Gå til innhold

1-serie manglet bluetooth - erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte i forrige uke en importert 2011-modell Business Line Ultimate 1-serie 116i fra forhandler (enkeltmannsforetak). I annonsen står det oppført "hands free opplegg" under utstyr.

Ved prøvekjøring sjekket jeg at telefonknapper var til stede både på ratt og iDrive-konsoll, men prøvde ikke oppkobling av telefon. Etter levering prøvde jeg å koble telefon til via bluetooth, men ingen enheter kom opp, jeg gikk da inn i meny, og fant der at telefonvalg ikke lå i listen. Ringte selger, og han sa at hans tekniske innsikt ikke strakk seg så langt, men han mente at det måtte oppgis en kode for at bluetooth ble opplåst, og at dette skulle stå i instruksjonsbok.

Etter litt søk på nettet har jeg funnet ut at det er normalt at bil kan leveres med fullt sett telefonknapper uten at bluetooth er til stede. Navigasjonssystem i kombinasjon med handsfree var avgjørende (sammen med M-pakke og skinn) for at jeg valgte å kjøpe akkurat denne bilen. Jeg har også sjekket i bagasjerommet, og plassen der en eventuell Mulf2 (tror jeg det heter?) enhet skal være montert er tom.

Kan jeg nå kreve prisavslag tilsvarende kostnad for ettermontering av bluetooth? Har sett at dette koster rundt 20 tusen for en 3-serie...! Jeg har også lest at det kreves Professional Radio for at bluetooth kan ettermonteres, og jeg tror ikke det er den typen som står i min bil.

Ellers er jeg strålende fornøyd med min første BMW, men bluetooth var noe jeg forventet siden det stod i annonsen+at alle knapper på ratt og iDrive tilsa at dette var montert!

På forhånd takk for svar og innspill!

Skrevet

Hvis dette var oppgitt som utstyr og var avgjørende for kjøpet, bør du vel kunne heve kjøpet.

Jeg ville kontaktet selger og bedt om å få dekket ettermontering av BT, eller heving av kjøpet.

Skrevet

Jeg mistenker at selger heller ikke har testet oppkobling av telefon, og da kanskje ikke var klar over at bilen manglet bluetooth, men dette har vel ikke noe å si om han påstår dette i annonsetekst?

Vil helst ikke heve kjøpet, siden bilen ellers er veldig bra, men føler likevel at det er en vesentlig mangel i forhold til hva som ble opplyst. Det kan vel heller ikke kreves at jeg skulle oppdage mangelen i løpet av en halvtimes kjøretur når alle andre synlige tegn viste at bilen skulle ha handsfree?

Skrevet

Bluetooth handsfree kan nok fint ettermonteres i bilen din. Hva BMW tar for en slik jobb vet jeg ikke, men jeg tror nok ikke det er i nærheten av 20000, vil nok tro at halvparten av dette og sikkert enda mindre dekker denne jobben.

Alle BMW-er har forøvrig telefonknapp på rattet om den har multifunksjonsratt, ganske teit igrunn.

Skrevet

Jeg kan vel ikke si så mye på det som står der, men prisen for delene er på rundt 3-4000,- vil jeg tippe, og jobben er ikke så enorm.

Skrevet

Tror jeg skal bytte yrke.

Er det forrige generasjon 1-serie (e81/e87) du har eller er det den nyeste (F20)?

Skrevet

Det er en E87N43

Problemet ligger nok i at det er en Business Line med M-pakke, dvs at den mangler prof. radio og Mulf2 Hi modul. Da må radio skiftes ut, mulf2 på plass+kabling og mikrofon. Jæger mente at bilen ikke var klargjort for bluetooth, selv om multilratt og knapper på iDrive var til stede.

Spørsmålet mitt er hvorvidt en klage kan vinne frem, kan det regnes som en vesentlig mangel? Prisen tilsier jo det i aller høyeste grad, selv om kostpris ved bilens bestilling fra fabrikk nok hadde vært rundt 4-5000 kr.

Ellers er jeg usikker på om selger ble gjort kjent med at bilen ikke var utstyrt med bluetooth når han kjøpte den i Holland, og at han som meg antok at dette var på plass pga telefonknapper, etc. I så tilfelle kan jo selger kreve erstatning fra forhandler i Holland, og jeg og selger kan komme frem til et regnestykke på ettermontering?

Jeg bekymrer meg egentlig mest for ev. videresalg om noen år, jeg tenker at en eventuell kjøper tenker som meg selv, og jeg vil IKKE ha en bil men knapper som ikke fører noe sted (på rattet er greit, siden dette er standard på multiratt, men på iDrive syns jeg det blir for dumt med todelt navi/telefon-knapp, når jeg vet at konsollen også kan utstyres med hel knapp som det kun står Navi på.)

Hva mener dere?

Skrevet

Det kan være at han har tatt utstyrslisten å lagt ut i annonsen? Ser på mange av bilene vi har kjøpt at de er forberedt handsfree. I de fleste tilfeller er da klargjort for ekstra telefon i armlenet (gjelder 5ere som oftes).. Det er ikke noe slikt her også? Har du 7siste i chassie så kan jeg jo sjekke mot utstyrlisten i bilen din..

25-30 var veldig dyrt..da hadde jeg heller gått for f.eks Parrot systemet som fungerer like bra til 4-5.000..

Skrevet

Chassisnummer er E529592.

Ingen telefonplass, bare aux-inngang under armlenet. Telefonknapper på ratt og iDrive.

Utstyrsliste lå ikke ute i annonse, bare "finnliste" der selger hadde krysset av for hands free opplegg blant annet.

Skrevet
Problemet ligger nok i at det er en Business Line med M-pakke, dvs at den mangler prof. radio og Mulf2 Hi modul. Da må radio skiftes ut, mulf2 på plass+kabling og mikrofon. Jæger mente at bilen ikke var klargjort for bluetooth, selv om multilratt og knapper på iDrive var til stede.

Radio Professional er kun et tema når bilen ikke har navigasjon. Dette har din bil, så da er ikke det noe problem.

Ellers er det riktig som du sier at ingenting er lagt opp. BMW selger ferdige ettermonteringskit som inkluderer det som trengs av mikrofon, bluetooth-antenne og slikt, og dette settet koster rundt 3000,-. I tillegg trengs MULF-modulen som du nevner, og denne koster også noenlunde det samme, og det er det. "Med på kjøpet" her får du også mulighet til å koble til iPod/iPhone eller USB-stick med musikk.

Dessverre har de fleste BMW-forhandlere liten eller ingen erfaring med ettermontering av utstyr, og det virker ikke ut som om de ønsker dette heller, så da gjør de veldig lite for å sjekke opp i slike ting.

Om du har navigasjon professional kan også combox være et alternativ, og med den vil du bl.a. ha muligheten til å spille av musikk trådløst via bluetooth, internett og slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...