien med en klassisk liten bensinrekkesekser. Hvis BMW ikke endrer forretningsstrategi i fremtiden vil jeg helt klart mene at akkurat denne modellen har et fremtidig samlerpotensiale.

Skrevet

En 2001-modell har normalt 2,2-literen på 170hk, så enten er årstallet feil eller så er det noe som ikke stemmer.

Skrevet

Du har helt rett. BMW begynte å montere M54B22 motoren i E46 allerede 12/1999. Min feil, men mitt poeng består. Det er denne motoren som virkelig gjør E46 320i til noe ekstra... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...