staleth Skrevet Oktober 26, 2012 Share Skrevet Oktober 26, 2012 Kjære bimmers! Driver for tiden søk etter min første BMW, men er litt forvirret i tillegg til mange spørsmål. Vil legg til at jeg er ute etter en stasjonsvogn. 1. Hva er forskjellen på 316 1,8L og en 318 1,8L? 2. Hva er forskjellen på 316i, 316 iA, 316iT og 316iAT? 3. Er en E46 med en 1,8-liters motor sløv og tørst eller frisk og økonomisk? (nå snakker jeg i forhold til "vanlige" biler) --Grunnen til at jeg spør er at en venn kjøpte en 5-serie 1999-mod 520 og endte opp med en tørst og ganske så sløv bil. Ønsker ikke å gå i samme fellen selv. 4. Hvilken årsklasse er lurest å legge seg på? (Er det noen år E46 hadde urovekkende mye problemer?) Mvh. Ståle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertN Skrevet Oktober 26, 2012 Share Skrevet Oktober 26, 2012 I = injection a=automat t=touring altså stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 26, 2012 Share Skrevet Oktober 26, 2012 Kjære bimmers!Driver for tiden søk etter min første BMW, men er litt forvirret i tillegg til mange spørsmål. Vil legg til at jeg er ute etter en stasjonsvogn. 1. Hva er forskjellen på 316 1,8L og en 318 1,8L? 2. Hva er forskjellen på 316i, 316 iA, 316iT og 316iAT? 3. Er en E46 med en 1,8-liters motor sløv og tørst eller frisk og økonomisk? (nå snakker jeg i forhold til "vanlige" biler) --Grunnen til at jeg spør er at en venn kjøpte en 5-serie 1999-mod 520 og endte opp med en tørst og ganske så sløv bil. Ønsker ikke å gå i samme fellen selv. 4. Hvilken årsklasse er lurest å legge seg på? (Er det noen år E46 hadde urovekkende mye problemer?) Mvh. Ståle 1. Frem til 2001 hadde E46 316 1.9L 105hk(m43b19/M43TÜ), Etter dette fikk den ny motor: 1.8L med 116hk. E46 318 hadde 1.9L 118hk(M43b19/M43TÜ) frem til 2002 da den fikk 2.0L 143hk. 2. 316i - sedan 316 iA -sedan med automat 316iT - touring (stasjonsvogn) 316iAT - touring med automat Er usikker om 316 kom i coupe, da hadde det isåfall stått 316ci. 3. E46 med 1.9L er helt greie motorer. Ville prøvd å kommet meg på 2.0L(n42b20) eller 1.8L(n42b18), altså nymotoren. M43 er en helt grei motor, men litt utdatert. Enkel å skjønne seg på da 4. Vet ikke budsjett, men fra 2000 og oppover ville jeg sagt. Fordi da er mange av de eventuelle småfeilene borte. Her står det mye interessant: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/ 0-100 km/t 316i M43 - 12.4 sek 316i N42 - 10.9 sek 318i M43 - 10.4 sek 318i N42 - 9.3 sek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 26, 2012 Share Skrevet Oktober 26, 2012 ia/iat/it er ikke offisielle benevnelser, så ikke heng deg opp i det. De blir ofte brukt for å beskrive karosseritype og girkasse som Marius2002 skriver, men selve bilene heter ikke dette, så en bil kan like gjerne stå som 318i selv om den er både stasjonsvogn og har automat. De bokstavene BMW selv brukte på e46 er: i - bensinmotor, sedan og touring xi - bensinmotor, sedan og touring med firehjulstrekk d - dieselmotor, sedan og touring xd - dieselmotor, sedan og touring med firehjulstrekk Ti - bensinotor, compact Td - dieselmotor, compact Ci - bensimotor, coupè og cab Cd - dieselmotor, coupè e46 316Ci finnes forøvrig, men ble aldri solgt her til lands. Den har en 1,6-liters motor. Jeg ville først og fremst ikke kjøpt en bil eldre enn 2001 grunnet "subframe disaster". Etter det ville jeg holdt meg over 2002 om det er sedan eller touring du er ute etter grunnet faceliften, og om du har mulighet til å gå enda et hakk opp ville jeg holdt meg til biler produsert etter 2004 (ikke nødvendigvis 2004-modeller, da disse kan være produsert i 2003) grunnet rustgarantien som ble utvidet til 12 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
staleth Skrevet Oktober 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2012 ia/iat/it er ikke offisielle benevnelser, så ikke heng deg opp i det. De blir ofte brukt for å beskrive karosseritype og girkasse som Marius2002 skriver, men selve bilene heter ikke dette, så en bil kan like gjerne stå som 318i selv om den er både stasjonsvogn og har automat.De bokstavene BMW selv brukte på e46 er: i - bensinmotor, sedan og touring xi - bensinmotor, sedan og touring med firehjulstrekk d - dieselmotor, sedan og touring xd - dieselmotor, sedan og touring med firehjulstrekk Ti - bensinotor, compact Td - dieselmotor, compact Ci - bensimotor, coupè og cab Cd - dieselmotor, coupè e46 316Ci finnes forøvrig, men ble aldri solgt her til lands. Den har en 1,6-liters motor. Jeg ville først og fremst ikke kjøpt en bil eldre enn 2001 grunnet "subframe disaster". Etter det ville jeg holdt meg over 2002 om det er sedan eller touring du er ute etter grunnet faceliften, og om du har mulighet til å gå enda et hakk opp ville jeg holdt meg til biler produsert etter 2004 (ikke nødvendigvis 2004-modeller, da disse kan være produsert i 2003) grunnet rustgarantien som ble utvidet til 12 år. Takk for gode svar, alle sammen. Med tanke på ditt siste avsnitt her. Dersom valget falt mellom en 2002-mod med full utstyrspakke og en 2005-mod med lav utstyrspakke, hva ville utfallet da bli? Kilometerstand er nøyaktig den samme (135.000km), full servicehistorikk og forhandlergaranti. Mvh. Ståle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 26, 2012 Share Skrevet Oktober 26, 2012 Jeg er litt utstyrshai, så hvis 2002-modellen er rustfri og pen er jeg redd for at den hadde fått min stemme. Det fornuftige valget derimot er den nyeste bilen, så det blir litt opp til deg selv og hva du vektlegger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå