Gå til innhold

Problemer med lading Bmw E38 728ia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nylig kjøpt meg en 96mod 728ia E38 med M52B28.

Tidligere eiger hadde nylig overhalt dynamoen sa han. Først hadde han levert den inn en gang, også hadde den kun vart i 2 uker før spenningsregulatoren røk igjen.

Så satte han inn en ny og mente bilen skulle være i orden.

Når jeg var ute og kjørte før idag så begynnte batterilampen i dashen å lyse.

Når jeg måler direkte på dynamoen når bilen går så hopper spenningen opp og ned mellom 0 og 11/12 volt.

Hadde ute spenningsregulatoren nå og den ser helt fin ut. sleperingene såg også fine ut syns jeg. Reagerte på at når jeg målte på batteriet her om dagen så låg spenningen på rundt 12volt når bilen var igang.

Er helt nytt batteri i den nå.

Reima ser også bra ut og virker ikke for slakk.

Er det selve dynamoen som er gåen da kanskje? Vil en dynamo fra en 99mod 523 med m52b25 passe?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en liggende hjemme som jeg ikke helt husker hvordan ser ut. Den er iallefall ikke lik som den i min 320 med M52B20 motor.

Dynamoen i E38 er på 140A og har kun pluss kabel inn også tre pinner på regulatoren.

Om jeg bestemmer meg for og kjøre hjem til verkstedet (ca 13mil) vil da bilen til slutt stoppe om den ikke lader på veien? Eller greier jeg holde den igang sålenge den går?

Er det noe annet jeg kan sjekke uten og ta ut dynamoen? Har litt mangel på plass her.

Den lader liksom litt, men langtifra 14 volt iallefall. hopper veldig opp og ned og batterilampen forsvinner ikke med med turtall heller.

OPPDATERING:

Hadde ute dynamoen og renset den for servoolje når dette problemet oppsto. Etter det virket den greit ut dagen. Ladet stabilt 14.4 volt på dynamo.

Dagen etterpå var jeg ute og startet den opp, da ladet den ikke lenger. Kjørte en runde rundt i gata her, fortsatt ingen lading. Bare blinking i batterilampen så parkerte igjen.

Neste dag skulle jeg hjem til verkstedet (en kjøretur på 3 timer) Startet opp og bilen ladet som bare det. Fungerte knirkefritt hele veien hjem. Brukte bilen hele helga og kjørte mange mil, men på søndagen rett før jeg skulle tilbake til Bergen så stoppet ladinga igjen.

Kom meg tilbake uten bil og fikk tak i en ny spenningsregulator og en brukt dynamo.

Denne dynamoen var i dårlig stand og meget skitten innvendig, så renset den, og fikk satt sammen en ny dynamo av de to jeg hadde. En del av hver, også monterte jeg den nye spenningsregulatoren. Da var spenningen på 14.4volt.

Det gjorde jeg igår (lørdag) og bilen ble kjørt hele dagen og kvelden. Idag (søndag) så var jeg på vei tilbake til Bergen med bilen og alt virket fint helt til jeg nærmet meg Tysse. Da kom det opp en og en feilmelding i dashbordet før lysene plutselig forsvant. Stoppet og fikk målt ladingen som vekslet mellom 3 og 6 volt på dynamoen.

Det første jeg tenker er jo at det er dynamoen som er feilen her, men det virker så merkelig i og med at den var nylig overhalt når jeg kjøpte bilen. Fikk jeg opplyst ialllefall.

Kan det være noen andre grunner til at bilen/dynamoen oppfører seg på denne måten og har veldig ustabil lading?

Alt av pluss og minus kontakter og ledninger er pusset over og skal være bra.

Kjøper lett ny dynamo dersom det er denne som er synderen, men kjedelig dersom dette ikke er problemet.

Nå har jeg en 140Ah dynamo, men ser de også selger 120 Ah til E38 på Schmiedmann, er det stor forskjell om jeg monterer en sånn?

Takker for svar :)

Mvh Tor Erik

Skrevet

Hvilespenning på batteriet burde også være godt over 12 volt. Når motoren er i gang burde det ligge godt over 13 volt et sted. Jeg ville ha byttet spenningsregulatoren. Har du en vanlig Bosch-dynamo koster den noen få hundrelapper og er ganske grei å bytte. Valeo er mye dyrere.

Du kan kjøre ganske lenge på et fulladet batteri hvis du ikke bruker mye strøm. Av med lys, klima/vifte og stereo så kan du kjøre mange mil.

Skrevet

Ok, så i bestefall er det mulig og komme helt hjem med bilen.

Hadde som sagt ute regulatoren i går, og den såg så og si ny ut altså, men kan jo være noe galt med den alikevel. Hvordan er det og demontere dynamoen egentlig? Kan det ha kommt inn noe servoolje som har laget problemer? Virket som det var litt fuktig på slangen til servooljetank.

Har en Bosch dynamo ja.

0 123 515 004

NC 14V 45-140A

1 740 629 er det som står på den.

Regulatoren som står i bilen nå heter: VR-B238

Boschregulatoren på GS kosta 2800 :/ så det var ikke direkte billig. Hvor handler dere fra om den bare koster noen hundrelapper?

Har fått noen som skal sjekke opp for meg i kveld om den dynamoen jeg har hjemme er lik, så får heller hente den om jeg ikke får den til og lade.

Er det noen måte jeg kan måle på dynamo/spenningsregulator for og finne ut hvor feilen ligger?

Skrevet

Handler mye hos min lokale Hellanor-butikk. Rimelige Hella- og Bosch-deler. Selges også fra andre velrenomerte tyske som Lemförder og Sachs om du vil ha andre ting. http://www.hellanor.no/

Husker jeg rett kostet en standard/vanlig Bosch-regulator 145,-. Din dynamo er jo mye større en små vanlige på 75-100A og bruker neppe samme regulator. Kan man SE på den om den virker eller ikke?

Skrevet

Drit i GS. Kompetanse og service er det absolutt ingenting å klage på, men de har jo priset seg helt ut av markedet etter mitt syn. Har handlet billigere originaldeler hos min lokale BMW-forhandler og de uoriginale delene er IKKE billige.

Skrevet

Ladespenningen på min E38 ligger på 13.6-13.7V (ny dynamo). E38 er veldig sensitiv på spenningen, og jeg fikk relativt mange feilmeldinger så snart spenningen gikk under normalen når min dynamo var kaputt.

Vær obs på at selv et nytt batteri blir ødelagt av å være tom i selv en kort periode, og et ødelagt batteri tar kjapt livet av en ny dynamo.

Skrevet

Takk for tips :)

Var innom Hellanor her i Bergen nå nettopp, men han kunne ikke hjelpe meg sa han. Solgte kun komplett dynamo.

Så kom ikke så mye lengre der.

Får vel heller bestille meg en regulator fra utlandet og håpe på rask levering.

Dumt spm, men er den mulig og sette inn feil vei? Det glemte jeg helt og sjekke når jeg hadde den ute igår. Nå regner det sånn at det er ikke mulig og sjekke noenting.

Ok, så ladespenningen vil ligge på litt over 13volt her også da? Batteriet mitt ligger på rett over 12volt nå. Hvilespenning.

Men ligger ned på 11 tallet med bilen igang.

Dynamoen ligger og veksler veldig mye på mellom 5-7volt og spretter plutselig opp i 11-12v før den detter ned igjen.

Så er vel liten tvil om at det er dynamoen som tuller. Er nå uansett en billig invistering og handle inn en ny regulator istedenfor dynamo sånn i første omgang. :)

Hadde forresten ute luftfilterboksen når jeg hadde ute regulatoren igår, og nå lyser antispinnlyset i dashen når jeg starter, men dette er sikkert grunnet lav spenning det da?

Skrevet

Jording og pluss på batteri skal iallefall være i orden. plusskabel på dynamo såg også veldig bra ut. Jording på motor har jeg ikke fått sjekket, men det burde gjerne vært gjort.

Ny regulator er nå iallefall bestillt. Kom på 390 kr :)

Skrevet

Har nå en dynamo på 140 Ah. Hva vil skje dersom jeg monterer en på 90 Ah?

Vil det fungere eller vil jeg få for dårlig lading da?

Skrevet
Har nå en dynamo på 140 Ah. Hva vil skje dersom jeg monterer en på 90 Ah?

Vil det fungere eller vil jeg få for dårlig lading da?

Hva som vil skje er jo vanskelig å si sånn egentlig, men 7serie er en bil med mye elektronikk som drar unna en god del strøm. Så sansynligheten for at du går en tung vinter i møte m.t.p og holde batteriet i toppform er jo tilstedet.

Har du fått sjekket jord til motor og mellom motor/dynamo?

Skrevet

Ok, da tror jeg at jeg dropper det enn så lenge.

Har ikke sjekket jord mellom motor og karosseri nei. Hadde ute dynamoen her om dagen og fikk renset den innvendig. Den var full i servoolje. Da ladet den helt fint. 14.4 volt.

Så startet jeg den opp dagen etterpå, og da ligger den og veksler mellom 5 og 6 volt igjen.

Så får ta den ut igjen idag og evt sjekke jordingspunkter.

• 2 weeks later...
Skrevet

Fikk den til å lade. Låg stabilt på 14.4 volt i tre dager etter jeg hadde den ute og renset den godt.

Så begynnte ladelampa å lyse igjen. Tok ut dynamoen igjen og renset den enda en gang. Samtidig satt jeg inn en helt ny spenningsregulator. Ladelampa lyser fortsatt og spenning varierer veldig mellom 8 og 12, av og til opp i 14 volt nå. Sist den var ute gikk jeg over alle pluss og minus kabler/punkter, så trodde dette skulle være greit nå, men får ta det en runde til i morgen.

Er det noen som har vært borti noe lignende før? Noe jeg kan sjekke?

Dårlig vikkling?

Mvh Tor Erik

Skrevet

Oppdatert første post med litt mer info ang posten over.

Sliter fortsatt med lading og greier ikke helt finne ut av om det er dynamo som er problemet eller noe annet.

Setter stor pris på om noen har tips til meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...