Gå til innhold

Innblandet i kjedekollisjon i Operatunellen. Hvem har skyld?

JonasFB
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Var på vei til skolen i Oslo idag og var innblandet i en kjedekollisjon i Operatunellen (skjedde ca 16.00). Det var fire biler innblandet. Bil A, B, C og D, der jeg var fører av bil C.

Det oppstod brått kø. Bil A, B og C (jeg) stod stille (hadde akkurat stoppet), og en bil D kommer bakfra, og rekker ikke bremse, smeller inn i bilen min, som igjen treffer bil B, som igjen treffer bil A. Hvem sin skyld er dette? Det må jo være bil D? Min mor mener dette kommer til å bli delt skyld mellom alle parter da dette er en kjedekollisjon. Jeg kan ikke forstå hvordan dette er mulig da det er kun bil D som ikke rakk å stoppe. Det er vel han som må stilles til ansvar for at han ikke holder god nok avstand/ er oppmerksom nok.

Min mor mener det er slik: Bil A slipper å betale skade. Bil B må betale skade for bil A. Bil C (jeg) må betale skade på bil B. Og bil D (den som krasjet i meg) må betale skade for min bil, altså C. Bil D må dekke skadene på sin egen bil.

Det var forøvering bil D det gikk hardest utover. Min bil fikk relativt store skader på front og bakfanger. Ble trykt inn begge veien.

Hvordan fungerer dette? Er jo faktisk helt latterlig om skylden skal bli fordelt slik, da verken bil A, B og C (jeg) ikke kan noe for at en fjedre bil skal komme brasende inn i meg bakfra og lage domminoeffekt!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg han var heldig. Er så sinnsykt ergelig dette. Har akkurat gjort opp en gammel forsikringssak så skjer det noe igjen! Men om jeg må betale skaden på bilen forran skal jeg bil politiker, og få endret systemet! haha. Syntes det er latterlig hvis vi andre skal bli belastet når det er bil D som setter igang trekkspillet. Vi andre hadde jo også stoppet, og stod 100% stille før han traff oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette er tilfellet jeg også. Men om jeg ikke hadde stått stille tror jeg situasjonen hadde blitt anderledes. Har lest mye rundt, og da har det blitt delt skyld mellom alle parter. Da på hver bil erstatte den bilen forran seg. Men i dette tilfellet ville jo det vært helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å dokumenter skikkelig. Viktig at bil B da sier han hørte bil D treffe deg først.

+1

Får du til dette hadde jeg aldri godtatt delt skyld!

Bil B var enig med at jeg stod stille før bil D fram meg.

Men få det skriftlig!! Uten det hjelper det ikke mot forsikringsselskap som er motvillige. Kan gå, men blir de motvillige må du ha det skriftlig...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...