DieselMotor Skrevet Oktober 28, 2012 Share Skrevet Oktober 28, 2012 Heisann Jeg lurer på hvordan man kan bytte ut den "kjedelige" spilleren som er i min mors(snart min) E60 2004 mod 520i. Det hadde vært veldig kjekt med AUX, USB, harddisk og Navi. Jeg har lest en del rundt på nettet og funnet ut en del om disse pakkene man kan kjøpe men alle trenger koding? Noen sider jeg har lest litt på: http://www.bmwblog.com/2010/08/07/conversion-new-idrive-integrated-into-old-bmw-5-series-e60/ http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1714365 http://www.bimmer-tech.net/shop/bmw-e60-e61-2003-2010/bmw-navigation-retrofits/cic-navigation-retrofit?vmcchk=1 http://bmwccn.no/forum/topic/ettermontere-navi-ccc-i-e60 http://bmwccn.no/forum/topic/montert-nye-typen-idrive-i-min-2008-e61 Hva mener dere om dette? Har dere gjort noe slikt selv? Er det virkelig verdt omkostninger ved å bygge inn dette? Mvh DieselMotor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 28, 2012 Share Skrevet Oktober 28, 2012 Jeg byttet fra CCC til CIC og etter min mening er det verdt kostnaden. Jeg kjøpte min enhet fra en vrakbil og fikk noen til å kode dette for meg for en symbolsk sum. Husk imidlertid på at det som regel alltid blir merkostnad dersom du går for en løsning med enhet fra vrakbil som meg. Regn med å bruke 10.000kr før systemet er oppe og går. Alternativt kan du kjøpe ferdig kodede enheter fra tilbydere, men da må du legge på en del tusenlapper i tillegg. Jeg skal også ettermontere combox (Internett, bluethoot streaming av musikk osv.) i min bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 28, 2012 Share Skrevet Oktober 28, 2012 Jeg mener også det er verdt det (den ene tråden du har linket til er det jeg som har skrevet). Ellers kan du også kikke litt i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselMotor Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Hei awt og Saltkjelen! Takk for bra svar på dette her Jeg hadde planer om å bli med i BMWCCN for å spørre deg awt om hvordan du programmerte enheten? Hvor bestilte du alle deler fra? Til info så har E60'n vår den gamle/lille skjermen uten navi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Jeg kjøpte hovedkomponentene på eBay, smådelene fra Koed og bypass-modulen for å få navigasjonen til å fungere på bimmerretrofit.com Jeg kodet dette selv, noe som forøvrig er kjapt og enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselMotor Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Hvilken software brukte du til kodingen? Når den er ferdig montert, kommer det opp feilmeldinger og slikt som det gjør på den gamle skjermen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Jeg brukte NCS Expert. Ja, alt fungerer som før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselMotor Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Okei. Det ser forholdsvis greit ut. Jeg har diverse kunnskaper med programmering fra før. Programmerte du selve CIC enheten eller programmerer du via bilens ODB-II port? Hvor trygt er det å begynne å fikle inne i bilens interne datasystemer? Litt dumt om plutselig hele motorstyringa går tapt, eller om noe annet viktig skulle gå tapt. Tusen takk for svar så langt Hilsen DieselMotor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Å kalle dette for programmering er vel egentlig å ta ganske hardt i, da det er veldig simpelt. Det gjøres fra ODB-porten, og en skal virkelig være dyktig om man klarer å ødelegge noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselMotor Skrevet Oktober 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2012 Ok takk, det var betryggende å høre Jeg ser du nevnte i en annen tråd at det finnes mange guider på nettet, har du link til dem? Jeg finner egentlig ikke noen slike tutorials på det. Også en liten ting til, hvordan blir det med videre salg av bilen? Kan jeg ende opp i trøbbel hvis neste eier skal ha bilen til service osv.? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Flere av linkene ligger i tråden om CIC som jeg linket til, ellers kan du søke litt rundt på Google. Servicer fungerer som før, men softwareoppdateringen lar seg ikke gjennomføre skikkelig uten at det gamle systemet monteres tilbake. Derfor kan det være en tanke å ta en softwareoppdatering før en begir seg ut på dette. Hvordan en ny eier vil reagere på dette er det nok bare den nye eieren som vet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå