Gå til innhold

Kjøpe diesel eller bensin, en tabbe?

Atle Bjustveit
 Share

Anbefalte innlegg

Husk at du må på 530d for å få 6'er

Det er jeg fullstendig klar over, men det er ikke ny F10 som er aktuelt dog. Har sett meg ut 2010-2011 525d, 528i eller 530d :) Tviler på at det blir 525d, da skal den være fullspekka med M-sport og alt. Lurer litt på 530d med eller uten x-drive, får ikke helt bestemt meg :wink:

Jo, men du må vel fremdeles opp på 530 for å få sekser, men sekser er kanskje ikke pri en. Var bare noe eg tenkte i og med at du nevnte 325'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må på 530d for å få 6'er

Det er jeg fullstendig klar over, men det er ikke ny F10 som er aktuelt dog. Har sett meg ut 2010-2011 525d, 528i eller 530d :) Tviler på at det blir 525d, da skal den være fullspekka med M-sport og alt. Lurer litt på 530d med eller uten x-drive, får ikke helt bestemt meg :wink:

Jo, men du må vel fremdeles opp på 530 for å få sekser

Nei, fram til 2012 modellen så har både 525d og 528i 3,0l Rekkesekser :) Var også her 523i gikk ut som bensin innstegsmodell og ble erstattet av den firesylindrede 520i med 184 hester.

For meg så er sekser et must, kjører da ikke BMW uten sekser må vite :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

523i har også en 204 hesters 3 liters 6er frem til 2012 :-)

525d og 530d har identiske motorer frem til 2012, men svakere girbox på 525d (GA8HP45Z) både 525d og 530d kan du ta ut 340hk/680nm, men da spøker det vel for girboksen på 525d :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Hei.

Det er en del skepsis i markedet til den nye N20-motoren i F11, og jeg skal innrømme at jeg har vært blant disse - inntil nylig.

Er motoren sterk nok til å skyve en stor 5'er?

Er 4'er i en 5-serie å gå baklengs inn i fremtiden?

Ja den er sterk nok, og Nei - dette er nok fremtiden spesielt for oss som er tynget av et hefitg avgiftssystem.

Har eid ulike BMW'er i 24 år nå, og med ett untak hvor jeg hadde E90 med 4-syl diesel i noen år (- fysjom...), har alle bilene hatt 6-sylindrede motorer (M20, M30, M50).

Nå har jeg spist en "6'er-kamel" og kjøpt en F11/520i - med kun 4 hull i blokka. (Satt i utgangspunktet langt inne)

Motoren har i alle fall overbevist meg - og etter at jeg har satt på et ørlite tuning-kit (+70Nm/35hk) fra Burger Motorsport - så går bilen knallbra.

http://burgertuning.com/N20_BMW_performance_Tuner.html

6'er-lyden savner jeg egentlig ikke for bilen er så støysvak at du hører ikke mye til maskinen før du passerer 4.500 o/min - og da er faktisk lyden i den lille 4'ern ganske heftig å høre på!

Skyvet er upåklagelig helt fra tomgang - og det ekstra forbruket av fuel i forhold til en diesel er etter min mening uvesentlig når man ser den marginale økningen i drivstoffkostnader i perspektiv av de totale kostnadene med å ha en sådan kjøremaskin.

Det utgjør ikke mange kronene pr år......

Den nye N20 bensindrevne maskinen er definitivt mye mer morsom å kjøre enn den støyende bankende utgaven som går på råolje, spesielt i forhold den utgaven med 4 hull i blokka.

Amerikanerne går faktisk så langt å hevde at den nye N20-maskinen (med 245hk) er mer effektfull enn 6'ern som denne avløste, N52 med 254hk

http://www.bimmerboost.com/showthread.p ... comparison

Hvorvidt man skal gå for en F31 eller F11 blir et spørsmål om individuelle behov, smak og ønsker, men uavhengig av dette så vil jeg anbefale å gå for den nye bensinmotoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron, F31 har omtrent samme aksel avstand som E39, og dermed forklarer nok det at F31 har god benplass bak, men den er omtrent 20cm (mener jeg å huske) kortere toalt i forhold til E39 touring, noe som forklarer at bagasjerommet er kortere enn på E39.

Men ifølge data oppgitt på F31, så har den 495 liter bagasjerom, og E39 touring har 410 liter, og fremdeles har E39 større bagasjerom, og jeg lurer litt på hvordan de har målt 495 liter på F31.

data som dette lyver ikke. Som et lite perspektiv til historien kan jeg opplyse at bagsjerommet på E46 Touring iht. BMW er målt til 435 liter (med bakseteryggen oppreist). Forklaringen er at høyden på bagasjerommet (opp til der rolloen er montert) er høyere på E46 Touring enn på E39 Touring... :)

Syns og det er merkelig at e46 har større bagasje rom. Mulig høyere ja. Har hatt både E39 og e46 å fks hunde buret smetter rett inn i e39 å ikke e46'en.

Opplever og den første modellen av x5 ihvertfall som ikke veldig romslig i bagasjen.

Trådstarter. Stikk å test ut begge bilene ! :) å putt inn det du mener du trenger å få plass til ! :)

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjevolum måles alltid i liter opp til vinduene. Et Stort bagasjerom med store vinduer ser derfor mindre ut på papiret enn et lite bagasjerom med små vinduer :roll: Teori og praksis blir derfor ulik her :-)

Jeg kommer aldri til å kjøpe en personbil med diesel ihvertfall. Har hatt 2 stk som bruksbil og aldri mer. Kjedelig å kjøre, lukter vondt, kort register og høy forurensning på vinter. Fysjom. Ikke blir de varme nok på norske vintere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...