Gå til innhold

Toll/mva på bildeler?

stolnes
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke alltid du må betale toll.. Jeg har mottatt flere bildeler, med forskjellige priser, der jeg ikke har betalt noe som helst.. Siste gangen et grenrør.. Kom rett på døra. Vet ikke om det er noen minstesum for momsen jeg men..

Men en gylden regel jeg bruker når jeg kjøper noe/byr på noe, er å regne pris på vare, pluss frakt, pluss 25%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan du bli toll/momsbelagt i ettertid. Sjelden noe over 200,- ikke blir tollet. Tollbehandlingsgebyret pleier å være på 150,- i tillegg til moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 100 handler fra utlandet, tror jeg har en forsendelse som har gått igjenomm uten mva/toll ... over 500,- De som er fra 200-500 kan ofte gå igjennom. Eller visst selger skriver gift / low value på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler endel på Ebay. Endel koster over 200. På mindre ting får jeg selger til å skrive en lavere verdi, f.eks 30 dollar. Da skal den normalt gå igjennom tollen, men kan være uheldig at de sjekker.

På større ting (fangere, lykter osv) skjønner de fleste at det er verdt over 200 så der er det bare å betale det det koster. Har dog opplevd at dyrere ting slipper unna toll/moms også (full mtech 2 til 9K bl.a) Dette er rett og slett en glipp fra fraktselskapets side.

Bremser hadde jeg bare handla på Koed e.l da disse er svært rimelige og neppe holder dårligere kvalitet enn Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildeler er tollfritt ja, men enkelte selskaper (f.eks dhl) tar seg noen ganger friheter/gjør feil og tar "fortollingsgebyr" (i DHLs tilfelle 469kr) Dette er ikke riktig og du har da rett på å få pengene tilbake.

Står en sak om dette her: http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/ ... 689794.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll er en avgift som finnes på alkohol, sigaretter og denslags, mens tollbehandingsgebyr kun er et gebyr som fraktselskapet tar for at de betaler momsen (og andre utgifter for den saks skyld) for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...